Smaksprøver

Bustefrøken

Forelsket i forumet
Er det noen flere som har begynt med smaksprøver? Hva har babyen fått smake på? Hvordan likte babyen det den har fått smake på? Har babyen blitt dårlig av noe av det den smakte på?

Her har babyen (4 mnd i forrige uke) fått smake appelsinjus fra fingeren min et par ganger. Hun gaper, stikker tungen litt ut og ser litt misfornøyd ut. Men hun sperrer heller ikke munnen for fingeren like etterpå, så jeg tror hun synes det er spennende.

Jeg har også gitt henne litt grøt fra Nestle og most banan, og det virker som hun synes det er interessant med ny smak/konsistens i munnen. Hun bruker litt tid på å "behandle" det i munnen, men det går ned, og hun virker fornøyd. Jeg opplever ikke at hun etterspør mer, men jeg gir henne smakspøver etter amming, så hun er ikke sulten.
 
Her er baby 4 mnd og 2 uker. Han får nå en hel porsjon grøt til frokost, og litt middag, frukt eller grønnsakmos utover dagen[emoji4]
Han elsker det, både grøt og frukt.
Til nå har han fått smake svisker (det får han hver dag i grøten), mango, pære, gulrot og potet. Eneste han ikke likte var pære. Har heller ikke reagert negativt i forhold til magevondt osv [emoji4]
 
Her får hun 1/2 porsjon grøt, + smoothies.
Hun har også fått smake gulrot og brokkoli. Merker at litt konsistens = full retur av mange innhold da hun begynner å brekke seg.
 
Har ikke begynt ennå, men skal begynne neste uke etter at vi har vært på fire mnders kontrollen :)
Har lagt en plan for hva lillesjefen skal få :)
 
Begynte med potet og morsmelk.
Var vanskelig å spise.
Så prøvde vi glass med gulrot og potet.
Forsatt litt vanskelig å finne teknikken men tror hun likte dette godt...
 
Mini her likte saft fra vannmelon veldig godt, mens mango, potet, gulrot og søtpotet var ok. Spiser også litt grøt, som er kjempespennende en liten stund, og så plutselig helt uinteressant :p
 
Begynte med potet og morsmelk.
Var vanskelig å spise.
Så prøvde vi glass med gulrot og potet.
Forsatt litt vanskelig å finne teknikken men tror hun likte dette godt...
Vår elsker glass med gulrot og potet
 
Mini her likte saft fra vannmelon veldig godt, mens mango, potet, gulrot og søtpotet var ok. Spiser også litt grøt, som er kjempespennende en liten stund, og så plutselig helt uinteressant :p
Kjenner til det med grøten
 
Smakt:
Sinlac (elsker den)
Banan (virker helt greit)
Pæremos (allergisk reaksjon)
Plommemos (Veldig skeptisk. Tror hun synes smaken var litt for skarp)
Potet- og gulrotmos (elsker det)
 
Hei dere! Når dere introduserer mat, hvor mye gir dere hver dag? Prøvde bittelitt banan i dag, slo ikke veldig ann[emoji28] burde jeg prøve flere ganger på en dag? Burde jeg prøve banan å ingenting annet i flere dager etterhverandre? Hvordan gjør dere det? [emoji28]
 
Hei dere! Når dere introduserer mat, hvor mye gir dere hver dag? Prøvde bittelitt banan i dag, slo ikke veldig ann[emoji28] burde jeg prøve flere ganger på en dag? Burde jeg prøve banan å ingenting annet i flere dager etterhverandre? Hvordan gjør dere det? [emoji28]
De sier at du skal gi kun 1 ting i 3 dager, helst på formiddagen, for å se om barnet reagerer på det (magevondt etc )
Banan kan være hard på magen, så ville ikke gitt det mer enn en gang om dagen og ikke så mye av det.
 
De sier at du skal gi kun 1 ting i 3 dager, helst på formiddagen, for å se om barnet reagerer på det (magevondt etc )
Banan kan være hard på magen, så ville ikke gitt det mer enn en gang om dagen og ikke så mye av det.

Tusen takk for hjelp! Ble ikke så mye da hun vrengte hele ansiktet å spyttet ut[emoji23] men da skal jeg være litt forsiktig med banan da.. :)
 
Hei dere! Når dere introduserer mat, hvor mye gir dere hver dag? Prøvde bittelitt banan i dag, slo ikke veldig ann[emoji28] burde jeg prøve flere ganger på en dag? Burde jeg prøve banan å ingenting annet i flere dager etterhverandre? Hvordan gjør dere det? [emoji28]

Her er gir jeg ikke mer enn 1-2 teskjeer.

Det er forskjell på bananer. Jeg har gitt godt moden banan. Den er søtere enn når skallet er mer grønt.

Min har ikke reagert negativt på noe jeg har gitt, selv om jeg ser at hun synes at både klementin og appelsinjus på mammas finger er veldig syrlig.

Jeg har ikke gitt samme flere dager på rad, men kanskje det er lurt å prøve det hvis babyen ikke liker det den får.
 
Hei dere! Når dere introduserer mat, hvor mye gir dere hver dag? Prøvde bittelitt banan i dag, slo ikke veldig ann[emoji28] burde jeg prøve flere ganger på en dag? Burde jeg prøve banan å ingenting annet i flere dager etterhverandre? Hvordan gjør dere det? [emoji28]

Fikk tips om søtpotet og det var en slager! Tenker gulrot også er lett å like siden det også er litt "søtt".
 
Back
Topp