Slik fikk jeg lengre lutealfase!

tantelilla

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Jeg sluttet på p-piller for ca 1,5 år siden, og har tempet og logget sykluser siden da. Har hele veien hatt tydelige tegn på eggløsning, men tanta kom raskere enn jeg skulle ønske.

Statistikken taler for seg:
c38765797fe644a385b18dc43635d909.png

75399ebd57161bbc349028556c5c8b36.jpg


Med lutealfase under 10 dager, er sjansene litt lave for at egget fester seg, så etter 9 mnd prøving, går jeg til legen, og etter ett år som prøver har jeg første time hos gyn.

Der er tilsynelatende alt bra med meg, men jeg får likevel Letrozol. Mannen blir sendt til sjekk, og vi finner ut at det er litt redusert kvalitet der.

Letrozol ser ikke ut til å gjøre noe med lutealfasene. (Gikk på det i pp 30.sep, 24.nov og 23.des).

ccc3e5d39aa6bcacc8bf115e7016c86c.png
ae4a880822d2dc11652a1cd0dc49aa45.png
2bb3028fcab796a59542cf270f6179db.png


Litt googling og forumsøk gjør at jeg bestiller meg litt diverse preparater:

Vitex (tar 2 tabl daglig i ca 2 mnd fra midten av okt-pp, og deretter en tabl til boksen ble tom)

B6 / pyridoksin - 2 tabl daglig i lutealfasen fra okt-pp

Vitaminer: multivitamin hele pp + B complex etter.

Progesteronkrem (fra iherb), tatt i okt-pp (P den mnd er kun progesteronkrem, ganske små mengder), og i dagene mellom crinone i des-pp).

Når jeg er hos gyn i nov får jeg resept på crinone, og jeg begynner på det i rett etter el. (Dropper da kremen).

En eller flere av disse tingene må ha hjulpet, tenker jeg.
Jeg vet ikke hva jeg har mest tro på, men jeg tenker ihvertfall at jeg fortsetter å hjelpe kroppen med progesteron-nivået fremover. Vitex tror jeg jeg dropper, men crinone/progesteronkrem og B6 + vitaminer vil jeg nok fortsette med. Letrozol også, men ikke hver mnd.

Er det noen andre som har erfaringer med å forlenge lutealfasen? Hva hjalp for deg?

Eller har du kort lutealfase selv, og vurderer tiltak?
 
Jeg har forlenget lutealfasen med 2 dager bare av E vitamin, B-total og B6 [emoji16] kanskje fortsatt ikke lang nok, men fra å gå fra 10 til 12 er jo et steg fremover, håper spira sitter til neste pp [emoji847][emoji847]
 
Jeg har forlenget lutealfasen med 2 dager bare av E vitamin, B-total og B6 [emoji16] kanskje fortsatt ikke lang nok, men fra å gå fra 10 til 12 er jo et steg fremover, håper spira sitter til neste pp [emoji847][emoji847]

Så bra! Jeg har god tro på vitaminer!
12 er jo ganske bra, absolutt bedre enn 10.

Og jeg må innrømme at crinone er noe herk, så hvis vitaminene hjelper av seg selv, vil jeg absolutt foretrekke det - evt bare med litt hjelp av progesteronkremen, som inneholder mindre progesteron enn crinone.
 
Så bra! Jeg har god tro på vitaminer!
12 er jo ganske bra, absolutt bedre enn 10.

Og jeg må innrømme at crinone er noe herk, så hvis vitaminene hjelper av seg selv, vil jeg absolutt foretrekke det - evt bare med litt hjelp av progesteronkremen, som inneholder mindre progesteron enn crinone.

Har lest en del om B6, tror nok det er den som gjør susen, mange med gode erfaringer hvor spira satt etter 2 mnd med B6, skader ikke å prøve uansett [emoji847] nå har vi prøvd i 1 år! Så nå vil jeg gjerne at noe funker [emoji28]
 
Back
Topp