Smartklokke til barn

LSB

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Påskekyllingene 2020
https://www.aftenposten.no/familieo...oreldre-og-barn-en-falsk-trygghet-10539b.html

Leste akkurat denne artikkelen på Aftenposten, og begynte å tenke litt. Er det egentlig greit med sånn "overvåking"? Skjønner jo at det i noen tilfeller kan være praktisk og en trygghet, og særlig greit med at de kan motta beskjeder og ringe hjem ved behov - uten å faktisk ha en mobiltelefon. Men er det for å lett å overvåke barna til enhver tid? Noen som har erfaring med slik klokke? Eller hva tenker dere andre om å evt. bruke slikt utstyr?
 
Er egentlig litt imot det.

Vi har vel såpass med kontroll at vi vet hvor barna befinner seg
 
Ja, jeg er jo enig i det at man ikke skal overvåke barna til enhver tid. Men syns funksjonen med å kunne ringe hjem og sende sms uten å ha mobiltelefon er ganske smart! Og jeg kjenner jo litt på at det kan være greit å ha MULIGHETEN til å spore, om de plutselig skulle forsvinne uten å gi lyd fra seg. Men det krever kanskje litt god selvkontroll å ikke sjekke i tide og utide?
 
Nei dette synes jeg ikke noe om. Vi klarte oss uten sånn Klokke når vi vokste opp gjorde vi ikke?
 
Nei dette synes jeg ikke noe om. Vi klarte oss uten sånn Klokke når vi vokste opp gjorde vi ikke?

Det gjorde vi! Klarte oss uten telefon også, faktisk! :)
Neida, jeg er jo forsåvidt helt enig. Barna må få ha privatliv, så selv om det til tider kunne vært fristende å følge de med GPS så får den nysgjerrigheten heller brukes på å spore kattens bevegelser når den er ute :happy090
 
7-åringen her har, men bruker den ikke for å holde kontroll på hvor hun er. Brukes for å kunne ringe hverandre, vil helst vente en stund med mobiltelefon. Og hun ringer og sier fra hvis hun er inne/hjemme hos noen. Jeg kan ikke løpe rundt og ringe på i hele nabolaget etter småsøsknene har lagt seg. Så for oss er denne med på å gi henne MER frihet.
 
7-åringen her har, men bruker den ikke for å holde kontroll på hvor hun er. Brukes for å kunne ringe hverandre, vil helst vente en stund med mobiltelefon. Og hun ringer og sier fra hvis hun er inne/hjemme hos noen. Jeg kan ikke løpe rundt og ringe på i hele nabolaget etter småsøsknene har lagt seg. Så for oss er denne med på å gi henne MER frihet.

Til sånn bruk må jo denne være genial! Men hvordan fungerer dette med sporingen? Må du aktivt logge på et sted for å se? Eller er det sånn at det bare er en app, og at det er "veldig lett å bare gli innom og se..."?
 
Skyt meg, men syns d er genialt med sporing. I dagens samfunn med så mye skumle folk og for å ikke snakke om at barn er blitt slemmere og mobber på flere plan, fysisk og psykisk. Å d å springe rundt å leite etter ungen.... nei Sorry, liker denne klokka jeg [emoji108] En 7 åring trenger ikke mobil, men det er greit å kunne lett få tak i og vite hvor ungen er. Jeg er interessert i å vite hvor barnet mitt er jeg...
 
Til sånn bruk må jo denne være genial! Men hvordan fungerer dette med sporingen? Må du aktivt logge på et sted for å se? Eller er det sånn at det bare er en app, og at det er "veldig lett å bare gli innom og se..."?

Det er en app, så er jo forsåvidt enkelt å gå inn og se. Jeg har bare ikke noe behov for det, for hun er veldig god på å si fra hvor hun går. Virker ikke så bra heller igrunn, testet den litt med en gang hun fikk den, og den viste veldig feil på hvor vi var med klokka. Men det er jo like greit:p
 
Syns det virker praktisk med en mobiltelefon som ikke er en mobiltelefon, men sporingen er jeg litt ukomfortabel med.
 
Barnet vårt har en slik klokke. Det er jo for at vi skal kunne ringe hverandre. GPS ' en er jo bare en tilleggsfunkjon som en selv velger om man vil bruke eller ei..
 
Back
Topp