Smokk

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Oooookey... noe skeptisk når jeg nå spør om dette! MEN barnepleier her på sykehuset antydet i dag, at smokk kanskje ikke er så dumt for lillegutt da han har et enormt sugebehov!! Han roer seg ikke ned dersom han ikke ligger inntil puppen! Jeg er HELDIGVIS ikke sår på puppene, enda!
Jeg er så vinglete på d med smokk, og han er 2(!!!!!) dager gammel, så jeg synes jo det er aaaaaalt for tidlig å starte!
Noen med erfaringer av å starte før anbefalt med smokk?
Skal sies, alle som ser sugetaket hans og ammingen er veldig imponerte! Jordmødre og barnepleiere sier de tar av seg hatten her!
Men jeg er så sjukt redd for å ødelegge den superfine starten vår!
 
Min fikk smokk på sykehuset, for hun ville suge hele tiden, selv når det var tomt. Orka ikke sitte og bli sår. Hun er veldig flink med sugetaket, trenger ikke hjelp og vil heller ikke ha hjelp. Hun vil helst suge pupp, og smokken går fort ut. Vi bruker den sjelden, og kun innimellom (ikke hver dag) til å roe ned når ingen ting annet funker.
 
Vi krøyp til korset og ga lillesnupp smokk da hun var to uker gammel pga samme utfordringen. Skal nevnes at vi amma med brystskjold så jeg tenkte litt "pokker heller, hun er jo allerede sugeforvirra pga skjoldene" MEN, nå er hun tre uker gammel, elsker smokken OG vi har klart å kvitte oss med skjoldene, i tillegg tar hun flaske som bare det dersom pappaen har henne noen timer, så her var det aldri noe problem.
 
Min ville ikke amme og hadde dårlig sugetak, var skeptisk til smokk og flaske. Etter jeg begynte med smokk og flaske så har sugetaket blitt bedre og han er flinkere til å amme :p så det er veldig forskjellig fra baby til baby
 
Jeg begynte med smokk med begge på sykehuset, så lenge sugeteknikken er god hadde ikke jeg vært bekymret. Hadde mine slitt hadde jeg derimot ventet litt lenger. Så for deg sier jeg kjør på!!
 
Ooooh, godt å høre at dere sier det [emoji170]
Jeg er så redd for å ødelegge noe som er så bra nå!
Men takk jenter!
 
Snuppa her fikk smokk på dag 2 fordi hun konstant hang på brystet pga mageknip. Gav henne smokk for å roe henne ned så hun fikk bæsja. Hun er nå 2 uker og bruker smokk kun når hun trenger kos men ikke er sulten og vi har ikke problemer med ammingen:) men om du selv ikke ser behov for smokk er det kanskje ikke nødvendig. Skal sies jeg var heller ikke sår dag 2 men på dag 4 merket jeg det hehe
 
De suger ikke på puppen for morro skyld, de suger hele tiden for å starte- og opprettholde produksjonen.
Sugebehovet er der av en grunn, det er ikke et behov så mye som det er en funksjon. Babyen skal være på puppen, det er der den føler seg tryggest, hvor den får varme, og kontinuerlig næring slik den er vant til fra livet i mors mage.
Det er så dumt at barnepleiere og annet helsepersonell vinkler det dithen at babyen trenger en plastikkdings for å "stille behovet," eller roe seg, når det er puppen som skal gjøre jobben.
Smokken bør aldri erstatte puppen, og babyen sier jo ifra akkurat hva den trenger; pupp.
De bør heller lære mamma'n riktig ammeteknikk og forberede på at de første ukene/månedene kan babyen komme til å være på puppen 24/7, og at det er sunt og normalt.
 
Oooookey... noe skeptisk når jeg nå spør om dette! MEN barnepleier her på sykehuset antydet i dag, at smokk kanskje ikke er så dumt for lillegutt da han har et enormt sugebehov!! Han roer seg ikke ned dersom han ikke ligger inntil puppen! Jeg er HELDIGVIS ikke sår på puppene, enda!
Jeg er så vinglete på d med smokk, og han er 2(!!!!!) dager gammel, så jeg synes jo det er aaaaaalt for tidlig å starte!
Noen med erfaringer av å starte før anbefalt med smokk?
Skal sies, alle som ser sugetaket hans og ammingen er veldig imponerte! Jordmødre og barnepleiere sier de tar av seg hatten her!
Men jeg er så sjukt redd for å ødelegge den superfine starten vår!
Vi begynte på dag 2 pga stort suttebehov, så vi gjorde det :) men mest fordi amminga gikk veldig bra med en gang, om du har problem med amming ville jeg ventet litt:)
 
Hun fikk smokk da hun var 2 dager gammel fordi hun ville suge på puppen hele tiden, selv når hun hadde fått mme, og hun var mett.

