Slutte å amme? Noen som har merket forskjell på barnets soving etterpå?

BKNO13041

Forelsket i forumet
Hei hei!
Jeg har et barn på 11 måneder, og er sånn i tvil om jeg burde slutte å amme snart.
Hen har store problemer med å sove på natta, og vi vet ikke hva det er som feiler han. Det virker som han har magevondt og luftplager, så om det er det alene eller ikke er uklart (er i dialog med lege, har testet for allergi etc.). Har vært sånn siden ca 5 mnd, også før vi begynte med fast føde. Våkner på kveldstid og nattestid og er urolig og gråter, vil bare være inntil, spenner kroppen, knærne opp mot magen og promper en del. Hyler om han blir lagt ned på ryggen.

Noen som har tips? Så mottas det med stor takk.

Lurer også på om det å slutte å amme har hatt noen positiv effekt for dere. Det er jo stort sett det jeg gjør på kveld og natt, for å redusere gråten :(


Hilsen desperat småbarnsmor :(
 
Håper noen kan svare deg, og at dere finner ut av hva som plager lille.

Har du sjekket ut ammehjelpen?
 
Melkeproteinallergi er sjekket ut? Hva med refluks?
 
Har du testet ut om han reagerer på noe du spiser?
Ammingen kan hjelpe med å roe ned, men om det er melken han ikke tåler så hjelper det svært lite :(
 
Hei hei!
Jeg har et barn på 11 måneder, og er sånn i tvil om jeg burde slutte å amme snart.
Hen har store problemer med å sove på natta, og vi vet ikke hva det er som feiler han. Det virker som han har magevondt og luftplager, så om det er det alene eller ikke er uklart (er i dialog med lege, har testet for allergi etc.). Har vært sånn siden ca 5 mnd, også før vi begynte med fast føde. Våkner på kveldstid og nattestid og er urolig og gråter, vil bare være inntil, spenner kroppen, knærne opp mot magen og promper en del. Hyler om han blir lagt ned på ryggen.

Noen som har tips? Så mottas det med stor takk.

Lurer også på om det å slutte å amme har hatt noen positiv effekt for dere. Det er jo stort sett det jeg gjør på kveld og natt, for å redusere gråten :(


Hilsen desperat småbarnsmor :(

Hei!

Nei, jeg ville absolutt ikke stoppet med ammingen, for det er en av de beste smertestillende som finnes.
Bruk den for alt den er verdt. :)

Det kan være ørene, selv om det virker som om det er magen. Typisk tegn på ørevondt det å hyle på ryggen.

Bysse, bære, amme og gjør det som må til, du gjør en god jobb. :)
 
Amming fungerer smertestillende, så om han plages av noe er det ikke rart det blir mye amming! Og også tvilsomt om det hjelper å slutte.. få en utredning av en god lege. Refluks, ører, allergier etc. Er mye rart som kan plage de små!
 
Mi eldste sleit med magevondt og hyppig avføring det første halvannet år pga overproduksjon av melk hos meg. Vet ikke om det kan være en årsak? Ellers kanskje noe av det som er nevnt over. Men bare for å svare på spørsmålet om amming og søvn, så var det lite forskjell hos begge mine og til eldste ble det nesten verre da vi sluttet med amming om natten og generelt.
 
Ser andre har nevnt refluks. Jeg tenker også det. Jenta mi på seksten mnd har stille reflux og noen av de tydligste tegnene var at hun sov lite, omtrent ikke sammenhengende mer enn en time, kanskje to. Nektet å ligge flatt, ofte tett i pusten og lå i "bananstilling". Ville die døgnet rundt.

Refluksbarn har ofte allergier/intoleranse mot for eks. kumelkprotein. Diverse matvarer kan også gjøre det verre.

Ville også gått til lege og fått en grundig sjekk, fortrinnsvis henvisning. Lykke til :)
 
Vi har sluttet med nattamming og det har hatt en veldig positiv effekt på sovinga til lillemor. Hun sover dypere og lengre i strekk nå enn før. Og det gjør jeg også!
Og vi har også hatt en lang tørn med mye gråting ved ryggleie.
 
Back
Topp