Snakker de rent?

Han snakker helt rent på norsk, er bare et par uttrykk han sliter litt med, sier f.eks " hva gjør mann dette til?" når han egentlig mener "hvordan gjør man dette?" også sier han "minnUter" istedenfor minutter, det tror jeg han har fra pappaen min som egentlig er walisisk og snakker med aksent.
På engelsk kan han si alle fargene, svare yes og no, si thank you, byebye og litt annet, og han forstår stort sett alt jeg sier, så er ikke bekymret for engelsken, den kommer nok.
Når han er sliten snakker han litt babyspråk, og da hermer han utelukkende etter søsteren sin og snakker hennes babyspråk, som f.eks "kan jeg fmake", "vi kke fove" men det er (heldigvis(?) sjeldent.
Igår fortalte han meg at han hadde et "hull i hjertet der plassen til Linnea var". Linnea er kjæresten hans og har vært på ferie hele uken så han har ikke sett henne. Ingen problemer med å uttrykke seg mao :)
 
Vår gutt er født i august, og han snakker nesten rent :) Han har enda noen få ord han sliter litt med, men han gjør seg helt forstått og det er nok ikke lange tiden før han snakker rent :)
 
Min er født i desember og snakker rent. Det har hun gjort siden hun var ca 18 mnd
 
Han snakker rent nå ja ;)
 
August. Hun snakker rent ja:)
 
Hvilken måned er barnet ditt født? Og snakker han/hun rent?

Her kommer det flere og flere ord sammen til setninger.
Men,er fortsatt en del ord han sier helt annerledes.
F.eks; bil= giiiiija(sierra på arabisk)
Emilie= Lotti
Sau= fofo(harof på arabisk)

Bruker kun riktige ord til han,og ikke babyspråk.
Kan det være at det er fordi han lærer 2 språk,at han blir litt forvirret? Håper det løser seg snart :)

Håper min ikke er den eneste hehe....

Kålormen Wael 14.10.11♡
Linseloppa Mina 03.10.12♡

Mi er født i mai, hun snakker så og si rent og flytende. Hun var tospråkelig når hun var mindre da vi bodde i spania fra hun var 14mnd til 2,5 år. Vi lærte henne da engelsk. Fikk beskjed av helsesøster at dette var supert, men det har ikke noe å si for utviklingen av språket om man lærer flere språk :) Noen trenger litt lengre tid enn andre. Begge mine har vært litt sene, men de tok fort igjen når de begynte i barnehagen. Hun i mai 2011 begynte ikke i barnehagen før hun var 3,5 år, da føyk språkforrådet i været, andremann begynte når han var 2 og har etter 6 mnd tatt de andre igjen :)
 
Min er født i april. Hun har snakket rent i et par år i hvert fall. Eneste hun sier feil er regnbue. Det kaller hun konsekvent for regndu.
 
Har en mars gutt som prater dårlig i forhold til alder, men ppt er inne i bildet og han har pedagog 4 dager i uka i bhg. har også vært inne hos bup, men enten var det for tidlig eller så fant de ingenting, bhg og ppt er enige med meg om at han virker som han har problemer med konsentrasjonen.
 
Har snakket rent i et par år (født i mai). Både storebror og lillebror har vært tidlig ute språklig
 
Har en mars gutt som prater dårlig i forhold til alder, men ppt er inne i bildet og han har pedagog 4 dager i uka i bhg. har også vært inne hos bup, men enten var det for tidlig eller så fant de ingenting, bhg og ppt er enige med meg om at han virker som han har problemer med konsentrasjonen.
Hvordan funker det med logoped? Merker dere forskjell? Snakket med bhg om det nå, og vi går nok for det vi også!
 
