Skrev du en fødselsplan?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Mange gravide skriver fødselsplan som de tar med seg til jordmor på fødeavdelingen. Den kan i mange tilfeller være et godt arbeidsredskap – både for mor og jordmor. Men ikke alltid. Her er noen råd.

Skrev du en plan? Holdt planen, eller ble det endringer?
 
Nei. Snakka litt med de når jeg kom inn, men ønsket om vannfødsel utgikk pga prematur vannavgang.

Er liksom ikke noe vits å skrive plan med mindre det er noe helt spesielt tenker jeg.
 
Nei ønsket å logge i vann gjennom riene men det var infeksjonsfare så da ble det lite å snakke om:p
 
Synes alltid det er litt morsomt med førstegangsfødende som har en veldig bestemt mening av hvordan det skal være. De skal føde i vann, helt zen, uten smertelindring ;)

Jeg tenkte litt sånn jeg også. Så gikk vannet og jeg hadde forferdelige vonde rier i 40 timer. Jeg fikk ikke føde i vann pga infeksjonsfare og jeg hadde en så utrolig vond og traumatisk fødsel der epiduralen (og tro meg, er sprøytestikk i ryggen er null stress når hver ri føles som innvollene dine kuttes opp med 100 kniver) ble satt feil og ikke virket...

De har skrevet en slags plan for meg denne gangen basert på samtale med jordmor på sykehuset. Men jeg forventer det verste og får heller bli positivt overrasket.

Men jeg er ikke redd for sprøyter eller at noen skal se puppene mine. Og trenger ikke stearinlys osv. :p tror ikke jeg hadde sett stearinlys sist, så langt jeg var innom smertehelvete.
 
Nei, var så vidt vi fikk omvisning på føden før fødsel.. måtte spørre etter jeg var lagt inn på obs posten..
 
Er det det samme som fødebrev?
 
Skrev et ark for min egen del som hjalp meg veldig med å bearbeide første fødsel og forberede meg til den andre:) og på innskrivningssamtalen her noterer de ned om det er noe spesielt.

Jeg tror ikke at jm hadde lest lenger enn styrtfødsel:p men fikk veneflon da jeg kom inn med 8cm åpning -det hadde kanskje sammenheng med pp blødning. Måtte minne de på å sende oss på nyfødt i stedet for barsel.
 
Nei :p Med meg har fødslene vært veldig spontane. Synes det er vanskelig å planlegge en fødsel, man vet liksom aldri helt hvordan det blir :) Eneste er at jeg ønsket føde andremann i vann, og det fikk jeg!
 
Nei, det gjorde jeg ikke. Var førstegangsfødende og sa jeg ville ta det som det kommer når jeg var der for å bli satt i gang. Jeg visste ikke hvordan jeg ville reagere på smertene, så da så jeg ingen vits i å skrive ned hvordan fødselen min "skulle være".

Sa jeg var litt redd for epidural pga sprøyten i ryggen, men med mange mange mange timer med rier hvert eneste minutt så tok jeg epidural. Sprøyten i ryggen var ingenting i forhold til rier hvert minutt i mange timer [emoji23] eneste jeg skulle ønske, var at Jeg tok epidural tidligere. Så ved en eventuell neste fødsel så skal jeg ikke vente med å ta den.
 
Ikke en direkte plan akkurat, men jo, jeg skrev et fødebrev. En av årsakene var for å bearbeide litt den forrige fødselen, og for å gjøre personalet/jordmor ekstra obs på hva jeg har gått igjennom (dødfødsel i uke 24, ble satt i gang og hadde en fødsel som gikk himla fort hvor jeg ikke klarte å henge med mentalt, og jordmor heller ikke helt klarte å få med seg hvor kjapt kroppen min gikk i gang når det først startet - var nesten så mannen måtte ta imot). I brevet skrev jeg noe om at jeg ønsket noe tettere sjekk enn vanlig og slike ting. Tok ikke noe standpunkt til smertelindring, vannfødsel (ikke vært aktuelt uansett) og den slags. Var mest opptatt av å få tett oppfølging fra start til slutt, og at de skulle være klar over hva jeg/vi hadde vært igjennom tidligere, og hvordan vi ønsket å bli ivaretatt nå. Jeg vet jo de skal sette seg inn i journalen, men det er så greit å få satt egne ord på det - og et kort fødebrev er jo veldig lett for jordmor å lese igjennom og få med seg hva de viktigste punktene er for oss.

Hadde en veldig fin fødsel egentlig, og ble ivaretatt akkurat på den måten jeg/vi ønsket. Jordmor var veldig tilstede, babyen fikk elektrode på hodet når det begynte å dra seg til etc. Mulig det hadde blitt sånn uten fødebrevet også, men var godt for meg å vite at jeg hadde en viss mulighet til å påvirke opplevelsen. Det fysiske rundt fødselen er derimot litt vanskeligere å styre, dessverre. :p
 
Rakk aldri det. Men gjør det nok neste gang med mindre det blir prematur fødsel igjen.
 
Jeg hadde det. Men det motsatte skjedde. Så en evt neste gang så tenker jeg vi tar det som det kommer.
 
Skrev ikke akkurat en plan, men skrev et fødebrev med diverse ting jeg hadde tenkt. Det er jeg veldig glad for siden fødselen varte i 44 timer, så slapp jeg å gjenta alt ørten ganger. Det gjorde og at enkelte jordmødre endret måten de behandlet meg på etter de hadde lest brevet og det var veldig positivt.
 
Skreiv med første men ikke med andre og tredje .
 
Ikke akkurat en plan(man kan jo ikke planlegge noe sånt) men et ønskebrev. Dette blir veldig likt det første jeg skrev med første baby. Der forklarer jeg min funksjonshemming og behovene jeg har ift det, og hvordan den påvirker fødselsforløpet og at jeg ønsker varmebasseng og deretter epidural. Og så har jeg skrevet ned hvilken fødestilling jeg hadde sist, som funket supert og at jeg vil ha den igjen. Jeg skrev også at det var et kriterie at jm brukte positive ord og var blid og mild i stemmen, da det er viktig for meg å ha noen som er slik når jeg selv er i smerter. Og så at jeg ønsker innføring i pressinga, hvordan og når - for å minimere sjansen for rift og for å ha kontroll. Hadde en fantastisk fødsel sist på grunn av at jm tok det fødebrevet seriøst.
 
Back
Topp