Smerter under høyre ribben??

Pearl

Forumet er livet
Har i de siste par dagene kjent press og etterhvert smerter under høyre costalbue (ribben). Smerten er verst når jeg lener meg litt framover, kjenner ikke noe særlig til det når jeg står eller går.. Er jo sykepleier selv og sitter og googler litt, og ser jo at dette kan relateres til helt ufarlige ting men også svangerskapsforgiftning og galleproblemer. Er jo bare 22 uker + 5 dager påvei så tenker at svangerskapsforgiftning er det neppe - har litt væske i kroppen men ingenting som tilsier forgiftning.. Har ikke målt blodtrykk på en stund.. Galleproblemer har jeg aldri hatt, og det jeg har lært om det er at det ofte er relatert til matinntak, men jeg har vondt hele tiden enten jeg har spist eller ei..
Magen er blitt stor og presser litt oppover, barnet ligger i hodeleie tror jeg (gjorde ihvertfall det på ul i forrige uke) men sist gang hadde jeg baby i seteleie og fikk derfor aldri disse sparkene i ribbena som mange snakker om.. Men babyen er vel for liten nå til å kunne presse så hardt oppover eller??

Har time til lege i morgen ettermiddag og føler selv ikke dette er akutt på noe som helst vis..
Lurer bare på om andre har erfaring med lignende smerter og hva det viste seg å være??

Jeg har også det innimellom, men nå vet jeg at knerten ligger med beina i det området da og irriterer endel der. Og når h*n ligger andre veia, så trykkes ALT høyere opp.
Jeg tror selv at det er pga at det er litt trangt til lever/galle og alt annet der.

ORIGINAL: maibaby 2011

Jeg har også det innimellom, men nå vet jeg at knerten ligger med beina i det området da og irriterer endel der. Og når h*n ligger andre veia, så trykkes ALT høyere opp.
Jeg tror selv at det er pga at det er litt trangt til lever/galle og alt annet der.

Du har helt sikkert rett. Jeg tror jo ikke selv at det er noe alvorlig, men interressant å høre andres erfaringer/tanker..

For meg høres det ut som gallesteinsproblemer, men det er fordi
jeg har hatt det selv. Men litt mer akutt.

Gjør det vondt når du drar inn pusten?

Jeg hadde også vondt under høyre ribbein når jeg var gravid. Var ikke noe galt.

Jeg hadde det sånn mye under sv.skap, bare fordi babyen presset oppover etterhvert. Og jeg vet det var mange andre på terminforumet med samme plage[:)] Jeg ville ikke stresset siden du snart har time[;)]

Hadde også konstant trykk og "smerter" under høyre ribben fra ca uke 20-21... Men at var bra [:D]

ORIGINAL: Julenissen

For meg høres det ut som gallesteinsproblemer, men det er fordi
jeg har hatt det selv. Men litt mer akutt.

Gjør det vondt når du drar inn pusten?

Nei, gjør ikke vondt å dra inn pusten.. Er bare som et konstant press/smerte under der som forverres når jeg lener meg fremover... Får nevne det til legen i morgen og se hva han sier, har time for ny sykemelding men kan sikkert få sjekket blodtrykket og snakket litt med ham når jeg først er der..

Hvis det utvikler seg til en brennende smerte så er det sikkert beinhinne betennelse.Jeg fikk det med yngste og det var veldig vondt.

Det kan jovære noe så ufarlig som muskelsmerter, vet det er noen som får det. Lykke til[:)]

Back
Topp