Det er vel ikke logoped, de går ikke på uttale så tidlig, men mye prat, lek, spill osv. Lære samhandling, telle, begrep, vente på tur, mye som faller enklere for barn med godt språk og god forståelse ;)
Men det har gått utrolig mye framover etter vi fikk hjelp :) for i tillegg til timene i bhg får jo vi tip0s og råd om hva vi kan gjøre bedre hjemme og hva vi burde fokusere på ;)
 
Det er vel ikke logoped, de går ikke på uttale så tidlig, men mye prat, lek, spill osv. Lære samhandling, telle, begrep, vente på tur, mye som faller enklere for barn med godt språk og god forståelse ;)
Men det har gått utrolig mye framover etter vi fikk hjelp :) for i tillegg til timene i bhg får jo vi tip0s og råd om hva vi kan gjøre bedre hjemme og hva vi burde fokusere på ;)
Hva mente du med : det er vel ikke logoped? Var det jeg mente!

Ok, så fint dere får øvelser. Blir litt lettere ser jeg for meg :)
 
Hva mente du med : det er vel ikke logoped? Var det jeg mente!

Ok, så fint dere får øvelser. Blir litt lettere ser jeg for meg :)

At han har spesial pedagog, ikke logoped. Logopeden går vel mer på uttale og slikt, mens pedagogen prøver å legge alt til rette for at barnet skal lære det de skal kunne i forhold til alder og slikt. en 4 åring skal ikke ha rett uttale av div lyder som KJ, R osv noe de forventer eldre unger har. Men igjen skal en på 4 ha inne endel uttrykk og begrep, under, over, inni, hva du sover i, hvilken som er størst. osv osv. Det er sistnevnte min sønn får hjelp til samt mye annet, de sier ingenting på uttale. retter ikke, bare gjentar om ordene blir uttalt feil uten å purre. Det går og p0å å styke ungens selvbilde og personlighet, understøtte hva de tenker og føler.
 
At han har spesial pedagog, ikke logoped. Logopeden går vel mer på uttale og slikt, mens pedagogen prøver å legge alt til rette for at barnet skal lære det de skal kunne i forhold til alder og slikt. en 4 åring skal ikke ha rett uttale av div lyder som KJ, R osv noe de forventer eldre unger har. Men igjen skal en på 4 ha inne endel uttrykk og begrep, under, over, inni, hva du sover i, hvilken som er størst. osv osv. Det er sistnevnte min sønn får hjelp til samt mye annet, de sier ingenting på uttale. retter ikke, bare gjentar om ordene blir uttalt feil uten å purre. Det går og p0å å styke ungens selvbilde og personlighet, understøtte hva de tenker og føler.
Aha, da forstår jeg litt mer :)
Takk for fint svar!
Sønnen min har flere ord som mange ikke forstår. Jeg fortstår alt, men jeg kjenner jo han best også :) Blir litt sånn da :)

Han har ikke "problemer" med det du skrev, kun uttalen.
Men han har en arabisk pappa.
Han snakker gebrokkent Norsk og arabisk til han.
Jeg snakker Norsk.
Vi har bodd i Sverige i 1,5 år, der han slet med svensken i bhg... Og også litt engelsk... Han sier selv at han syntes det er vanskelig med så mange språk, så nå har vi bestemt oss for å konsentrere oss om Norsken og deretter arabisk.
Altså, bruke de ordene han kan og forstår ennå :)
Tvi tvi! Blir så lei meg på hans vegne :(
Håper det retter seg for sønnen din! :)
 
Aha, da forstår jeg litt mer :)
Takk for fint svar!
Sønnen min har flere ord som mange ikke forstår. Jeg fortstår alt, men jeg kjenner jo han best også :) Blir litt sånn da :)

Han har ikke "problemer" med det du skrev, kun uttalen.
Men han har en arabisk pappa.
Han snakker gebrokkent Norsk og arabisk til han.
Jeg snakker Norsk.
Vi har bodd i Sverige i 1,5 år, der han slet med svensken i bhg... Og også litt engelsk... Han sier selv at han syntes det er vanskelig med så mange språk, så nå har vi bestemt oss for å konsentrere oss om Norsken og deretter arabisk.
Altså, bruke de ordene han kan og forstår ennå :)
Tvi tvi! Blir så lei meg på hans vegne :(
Håper det retter seg for sønnen din! :)

Takk :) Det gjør det nok, så lenge de får den rette hjelpen ;) trekk inn ppt så vil de dra inn de nødvendige hjelpemidlene, de er til utrolig god hjelp :)
 
Back
Topp