Slutte med siste dupp

1600km nord

Glad i forumet
Dere som har barn som ikke sover på dagtid lenger, når sluttet de med siste dupp? Hvordan viste du at de var klar til det? Og ble nattesøvnen annerledes? (tidligere leggetid feks..)
 
Jenta vår sluttet å sove på dagtid nå i mai, 2 år og 3 mnd. Noen unntak har det vært, om hun har sovet dårlig, våknet tidlig eller vært syk.

Hun kunne sikkert sovet på dagen lengre, men de la henne så sent i bhg at hun sovnet for sent om kveldene og måtte vekkes om morgenen. Ond sirkel. Hjemme var gjerne duppen 1-2 timer tidligere på dag og det gikk greit. Hadde mange runder på dette med bhg og til slutt bestemte vi oss for å bare kutte da det gikk så langt at hun ikke sovnet før 21-21.30.

Nå legger hun seg 18-18.30 og sovner raskt, sover stort sett uten et knyst hele natta til 7-8. Det er som en drøm i forhold til hvordan det var.
 
Gutten vår er 22 mnd og har så smått begynt å kutte duppen på dagtid noen ganger. Kommer selvsagt an på når han står opp, men nå i ferien sover han gjerne til 08-09. Om han våkner kl 07 har vi dupp på han. Han har vært vanskelig å legge i flere mnd nå og han sovner gjerne ikke før 21-22 tiden, da etter flere timer med frem og tilbake, skriking osv. I samarbeid med bhg så har han ikke sovet lengre enn 13.30 når han har vært der, og det fungerte fint et par mnd før det ble problemer med leggingen i gjen. Nå de siste ukene har vi ikke tilrettelagt for dupp som vi pleier, han han sovnet i feks bilen, så fint, da har vi latt han sove maks 30min. Og ingen soving etter kl 14. De siste dagene nå har han ikke sovet i det hele tatt for vi har vært på farten eller han har ikke virket trøtt. Og de siste dagene nå har han sovnet kl 19 (og fortsatt sovet til 08-09) :) :) :) . Får se hvordan det blir når bhg begynner igjen, men tror vi er igang med full stopp av dupping på dagtid :)
 
Takk for svar! Det er mest pga barnehagen jeg spør. Det går kjempe fint nå, de legger opp duppen akkurat som vi ønsker. Men han begynner på ny avdeling i august og jeg lurer på om vi bør begynne å tenke på å kutte ut den siste duppen. Vi vekker han etter ca 1 time og han sover sjeldent noe senere enn 13:30. Før vi begynte med det var det en enorm kamp å legge han på kvelden. Nå sovner han som regel ca 19:45 og våkner igjen i 6tiden. Han har alltid våknet tidlig og tror ikke det kommer til å endre seg med det første. Men kanskje han burde heller ikke sove på dagtid og legge seg tidligere? Vet bare ikke om han er klar for det. Han er misfornøyd når vi vekker han etter duppen og vil helst sove lengre.. Han er 25 mnd. Er veldig i tvil.
 
Vi opplevde samme som kmkm, at han ikke sovna før i 21-tida. Da kutta vi gradvis ned på luren, fra 1,5 time til 1 time, så til 30 minutter og så kutta vi tvert, i samråd med barnehagen. Det var noen ettermiddager der han bare lå i fanget mitt fra middag til leggetid, men det gikk over på et par uker. Var litt verre da han sommeren som to år og noen mnd proklamerte at jeg har sluttet å sove på dagen jeg, mamma. Da satt vi i bilen klare til avreise og skulle kjøre fra sør til Trondheim...han sov en time den turen, det ble en laaaaaaaaang tur ;) hjem igjen sov han litt mer, men han holdt ord og nekta å sove lur. Gikk greit over.
 
