Små gutter og kjole

Han får lov om han vil:)

Men vår gutt er av en eller annen grunn blitt veldig bevist på at kjoler og ting som er "jente farger" (rosa, lille, rød) , det skal han ikke ha! Han nekter til og med å drikke fra ett rosa glass..

Han har nektet å spise middag fordi vi har tatt på han rosa smekke og!

Vet ikke hvor han har det fra, ikke hjemme ihvertfall, jeg synes ikke noe om at en på under 3 år skal være så bevist på "gutteting" og "jenteting"

Min eldste datter var enten spiderman eller kaptein sabeltann på karneval, selv om de andre jentene var prinsesser.

Jeg er redd for at mine barn skal føle skam og skjule det dersom det skulle vise seg at de har en legning som gjerne ikke blir akseptert av alle, så jeg er bevist på at de skal få gå med det de vil, leke med det de vil og rett og slett være seg selv fra de er små! :)

Litt avsporing gjerne, men er ett tema som engasjerer meg:)
 
Han får lov om han vil:)

Men vår gutt er av en eller annen grunn blitt veldig bevist på at kjoler og ting som er "jente farger" (rosa, lille, rød) , det skal han ikke ha! Han nekter til og med å drikke fra ett rosa glass..

Han har nektet å spise middag fordi vi har tatt på han rosa smekke og!

Vet ikke hvor han har det fra, ikke hjemme ihvertfall, jeg synes ikke noe om at en på under 3 år skal være så bevist på "gutteting" og "jenteting"

Min eldste datter var enten spiderman eller kaptein sabeltann på karneval, selv om de andre jentene var prinsesser.

Jeg er redd for at mine barn skal føle skam og skjule det dersom det skulle vise seg at de har en legning som gjerne ikke blir akseptert av alle, så jeg er bevist på at de skal få gå med det de vil, leke med det de vil og rett og slett være seg selv fra de er små! :)

Litt avsporing gjerne, men er ett tema som engasjerer meg:)
Syns ikke det er noen avsporing i det hele tatt.
Det handler litt om å få lov til å være hvem de vil.

Og som en annen her sier, om en gutt på 3 år ønsker å gå i kjole har det ingenting med hva de ønsker senere.
Gutt som jente, de må faktisk få lov til å prøve seg frem og finne seg selv
 
Han får lov om han vil:)

Men vår gutt er av en eller annen grunn blitt veldig bevist på at kjoler og ting som er "jente farger" (rosa, lille, rød) , det skal han ikke ha! Han nekter til og med å drikke fra ett rosa glass..

Han har nektet å spise middag fordi vi har tatt på han rosa smekke og!

Vet ikke hvor han har det fra, ikke hjemme ihvertfall, jeg synes ikke noe om at en på under 3 år skal være så bevist på "gutteting" og "jenteting"

Min eldste datter var enten spiderman eller kaptein sabeltann på karneval, selv om de andre jentene var prinsesser.

Jeg er redd for at mine barn skal føle skam og skjule det dersom det skulle vise seg at de har en legning som gjerne ikke blir akseptert av alle, så jeg er bevist på at de skal få gå med det de vil, leke med det de vil og rett og slett være seg selv fra de er små! :)

Litt avsporing gjerne, men er ett tema som engasjerer meg:)


Tror det er mange barn og ungdommer som er i sånn situasjon nå til tiden "ikke blir akseptert" og har følelsen av dette. Barn blir ganske påvirket av mye forskjellige når dem går i barnehage, søsken, skole og generelt miljøet. Erfarte det ganake mye når jeg jobbet/ vært i praksis i barnehager
 
Tror det er mange barn og ungdommer som er i sånn situasjon nå til tiden "ikke blir akseptert" og har følelsen av dette. Barn blir ganske påvirket av mye forskjellige når dem går i barnehage, søsken, skole og generelt miljøet. Erfarte det ganake mye når jeg jobbet/ vært i praksis i barnehager
Det er mer akseptert nå enn for 10 år siden
 
Jeg er veldig åpen for alt og hadde ikke trengt å tenke meg om dersom sønnen min ville gå med kjole. Selvsakt skal han få gå med akkurat hva han vil! Samboeren min er litt annerledes og hadde nok ikke vært like ok med det..

Jeg tror at dem som peker, ler osv er dem som har blitt lært til at det er rart og kanskje selv ikke har fått lovt. Hadde alle vokst opp med at alt (bortsett fra det som er skadelig selvsakt) er helt naturlig og greit - hadde det nok ikke vært like mye blikk og kommentarer :)
 
Ja selfølgelig hadde jeg latt barna mine få gå i de klærne de selv ønsker.. at en gutt velger kjole fremfor bukse er helt perfekt.. leke med dukker osv.. det kalles rollelek og er en viktig del av barnas utvikling og identitetsdanning[emoji173]️ må si at de som er redde for legning og folkesnakk er med på å undertrykke barna..(ikke vondt ment)
 
Jupp. Han har jo helt rett.
Traff på en pappa med gutten sin på 3-4. Han gikk i kjole og rosa stråhatt, hadde valgt der selv. Herlig.
 
Ja, det hadde han. Og mini på 2 år har gått med kjole flere ganger, for storesøster gjør jo det. Har fått bilder av han i barnehagen hvor han har gått i prinsesse kjole, og andre "jente"kostymer, og gjør meg ingenting. Hvis største får seg nye kjoler så skal han prøve de først.

Og mini hadde langt krøllete hår, som jeg nektet å klippe, gikk forbi skuldrene. Så da gikk han med håret i strikk, var så langt at jeg fikk alt opp i en hestehale. Var ingen som sa noe på det.
 