Hun får den sjelden, er kun når hun har lagt på puppen lenge eller jeg ikke har mulighet til å amme (når vi kjører bil f.eks)

Gav mellomste også smokk tidlig, og aldri hatt problemer med amming verken med han eller babyen :)
 
De suger ikke på puppen for morro skyld, de suger hele tiden for å starte- og opprettholde produksjonen.
Sugebehovet er der av en grunn, det er ikke et behov så mye som det er en funksjon. Babyen skal være på puppen, det er der den føler seg tryggest, hvor den får varme, og kontinuerlig næring slik den er vant til fra livet i mors mage.
Det er så dumt at barnepleiere og annet helsepersonell vinkler det dithen at babyen trenger en plastikkdings for å "stille behovet," eller roe seg, når det er puppen som skal gjøre jobben.
Smokken bør aldri erstatte puppen, og babyen sier jo ifra akkurat hva den trenger; pupp.
De bør heller lære mamma'n riktig ammeteknikk og forberede på at de første ukene/månedene kan babyen komme til å være på puppen 24/7, og at det er sunt og normalt.
Både enig og uenig med deg. Både sønnen min og frøkna har har slitt litt mer mageknip og som kjent så vil babyene gjerne ha pupp som trøst og at de ofte forveksler mageknip med sult. Jeg valgte å gi smokk ved mageknip for å pøse på med melk når de har vondt ofte gjør vondt verre da de som regel svelger mye luft pga kaving ved puppen.
 
Både enig og uenig med deg. Både sønnen min og frøkna har har slitt litt mer mageknip og som kjent så vil babyene gjerne ha pupp som trøst og at de ofte forveksler mageknip med sult. Jeg valgte å gi smokk ved mageknip for å pøse på med melk når de har vondt ofte gjør vondt verre da de som regel svelger mye luft pga kaving ved puppen.

Melken og nærheten fungerer som smertestillende også, det gjør ikke smokken. Jeg har ikke noe imot smokk i seg selv, men det er jo ikke meningen at vi skal sutte på plastikk i stedet for puppen. ;)
Det er jo derfor man må få god hjelp med ammingen og lære gode teknikker for å roe babyen og beholde roen selv og hjelpe dem med luften. :)
(Vi slet med kolikk de 3-4 første månedene og jeg kunne ikke alltid tilby puppen pga brukket rygg, så jeg vet hvor desperat man kan bli.)
 
Vi bruker smokk fordi jeg prøver å la det gå minst to timer mellom hver amming pga mageknip. Vi gjorde det samme med eldste, og begge begynte tidligere enn anbefalt. Har ikke påvirket vektøkning, så de fikk/får i seg nok mat :) bør nevnes at eldste nektet smokk da han ble 2-3 uker, men håper han her holder ut litt lenger :p vi har hatt barna i sele/sjal for å gi nærhet når de får smokk, men vil ikke gi melk da vi er blitt anbefalt å la det gå minst to timer mellom hver gang.
 
Jeg ville gitt smokk før du ble sår får å ikke ødelegge noe annet.

Vi har gitt smokk nå, men er ikke så ofte han får den.
Storebror hadde også smokk,
 
Våre tvillinger ble født 7.5 uke før termin og de ble gitt smokk fra starten. De spiser nå fra flaske fordi de var for svake for å stige ut nok melk fra puppen. Men dattera vår er veldig flink med pupp og koser seg, så virker ikke som smokken er en issue.
 
Jeg begynte i går med smokk til småen. Han sliter veldig med vondt i magen og jeg har gitt ham puppen hver gang han har skreket, og muligens overforet ham... jeg tenker i hvertfall å prøve. Jeg er derimot usikker på balansen mellom amming og smokken? Når bør man gi smokken og kan han slutte å ha lyst på puppen? Elstemann følte jeg aldri behovet for å gi tutt så har ingen erfaring.
Hvis smokken blir en vane så tenker jeg å avvenne ham den ved 3-6 mnd alderen. Jeg vil anta at han i denne perioden har mindre suttebehov?
 
Mini her fikk smokk da han var lagt inn rett etter fødsel, men om vi prøver gi han den nå, så er han ikke så interessert.
Så tror det er veldig individuelt hvor ivrig de er på smokk.
Mini er ellers veldig interessert både i flaske og pupp. Så virker som om alt går :happy:
 
Jeg ble supersår og det endte med at det kom bakterier i og jeg fikk en forferdelig brysrbetennelse som jeg sliter med nå. Kjempevondt og mye medisin for å bli kvitt. Skulle gitt smokk tidligere tenker jeg. Forrige var det ikke aktuelt med.
 
Min er ikke interessert i smokken, akkurat som storesøsteren... Men forsøker innimellom når jeg er 100% sikker på at han ikke er sulten, rett og slett for å få gjort noenting som helst.
 
Back
Topp