Vi opplevde samme som kmkm, at han ikke sovna før i 21-tida. Da kutta vi gradvis ned på luren, fra 1,5 time til 1 time, så til 30 minutter og så kutta vi tvert, i samråd med barnehagen. Det var noen ettermiddager der han bare lå i fanget mitt fra middag til leggetid, men det gikk over på et par uker. Var litt verre da han sommeren som to år og noen mnd proklamerte at jeg har sluttet å sove på dagen jeg, mamma. Da satt vi i bilen klare til avreise og skulle kjøre fra sør til Trondheim...han sov en time den turen, det ble en laaaaaaaaang tur ;) hjem igjen sov han litt mer, men han holdt ord og nekta å sove lur. Gikk greit over.

Hehe, ja når de bestemmer seg for noe så er det lite vi får gjort [emoji13]
Husker du hvor lang tid dere brukte på å kutte ut duppen? Hvor gammel var han da?
 
Hehe, ja når de bestemmer seg for noe så er det lite vi får gjort [emoji13]
Husker du hvor lang tid dere brukte på å kutte ut duppen? Hvor gammel var han da?
Dupp nr 2 tok lengre tid enn siste duppen mener jeg, kan ikke huske det faktisk....han var vel to år og noen mnd, han sovna innimellom i bilen da, men ville ikke ha lur i vogna. Vi løste det med at han fikk være med på hvilestund med de store i bhg når han trengte det, men kan ikke huske at det var noe styr med den biten. Var mer styr i forkant, da han var våken seint på kvelden og sånn. Han regulerte det ganske bra selv. Er ikke så lett å planlegge, er jo så personavhengig også.
 
Dupp nr 2 tok lengre tid enn siste duppen mener jeg, kan ikke huske det faktisk....han var vel to år og noen mnd, han sovna innimellom i bilen da, men ville ikke ha lur i vogna. Vi løste det med at han fikk være med på hvilestund med de store i bhg når han trengte det, men kan ikke huske at det var noe styr med den biten. Var mer styr i forkant, da han var våken seint på kvelden og sånn. Han regulerte det ganske bra selv. Er ikke så lett å planlegge, er jo så personavhengig også.

Takk [emoji5] Vi må se det litt an når han begynner i bhg igjen tror jeg. De siste 2-3 dager har han ikke sovna så lett i vogna som før, det tok 30-45min i dag. Og utifra det dere sier er dette rette alderen for han å slutte med dupp. Han blir stor [emoji22]
 
Takk [emoji5] Vi må se det litt an når han begynner i bhg igjen tror jeg. De siste 2-3 dager har han ikke sovna så lett i vogna som før, det tok 30-45min i dag. Og utifra det dere sier er dette rette alderen for han å slutte med dupp. Han blir stor [emoji22]
Husker det der. Prøvde lenge i vogna, men han lå bare og flirte. Sikkert lurt å vente til etter barnehagestart igjen og se det an da. Han nekta i barnehagen og, selv om de prøvde et par ganger siden han var svimmel av trøtthet. Men det funka bra med hvilestund, da fikk han i tillegg sitte i fanget til en av heltene på stor avdeling, sovna der et par ganger ;)
 
Når har vi nesten ikke hatt formiddagshvil i løpet av ferien. Blitt seine kvelder å... sovna en ettermiddag 1630 da vi var på farta... blei da over 21 før det var kveld...

Før sommeren sov hun i bhg men ikke hjemme i helgene. Spent på hvordan det blir etter ferien.... tenkt å prøve at ho sover i bhg. Har grense på 60 minutter.

Blir 3 i november.
 
Med eldste prøvde jeg å kutte ut dagduppen når han var 2,5 år. Men han var ikke klar. Fikk han ikke til å sove lengre på nettene, han sov 10 timer og hadde gjort det siden han var baby. Første dagen gikk ok, andre dagen var han veldig sliten og tredje dagen hadde han 39 i feber. Lot han selvfølgelig sove når han hadde feber. Sov i 4 timer og feberen var borte. Sånn gikk det tre ganger så skjønte feberen var pga søvnmangel. Han sovnet ikke så lett på dagen lengre på stor avdeling så la han senere, sov fra ca 13:30-14. Etterhvert sovnet han ikke da heller og sovnet i bilen på vei hjem i 15:30-16 tiden. Lot han sove en halvtime da og la han heller en time senere. Når han sluttet å sovne i bilen la jeg han en time tidligere igjen. Da sov han 11 timers netter. Da var han 3,5 år.
Han sov hele tiden godt på natten så det var ingen indikasjon ift dagsovingen.

