Smaksprøver

Forresten, pæremos var også en slager her hjemme :)
 
Tell me about it. Jeg klarte å knuse en hel flaske tran over alle klærene til baby når vi var på tur. 5000 kroner i klær, sekk og div måtte bare kastes. Men når jeg får tranen i flasken går den i baby i stedet for ut over alt. Ellers anbefaler jeg faktisk de easytranpipettene. :) Men det er en digresjon...

Ånei!! Det er utrolig kjedelig!
 
Vi gir forresten både jern, multivitamin og tran og har slitt med å få i henne mv og tran. Det har endt opp med at jeg har blandet det i flasken med mme hun får om kvelden. Det er klart - tranen setter litt lukt i flasken, men jeg tenker som så at det er begrenset hvor mye vi skal bruke de flaskene i fremtiden :p
Hva med å bruke kun en fast flaske til tranen?
Var på nippet til å prøve å blande i flaska selv, men var så redd for at det skulle ødelegge litt for maten [emoji14]

Husker samboeren vaska ei bukse han hadde trankapsler i... den buksa ble kasta for å si det sånn... og maskina ble rensa en del ganger!!

Men ellers tar vel eddik mye lukt, ikke flekker da, ødelagt noen siklesmekker for å si det sånn [emoji14]
 
Trankapsler i klær ja...
Her gjemte storesøster på 12 trankapsler i klør fordi hun hatet å ta de.
Jeg syntes det var veeeldig rart at de nyvaska klærne lukta tran. Hehe....
 
Lille W er ikk 4 mnd ennå men har startet med små små portiojoner med grøt :) han virker som han liker det. I dag når jeg spiste banan fikk han moste jeg litt på fingern og lot han sutte.
I dag fikk han også litt sviskemos i grøten.

Hva er deres synspunker på barnemat i glass? Feks nestle eller småfolk. «Skyr dere der som pesten» eller er det noe dere tenker å bruke?
 
Lille W er ikk 4 mnd ennå men har startet med små små portiojoner med grøt :) han virker som han liker det. I dag når jeg spiste banan fikk han moste jeg litt på fingern og lot han sutte.
I dag fikk han også litt sviskemos i grøten.

Hva er deres synspunker på barnemat i glass? Feks nestle eller småfolk. «Skyr dere der som pesten» eller er det noe dere tenker å bruke?

Mener matkontrollen hadde test på det der, og det var akkurat som man skulle laget hjemme og most det selv. Og matkontrollen klarer jo å totalslakte banan fordi eple er sunnere så [emoji23]
Tror grunnen til at mange skyr det er pga nestle som firma og mye av det grumset de driver med. Synes selv det er vanskelig å sette meg inn i da jeg gjerne vil vite 100% fakta og ikke kun en side av saken. Så kommer sikkert til å ty til de glassa av og til om vi er borte. Ellers håper jeg at han kan spise mest mulig det vi spiser av middager. Billigst slik sett tenker jeg. Pluss at det tvinger oss til å spise mer grønt og rent [emoji14]

Men før det er snakk om middager får han grøt til frokost, og et mellommåltid med grønnsaker/fruktmos.

Er forresten litt i tenkeboksen ang grøt hver dag. Kommer nok til å gi det ofte, men kanskje "pimpe" den? I allefall den mild havre. Kan han få bær nå?
Irriterer meg hvor påvirka man blir av blogger og forum. Vi storkosa oss med grøten om morgenen, men nå er jeg redd for at han ikke får bra nok mat.. Hva anna kan han få til frokost, som samtidig er nok næring?

Herregud så fort man blir usikker, selv om man følte seg sååå sikker:p
Magen hans tåler grøten helt topp nå, får ikke svisker hver dag heller, allikevel funker fordøyelsen.
 
Var i sverige en tur i dag. Der kostet barnemat på glass ti svenske kroner. Jeg kjøpte litt ymse for å smake hva som er der ute. Så blir gøy å prøve :)

Lille W er ikk 4 mnd ennå men har startet med små små portiojoner med grøt :) han virker som han liker det. I dag når jeg spiste banan fikk han moste jeg litt på fingern og lot han sutte.
I dag fikk han også litt sviskemos i grøten.

Hva er deres synspunker på barnemat i glass? Feks nestle eller småfolk. «Skyr dere der som pesten» eller er det noe dere tenker å bruke?

Har hørt at barnemat på glass er ernæringsmessig veldig bra, og firmaene må dokumentere at det ikke blir brukt skadelige sprøytemidler osv. i forbindelse med produksjon. Så sånn ernæringsmessig er det altså ikke noe i veien for å gi på glass. Men det er noen ankepunkter som nok gjør at jeg kommer til å gå over til å lage mer mat selv etterhvert.

Mye av det som er av litt mat når de blir større virker for meg å være veldig tomatbasert.. Jeg tenker litt sånn at for å trene opp til å like ulike smaker så er det greit å gi mat man lager selv. Da kan man variere maten mye mer og forhåpentligvis gjøre det vanskeligere å få kresne barn...
 
Vi har begynt med grøt! Får grøt i 6 tida og legger seg mellom 7 og 8. Han elsker det. Promper litt ekstra, men fortsatt avføring hver dag. I tillegg har han fått smake litt mango og vannmelon i en sånn «smokk» man kan fylle. Han ELSKER det og blir helt hysterisk når vi tar den bort igjen [emoji173]️
 
Elsker grøt, HATER frukt [emoji23][emoji23] brekker seg og spytter ut [emoji85]
Imorgen tenkte vi å prøve søtpotet med litt mme [emoji28]
 
Hvordan går det med magen og avføringen til dere som har begynt med smaksprøver? Frøkna her har fått et par skjeer med forskjellige fruktmoser ca annenhver dag i to uker, og har siden vi begynte hatt lite avføring. Virker ikke plaget men sover dårligere på natt og lurer på om det har noen sammenheng. De gangene hun har bæsjet har det kommet ganske lite og mye fastere enn vanlig. Mye illeluktende promp :p Får morsmelk før hun får mat. Burde hun få vann også? Hva gjør dere? :) Hun blir 5 mnd om en uke.
 
Hvordan går det med magen og avføringen til dere som har begynt med smaksprøver? Frøkna her har fått et par skjeer med forskjellige fruktmoser ca annenhver dag i to uker, og har siden vi begynte hatt lite avføring. Virker ikke plaget men sover dårligere på natt og lurer på om det har noen sammenheng. De gangene hun har bæsjet har det kommet ganske lite og mye fastere enn vanlig. Mye illeluktende promp :p Får morsmelk før hun får mat. Burde hun få vann også? Hva gjør dere? :) Hun blir 5 mnd om en uke.

Lille her får grøt med frukt på kvelden, og grønnsaker/ frukt på formiddagen. Sover vesentlig bedre, og avføringen er som mm avføring med litt grøtpulver i [emoji85]. Har innført litt vann de siste dagene, og det er visst ganske spennende.
Måtte gi litt ekstra grøt i går fordi jeg ikke hadde nok melk til at han ble mett i varmen, det gikk også bra. Han er 4mnd og 2 uker
 
Back
Topp