Slankekurer

Funker sikkert for kortvarig periode(men styrer langt unna selv siden jeg ser at jeg gikk fort opp hver gang jeg sluttet), men jeg trur på livsstilsendring. Sunn mat tilpasset personens kropp og livsstil. Og kombinert trening, styrke og kardio.
 
Tenker at dersom man tar en slankekur har man lettere for å gå til gamle (u)vaner når man har nådd målet sitt.
Med en livsstilsendring tenker man også på hvordan man fortsatt skal holde vekten nede når mål er nådd
 
Generelt litt skeptisk. Fungerer sikkert som en kickstart for mange, men er virkelig usunt for folk som har eller har hatt spiseforstyrrelser. Tror mange av de som er av og på slankekurer i tide og utide ikke er klar over hvilket dårlig forbilde de er for unge og hvordan alt pratet om slanking påvirker selvbildet deres negativt.
 
Tror på sjokkbehandling for kroppen i en kort periode, men at man bør finne en livstil som passer. For min egen del i hvertfall, for jeg vil bare knekke og så bli en fråtser. [emoji85]
 
Tenker at det er unødvendig, og at det finnes andre måte å gå ned i vekt på som er mye sunnere for kroppen. Har troen på sunn og variert mat sammen med trening uten å gå ned i vekt fort, men heller i saktere tempo, og at man kan skjeie ut i helgene uten å ha dårlig samvittighet for det. [emoji846]
 
Jeg skjønner ikke at folk faktisk ikke skjønner at det ikke funker. Går ned noen kg under slankekuren, så er det tilbake til start+ noen ekstra kg når kuren er over.
 
Har du prøvd noen som har fungert?

Har gått på Dukan-dietten og sånn suppediett. Bare spise en slags grønnsakssuppe tre ganger for dagen.

Begge fungerte, men veldig tunge. Fikk en kickstart på slankingen, da :) Cluet er jo å endre kosthold og bevege seg mer, så er ikke noe jeg ville gått veldig lenge på.
 
Hva syns du om dem?

Jeg jobber med livsstilsendring, onlinecoaching etc, så NEI - jeg er IKKE for slankekurer.
Men dersom jeg får en kunde som er ekstremt overvektig er det ingenting i veien for at jeg setter kunden lavt på kcal - men da ren næringsrik mat for å få kunden raskt ned i vekt. Deretter stabilisere matinntaket et sted hvor kunden unngår å føle seg sulten men fremdeles ligger godt i underskudd og forbrenner fett. Raskt ned i vekt har mange helsemessige fordeler. Og jeg vil gjerne unngå både skader og diabetes ++, og kjører derfor beinhardt på lite mat og høyt aktivitetsnivå første måneden + med sykelig overvektige kunder :)
 
Ser ikke poenget med slankekurer. Jeg mener slankekurer er for de som "skal starte på mandag". Synes det er mye bedre om man gjør små justeringer gradvis.

Men samtidig kan jeg forstå at de som går på slankekurer starter på det for å bli dedikert til en videre livsstilendring, og all ære til dem som klarer å snu om på uvanene, slankekur eller ikke. :)

Jeg har mange år med spiseforstyrrelser bak meg og vet hvor farlig slankekurer kan være, og hvor mye det kan ødelegge deg hvis man lar slankingen ta overhånd.
Jeg pleier å tenke, nå når jeg er tilnærmet "frisk" (tror aldri man kan bli helt frisk etter en sånn lidelse) at "det er faktisk bare vekt".
Det er mulig å gjøre noe med det. Hadde vært værre om jeg hadde hatt en arm ekstra, eller en fot for lite...
 
Tenker at det er unødvendig, og at det finnes andre måte å gå ned i vekt på som er mye sunnere for kroppen. Har troen på sunn og variert mat sammen med trening uten å gå ned i vekt fort, men heller i saktere tempo, og at man kan skjeie ut i helgene uten å ha dårlig samvittighet for det. [emoji846]
Samme her :)
 
Hva syns du om dem?

Spørs hvilken kur og i hvilken kroppsform/tilstand man er i tenker jeg.
Er heller tilhenger av livsstilsendring. At du velger et kosthold og holder deg til det. Være det Lavkarbo, Atkins osv.

Selv spiser jeg variert og sunt, med lite karbohydrater (men ikke lavkarb) i ukedagene og søndag. Slår meg løs på lørdag.
Trener regelmessig.

Korte kurer for å gå ned fort er kortvarig, og man går vel opp mer enn du tok av etterpå? Pluss at man muligens ender opp med en grad av spisevegring? Bare tanker.. sikkert meget individuellt
 
Spørs hvilken kur og i hvilken kroppsform/tilstand man er i tenker jeg.
Er heller tilhenger av livsstilsendring. At du velger et kosthold og holder deg til det. Være det Lavkarbo, Atkins osv.

Selv spiser jeg variert og sunt, med lite karbohydrater (men ikke lavkarb) i ukedagene og søndag. Slår meg løs på lørdag.
Trener regelmessig.

Korte kurer for å gå ned fort er kortvarig, og man går vel opp mer enn du tok av etterpå? Pluss at man muligens ender opp med en grad av spisevegring? Bare tanker.. sikkert meget individuellt

Jeg gikk ikke opp det jeg hadde gått ned etter en slik kur. I hvert fall ikke opp mer. Min slanking går veldig i perioder, men har sakte, men sikkert gått over til å ta litt sunnere valg enn jeg gjorde før.

Er nok veldig individuelt, ja, men tror ikke slankekurer har kun gode sider.
 
Kjempefint for de som trenger en kickstart for å komme i gang med positive forandringer :) men jeg ville aldri kasta meg på en selv! Lag deg heller gode vaner du kan leve med, resten av livet! Og nyt all mat, men ha kunnskap til å vite når :)
 
Som en del av livsstilsendring så kan det kanskje funke, som f.eks. å bytte ut noen få måltider med shakes osv for å vende kroppen til mindre mat, noen klarer jo ikke å spise ofte nok til å spise små nok måltider, og da er det kanskje enklere å erstatte med noe shake en kortere periode. Sier ikke at det er smart eller riktig, men det kan funke for noen. En varig endring derimot tror jeg bare på kalorimengder og næringsstoffer og å lære kroppen sin å kjenne enkelt å greit.
Skal ikke uttale meg om lavkarbo, da det aldri hadde funka for meg. Jeg må kunne få lov å unne meg det jeg har lyst på om det så er en liten mengde pga kalori-budsjett [emoji14]

Men en kort kur og så tilbake til gamle vaner fører nok bare til at man går ned mange kg i vann og litt fett og muskler som egentlig ikke synes
 
Jeg er skikkelig mot slankekurer.
Ei jeg kjenner går på slike innimellom og forventer heiarop fordi det er så tøft med div kurer.. .. Jeg orker ikke engasjere meg i der når samme person sitter og spiser samme søppelet som vanlig to måneder etterpå...
 
Back
Topp