Yngste har nettopp sluttet å sove på dagen. Hun er straks 3,5 år. Men innimellom sovnet hun i bilen. Og ofte er hun sliten og trøtt på ettermiddagen. Så egentlig trenger hun det kanskje. Men før hun sluttet så var hun allikevel trøtt på ettermiddagen og brukte lang tid å sovne på kvelden. Hvis jeg får lagt henne tidlig nok så går det greit. Hvertfall nå i ferien.
 
Med eldste prøvde jeg å kutte ut dagduppen når han var 2,5 år. Men han var ikke klar. Fikk han ikke til å sove lengre på nettene, han sov 10 timer og hadde gjort det siden han var baby. Første dagen gikk ok, andre dagen var han veldig sliten og tredje dagen hadde han 39 i feber. Lot han selvfølgelig sove når han hadde feber. Sov i 4 timer og feberen var borte. Sånn gikk det tre ganger så skjønte feberen var pga søvnmangel. Han sovnet ikke så lett på dagen lengre på stor avdeling så la han senere, sov fra ca 13:30-14. Etterhvert sovnet han ikke da heller og sovnet i bilen på vei hjem i 15:30-16 tiden. Lot han sove en halvtime da og la han heller en time senere. Når han sluttet å sovne i bilen la jeg han en time tidligere igjen. Da sov han 11 timers netter. Da var han 3,5 år.
Han sov hele tiden godt på natten så det var ingen indikasjon ift dagsovingen.

Yngste har nettopp sluttet å sove på dagen. Hun er straks 3,5 år. Men innimellom sovnet hun i bilen. Og ofte er hun sliten og trøtt på ettermiddagen. Så egentlig trenger hun det kanskje. Men før hun sluttet så var hun allikevel trøtt på ettermiddagen og brukte lang tid å sovne på kvelden. Hvis jeg får lagt henne tidlig nok så går det greit. Hvertfall nå i ferien.

Takk! Skal huske dette med feber. Gutten vår fikk feber da vi reiste med fly for tre uker siden (ingen tegn på at det var noe annet enn påkjenningen fra selve reisen). Nå har vi altså vært bortreist så kutter ikke ut duppen helt ennå. Men vi tar det opp med bhg og ser hvordan det går [emoji5]
 
Her er vi på andre dagen uten dupp på snuppa på 2,5 år. Det ble bare tull og tøys med duppinga. Det har gått kjempe bra og hun sovner mye fortere på kveldene, så jeg tror hun var klar for det.
Nå begynner hun jo i bhg igjen etter lang sommerferie på tirsdag, så er spent på hvordan det kommer til å gå da. Tror vi skal si at de må se ann behovet hennes der, for det tenker vi å gjøre en stund fremover her hjemme også.

Hun har forresten hatt litt hvilestund hjemme de to dagene hun ikke har sovet dupp :)
 
Her er vi på andre dagen uten dupp på snuppa på 2,5 år. Det ble bare tull og tøys med duppinga. Det har gått kjempe bra og hun sovner mye fortere på kveldene, så jeg tror hun var klar for det.
Nå begynner hun jo i bhg igjen etter lang sommerferie på tirsdag, så er spent på hvordan det kommer til å gå da. Tror vi skal si at de må se ann behovet hennes der, for det tenker vi å gjøre en stund fremover her hjemme også.

Hun har forresten hatt litt hvilestund hjemme de to dagene hun ikke har sovet dupp :)

Så bra [emoji5] Håper det blir sånn hos oss også. Og at det forsetter å gå bra for dere!
 
Back
Topp