Smertelindring under fødsel

TezK

Betatt av forumet
Smertelindring under fødsel..
Hva brukte dere?
 
Last edited by a moderator:
Fikk en sprøyte med morfin i hovedsak som skulle virke avslappende og slik gi bedre åpning (kvinner i min familie fikk muskelavslappende for å få åpning, men det settes ikke lenger). Har hørt noen få morfin som smertelindring, men jeg synes ikke det hjalp på smertene. Og heller ikke på åpningen.

Fikk epidural når de satte drypp (hadde ikke noe valg), etter 15 timer eller noe sånt... den ble brukt som smertelindring under keisersnittet.
 
Ingenting med første og litt lystgass med nr to. Sier litt fordi jeg hadde styrtfødsler og det var ikke mye tid å gå på:p hoho. Om det hadde pågått mye lenger hadde jeg nok ønsket å prøve epidural tenker jeg.

Men utgangspunktet var å se an hvordan det kjentes og sannsynligvis prøve uten. Var overrasket over at det ikke ble spurt om smertelindring bortsett fra den lystgassen, men de så vel kanskje at det kom til å gå fort. Eller så er det ikke noe de automatisk kaster etter folk kanskje?
 
Ingenting, ved noen av de. ☺️
 
Jeg har lyst på lystgass
har lest litt om epidural men tørr ikke [emoji85]
 
Morfin, var ikke tid til så mye annet for de fikk ikke med seg hvor langt jeg var kommet (satt i gang, og når det plutselig starta så gikk det fryktelig fort gitt!). Skulle egentlig ha epidural.
 
Prøvde lystgass med første, men den hjalp ikke og jeg syns den egentlig bare var ekkel. :p
 
Varme kluter, strøm, epedural. Alt jeg kunne få med andre ord [emoji23]
 
Ingenting. Hadde ikke tid til noe.
 
Varme kluter, strøm, epedural. Alt jeg kunne få med andre ord [emoji23]

Tens og epidural

Ja stemmer jeg hadde også tens. Det hadde jeg neste glemt. Ble mer stressa av det, bedre å jobbe med å slappe av å puste enn å skulle måtte konsentrere meg om den fjernkontrollen. Gjorde like god nytte å presse med fingrene i korsryggen.
 
Ingenting med mine 3. Jeg er rett og slett redd for sprøyter, så all smertelindring med det var utelukket for meg:confused: Lystgass fristet ikke , men hadde øvd på noen ‘pusteøvelser’ og det funket greit for meg:happy:
 
Varme kluter mot underlivet med første, ba henne ta det vekk ganske fort.

Andre er født i vann og det var også planen med tredje men det ble vann bare brukt som smertelindring, hun kom når jeg hadde en pause utenfor.

Jeg fikk vel også noe akupunktur med begge de to siste, med mellomste en i hodet som skulle virke som valium på en måte så jeg fikk slappe av og sove litt .den funket

Fikk en i foten med yngste som skulle hjelpe på noe, husker ikke. Tror det var for å få ut morkaka. Eller ungen. Den var vond. Ikke ubehagelig. Men skikkelig vond og jeg var glad når hun tok den ut.

Mine to siste er født hjemme så da er utvalget av smertelindring begrenset. Eldste er født på storken (abc-enhet i Bergen)
 
Back
Topp