Smånervøs førstegangs tankespinn!

35+6
Var på jordmorsamtale og omvisning på st.olavs fødeavdeling i dag, etter henvisning og ønske fra lokal jordmor og meg. Der fikk vi tatt opp dette med at amming utgår og småtten skal rett på flaske, fikk svar på det meste der. Fikk forklart hvordan et normalt fødselsforløp ville gå, og hva som kunne skje og hva de i såfall gjorde osv. Veldig flink jordmor:) hun ble veldig glad når hun hørte jeg håpte på å kunne sitte mest mulig i badekaret, og unngå epidural så langt det gikk.
Det ble og notert at jeg er var for uforutsette ting og sånn, så de skulle informere om det de foretok seg så langt det lot seg gjøre.
Kjenner at skuldrene er ti cm lavere nå.. :)
Om alt gikk fint ble vi flytta til pasienthotellet samme dag som fødsel, senere hvis vi trengte litt ekstra tid på føden.
Hun sjekket leie på baby med en kjapp ul, lå godt nedi med hodet heldigvis. Bare jeg som ikke kjenner noe.
Jeg ble og beordret til tannlege når hun fant ut at jeg gikk med låst kjeve. Tannlegen kunne ikke hjelpe siden jeg ikke var pasient der fra før av:/ fikk inn til vakthavende lege i stedet og fikk lavt utslag på crp samt hadde flere symptomer på noe muffens i kjeve/spyttganger. Uff.. så alt endte med at jeg skal utredes på st.olavs kjevekirurgisk avd i morgen tidlig. Halleluja for en inngang til helga :/
 
Puh slapp med skrekken for nå, det blir kjørt en heftig hestekur med penicillin, de er ganske sikker på at det er visdomstanna som har fått betennelse i området rundt seg, og dette blokkerer/hindrer kjeven i normal bevegelse pga hevelser og smerter/spenninger. Kontroll igjen om 4 dager; er de ikke fornøyde blir det bildediagnostikk og evt skjæring... så satser på at penicillin tar biffen :p
 
Ser du har samme termindato og fødested som meg ;) begge får gutter! Kanskje vi møtes på fødeavdelingen?? ;)
 
39+3
Er i superform med masse energi. Alt er klart til den lille kommer, så jeg har nytt det fine høstværet med masse soppturer og trening av hestene.

Jeg er veldig spent på når og hvordan fødselen starter, og hvordan den forløper. Gubben jobber nattevakt uka her og har tre kvarter kjøring til sykehuset fra jobb, samt at han må få på plass en annen før han kan dra, så håper ikke det skjer på nattetid uka her:p alle maser og maser om det har skjedd noe og forventer å få beskjed når fødselen starter, men vi kommer ikke til å varsle en sjel unntatt en på stallen som holder tett. Dette fordi noen må ta seg av hestene mine samt ta stallvaktene jeg er satt opp på.

Har fått to mindre strekkmerker på hver side av magen, og håper jeg berger unna med dem...

I morgen er det jordmorkontroll, kanskje den siste...?
 
Gutten kom i rakettfart på termindato i går. Slimproppen og vannet gikk til midnatt, murringene kom jevnlig tvert og jeg ringte og kalte gubben hjem fra nattvakt. Føden ba meg sove litt og komme til morgenskiftet.. så ferdig filmen og vi la oss nedpå, men i totiden begynte takene å komme hyppig uten å være lange og harde. Vi dro inn til føden likevel som ville sende oss tilbake pga ting visst skulle ta mer tid og riene være sterkere. Fikk heldigvis ei ledig fødestue likevel, og i femtiden begynte riene og hagle og vrenge meg i smerte. Ble undersøkt under tvil e liten time senere, men var 5cm! 20min senere skrek jeg ut at de måtte sjekke igjen, og de smålo at det tok nok lenger tid, og satte badekaret til fylling for at jeg skulle få lindring der. Tok en sjekk og det var full åpning. Ikke lenge etter var gutten ute uten noe hjelp eller smertelindring, og kun en par pyntesting som jeg ikke kjente ble sydd. En super opplevelse tross alt, selv om den ble himla intens over ca 2,5-3t.
Jeg vekket nok hele sykehuset med smertehyl og brøl idet hodet skulle ut, og klemte nesten hånden av sambo :p
Smertene opphørte umiddelbart barnet var ute, og jeg hadde så å si alle krefter i behold etterpå. En ekte morgenfugl så dagens lys en fin varm septemberdag, og vi takker st.olav for en fin opplevelse :)
Vitale mål var 3200g og 48cm.
 
Gratulerer! Virker som en heftig opplevelse, men en fordel når det går fort er jo at man ikke rekker å bli så sliten. takk for at du delte :)
 
Back
Topp