Smertelindring ved fødselen

Jeg håper badekar og lystgass skal være nok, men om ikke så er jeg ikke fremmed for epidural!;) Mitt motto er:Ved behov ta det som trengs uten dårlig samvittighet:D
 
Det eneste jeg rakk sist var badekar en halvtime-time (litt uklar tidshusk). Det var digg! Og så fikk jeg fire akupunkturnåler, men de følte jeg bare hjalp en pause mellom to ri så jeg fikk slappe av i ca tre sek. Så jeg tar det som det kommer. Får jeg en rask fødsel til blir det vel ingenting eller badekar hvis jeg er heldig en gang til. Blir den langdryg håper jeg på smertestillende.
 
Last edited:
Sist med en fødsel på over 30 timer så sa jm at jeg skulle ha epidural for å få nok energi til å presse ut ungen. Hadde epidural de siste 5 timene. Blir neste fødsel like lang tar jeg gjerne en epidural nå også. Men tar det som det kommer. Greier jeg meg uten så gjør jeg det, føler jeg for behovet så sier jeg ikke nei.
 
Tar det som det kommer.. vil helst ha det så naturlig som mulig, men er ikke redd for å be om smertestillende hvis jeg trenger det. Badekar hjalp meg mye sist
 
Vet bare at jeg ikke har lyst til å føde liggende på rygg. Tenker at tyngdekraften er viktig hjelp... men nå har jeg aldri født før da :rolleyes:
 
Jeg takker ja til alt jeg kan få [emoji23] på grunn av en laaaaang og hard fødsel sist ble det både gitt morfin og epidural.
 
Hadde litt lystgass med de to eldste og klarte meg med det. Så satser på likt denne gangen[emoji16]
 
Lystgass syntes jeg bare var irriterende. men er helt klar for epidural igjen. Etter 4 dager med forsøk på igangsettelse og 8 timer på riestimulerende drypp uten fremgang så bare spiste jeg en is og sovnet da epiduralen satte inn :D Dessuten var det veldig veldig fint å ha den i allerede da det ble hastekeisersnitt ikke så lenge etterpå.
 
Epidural uten tvil! Hadde rier i ca 43 timer før småen var ute sist, og epidural den siste halvannen timen før han kom var redning slik at jeg fikk innhentet litt krefter igjen. Helt fantastisk å få slappe litt av gjennom riene!
 
Hadde en all-naturell fødsel med nr 1, som var en ordentlig drømmefødsel. Ikke behov for smertestillende (og var på forhånd bestemt på at jeg ikke skulle ha)

. Med nr 2 hadde jeg styrtfødsel og hadde det vært mulig med epidural (var ikke det siden det hele tok 40 min), så hadde jeg LETT tatt i mot. Pustet lystgass sammenhengende mens det sto på.

Så jeg tenker at man må se an fødselen. Rekker nok ikke noe annet enn lystgass. Akupunktur og sånt har jeg ingen tro på :)
 
Testet ut de litt 'alternative' (massasje, varme poser, nåler), satt flere timer i badekaret - likte meg godt der.

Var litt avventende med epidural, men skulle det dra ut i tid denne gangen så vil jeg nok vurdere det ^^
 
Ikke planer om annet enn badekar, dype avslapningsøvelser og evt. lystgass. Men skal jo aldri utelukke annet 100% før en er i situasjonen. men forhåpentlig går det like flott som sist gang, og da behøves ikke annet :)
 
Last edited:
Jeg tar det veldig som det kommer. Hver person og hver fødsel er ulik så jeg er åpen for alt. Det eneste jeg tenker er at jeg vil helst bruke tyngdekraften denne gangen [emoji4]
 
Forrige gang gikk det helt greit uten noe, men jeg har skjønt at disse fødslene kan være så forskjellige at jeg er åpent for absolutt alt [emoji3][emoji23]
 
Back
Topp