Jeg hadde nok ikke likt hvis jeg noen gang får gutt at han skal gå med kjole, siden jeg kanskje synes det at gutter går med kjole er rart. Sier ikke og mener ikke dette for at jeg skal høres helt crazy ut, men fordi det er mine synspunkter :) Men for all del så skulle han fått gått med det hjemme, men ikke ellers. Da synes jeg det er bedre att han får seg shorts og trøye :):) Men hvis det senere tid skulle vise seg at han har en annen legning så klart respekter jeg det selv om det kan bli litt vanskelig i første perioden :):D:D Men syns nå da barn skal få gå med det dem selv ønsker :)
 
Jeg har en liten gutt som ble 3 år nå i mars.
Han har fått det for seg at det fins ikke noe bedre å gå i i denne varmen enn kjoler.
Jeg har funnet frem noen kjoler i riktig størrelse etter storesøsteren og lagt i posen med utkledningsklær som henger i stuen og nå går han konstant i kjole.

Skal vi i butikken eller lignende nekter han å skifte, og jeg tenker det ikke skader noen så lar han gå i den.

Ville dere latt deres små gutter gå i kjole utenfor hjemmet dersom de insisterer på å gjøre det?
Det hadde jeg ikke ofret en tanke en gang, kjole er kjempeluftig og deilig nå i denne varmen. På samme måte hadde datteren min fått lov å gå i typiske "gutteklær" om hun hadde ønsket det. Jeg synes barna skal få gå i akkurat det de vil, uavhengig av kjønn.
 
Han får lov om han vil:)

Men vår gutt er av en eller annen grunn blitt veldig bevist på at kjoler og ting som er "jente farger" (rosa, lille, rød) , det skal han ikke ha! Han nekter til og med å drikke fra ett rosa glass..

Han har nektet å spise middag fordi vi har tatt på han rosa smekke og!

Vet ikke hvor han har det fra, ikke hjemme ihvertfall, jeg synes ikke noe om at en på under 3 år skal være så bevist på "gutteting" og "jenteting"

Min eldste datter var enten spiderman eller kaptein sabeltann på karneval, selv om de andre jentene var prinsesser.

Jeg er redd for at mine barn skal føle skam og skjule det dersom det skulle vise seg at de har en legning som gjerne ikke blir akseptert av alle, så jeg er bevist på at de skal få gå med det de vil, leke med det de vil og rett og slett være seg selv fra de er små! :)

Litt avsporing gjerne, men er ett tema som engasjerer meg:)

Min eldste er og slik, og hun må jo ha hørt det i barnehagen tenker jeg. Vi er i alle fall ikke opphengt i jentefarger og guttefarger her hjemme!
 
Min eldste er og slik, og hun må jo ha hørt det i barnehagen tenker jeg. Vi er i alle fall ikke opphengt i jentefarger og guttefarger her hjemme!


Det blir sagt mye rart i barnehage :laughing002 Har erfart det når jeg har jobbet i barnehage, der barna sier mye rart og går ikke lange perioden så mener dem på en eller annen måte at rosa er jente farge og blå er guttefarge :hilarious: Men har jo også mye med hva dem som jobber i barnehage sier :eek: Ofte hørt at ansatte svarer barna med ja, rosa er jente farge / ja, blå er guttefarge
 
Det blir sagt mye rart i barnehage :laughing002 Har erfart det når jeg har jobbet i barnehage, der barna sier mye rart og går ikke lange perioden så mener dem på en eller annen måte at rosa er jente farge og blå er guttefarge :hilarious: Men har jo også mye med hva dem som jobber i barnehage sier :eek: Ofte hørt at ansatte svarer barna med ja, rosa er jente farge / ja, blå er guttefarge

Huff, ja de er lettpåvirkelige i den alderen ^^
 
Huff, ja de er lettpåvirkelige i den alderen ^^


Har til og med opplevd at barn at har sagt dem har lært og sang. Synger den sangen også dem "også slutter den på faen" og da har jeg reagert med å spørre hvor dette kommer i fra. Får bare svar "den slutter jo på faen" :eek:

Så ja, barn får med seg det meste i miljøene sine om det er i barnehagen, skolen, søsken, foreldre, personer rundt seg når man er i offentligheten, er hjemme, tv, er på tur. Så barn blir rett og slett påvirket på alt rundt seg uten at man ofte tenker på dette :oops:
 
Min eldste er og slik, og hun må jo ha hørt det i barnehagen tenker jeg. Vi er i alle fall ikke opphengt i jentefarger og guttefarger her hjemme!

Ja, de har jo forsket på det nylig, i mange barnehager er det begredelig mtp tradisjonelle kjønnsroller. Jenter får skryt for å være stille, snille, søte og blir forventet å hjelpe til, mens guttene får oppmerksomhet for å være tøffe, kule og høylydte. Skikkelig trist!
 
Ja, de har jo forsket på det nylig, i mange barnehager er det begredelig mtp tradisjonelle kjønnsroller. Jenter får skryt for å være stille, snille, søte og blir forventet å hjelpe til, mens guttene får oppmerksomhet for å være tøffe, kule og høylydte. Skikkelig trist!

Min gutt hadde halvlangt hår og ganske sør i ansiktet, så mange trodde han var jente. Jeg merket så stor forskjell på måten folk snakket til han på dersom de trodde han var jente. Helt annet tonefall og hva de sa. Jeg tror hvordan vi behandler barna har stor innvirkning på hva slags oppfatning de får om seg selv.
 
Back
Topp