Skrekk blanda fryd, valget står mellom pergo eller ivf

Brunette87

Forelsket i forumet
Fikk en overraskende tlf fra legen på sykehuset idag, de lurte på om jeg ønsket å starte med ivf eller fortsette med pergo litt til. (Har tidligere brukt pergo med 2 enkelkurer.) Valgets kval. Så dere med som har vært igjennom ivf, kan dere fortelle om fordeler og ulemper med ivf, og hvordan det hele foregår i praksis? Ble dere gravid med engang og fikk dere en baby eller tvillinger? Hvorfor ble det ivf? Dere som har brukt pergo, tok det lang tid å bli gravid? Mange forsøk?
 
Fikk en overraskende tlf fra legen på sykehuset idag, de lurte på om jeg ønsket å starte med ivf eller fortsette med pergo litt til. (Har tidligere brukt pergo med 2 enkelkurer.) Valgets kval. Så dere med som har vært igjennom ivf, kan dere fortelle om fordeler og ulemper med ivf, og hvordan det hele foregår i praksis? Ble dere gravid med engang og fikk dere en baby eller tvillinger? Hvorfor ble det ivf? Dere som har brukt pergo, tok det lang tid å bli gravid? Mange forsøk?

Jeg har både brukt Pergo og hatt IVF og har blitt gravid ved begge.
På Pergo ble jeg gravid på første forsøk, men mistet. Ingen Pergokurer etter dette ga klaff, derfor ble det IVF. Gynekologen sa også til oss at dersom Pergo ikke funker de første par gangene er sjansene mindre og mindre for hver gang man tar det for å bli gravid, derfor er det like greit å gå videre, i følge han.
Men samtidig, så lenge man vet at eggledere er åpne og mannens sperm er bra så vil en Pergokur være MYE mindre inngrep i både psykisk og fysisk helse enn å gjøre IVF.
IVF er tungt, det skal jeg ikke legge skjul på. Det er kostbart og krever langt mer tid for oppfølging. Fordelen er selvfølgelig større kontroll på egg og befruktning, og dermed en høyere suksessrate. Selv har jeg blitt gravid på 2 av 4 IVF, men mistet.

Du spurte om gangen i IVF, her er det kort fortalt;
Man begynner vanligvis på nesespray CD20 og sprayer i ca 14 dager før man i tillegg begynner på sprøyter. Det er vanlig med ca 10 dager med sprøyter. Etter UL kontroll avgjøres uttaksdato. Uttaket er som enkel dagkirurgi å regne. Noen syns det er greit, andre syns det er dritvondt. De befrukter eggene samme dag og ser på utviklingen i 2-5 dager før det blir innsett. Innsett er ikke vondt. Som regel blir man sykemeldt uttaksdatoen og to dager til.
 
Her var det ivf, jeg har tette egglederne og mannen har trege svømmere.
Jeg startet med hormon sprøyter , brukte de i tror jeg i 14 dager, så ble det ul, og da ble det uttaks dato på en fredag og mandag inngangsetting. Uttak var litt vondt , en kjenne r når de tar ut egga, blir en måte stikking. Noen kjenner ikke noe. Inngangsetting gikk kjempe greit her, ble ferdig på noen minutter.
Ble en fantastisk resultat på første forsøk. Nå er babyen snart en mnd.
:)
Ønsker deg masse lykke, <3
 
Her er det mannen som har dårlig svømmere. Ble satt på en pergokur noe ikke ga noen resultat. Så da ble det ICSI. Der gikk det på første forsøk og gullet er nå 7,5 mnd.

Jeg gikk på spray i 3 uker ca også spray+sprøyter i 7-8 dager. Fikk ut 6 egg der 2(3) ble befruktet men bare et var bra til å sette inn og fikk ingen på frys.
 
Alt ok med mannen her. Det er meg det er noe galt med, hormonene lever sitt eget liv. Derfor pergo kur og nu evt ivf. Men høres både dyrt ut og vondt med sprøyter og alt.
 
Jeg har både brukt Pergo og hatt IVF og har blitt gravid ved begge.
På Pergo ble jeg gravid på første forsøk, men mistet. Ingen Pergokurer etter dette ga klaff, derfor ble det IVF. Gynekologen sa også til oss at dersom Pergo ikke funker de første par gangene er sjansene mindre og mindre for hver gang man tar det for å bli gravid, derfor er det like greit å gå videre, i følge han.
Men samtidig, så lenge man vet at eggledere er åpne og mannens sperm er bra så vil en Pergokur være MYE mindre inngrep i både psykisk og fysisk helse enn å gjøre IVF.
IVF er tungt, det skal jeg ikke legge skjul på. Det er kostbart og krever langt mer tid for oppfølging. Fordelen er selvfølgelig større kontroll på egg og befruktning, og dermed en høyere suksessrate. Selv har jeg blitt gravid på 2 av 4 IVF, men mistet.

Du spurte om gangen i IVF, her er det kort fortalt;
Man begynner vanligvis på nesespray CD20 og sprayer i ca 14 dager før man i tillegg begynner på sprøyter. Det er vanlig med ca 10 dager med sprøyter. Etter UL kontroll avgjøres uttaksdato. Uttaket er som enkel dagkirurgi å regne. Noen syns det er greit, andre syns det er dritvondt. De befrukter eggene samme dag og ser på utviklingen i 2-5 dager før det blir innsett. Innsett er ikke vondt. Som regel blir man sykemeldt uttaksdatoen og to dager til.

Ja her er alt ok med mannen, men det er mine hormoner som er helt på bærtur, lever sitt eget liv. Og det etter 10 år med ppiller. Fikk for høye verdier av prolaktin som resulterer i uregelmessige blødninger, lite eller sjeldne eggløsninger og sa. Prøvd 2 enkelkur med pergo og ble gravid på første forsøk, men mista. Etter det ble blødningene verre. Fikk beskjed om å ta pause fra alt fra des i 2016 til å med i år 2017. Og nu vil de at vi skal gå videre med ivf. Høres veldig enkelt ut med ivf, men samtidig dyrt og vondt. Hva skjer om det ikke klaffer da? Blir det flere forsøk.
 
Ja her er alt ok med mannen, men det er mine hormoner som er helt på bærtur, lever sitt eget liv. Og det etter 10 år med ppiller. Fikk for høye verdier av prolaktin som resulterer i uregelmessige blødninger, lite eller sjeldne eggløsninger og sa. Prøvd 2 enkelkur med pergo og ble gravid på første forsøk, men mista. Etter det ble blødningene verre. Fikk beskjed om å ta pause fra alt fra des i 2016 til å med i år 2017. Og nu vil de at vi skal gå videre med ivf. Høres veldig enkelt ut med ivf, men samtidig dyrt og vondt. Hva skjer om det ikke klaffer da? Blir det flere forsøk.

IVF er absolutt verdt det altså, både vondtene og pengene og skuffelsene bare det blir baby av det.
Man får jo tre ferskforsøk av staten, evt. fryseforsøk er bonus. Alle medisinkostnader over 16000 kr får man tilbake. Og 70 % lykkes innen disse tre forsøkene.
 
Ja hva blir totalprisen for 3 forsøk da?
 
Ja hva blir totalprisen for 3 forsøk da?

16 000 for medisiner
3 x 1500 for uttak
2-300 kr for hver UL inntil frikort oppnås

Men det er slett ikke sikkert man trenger tre forsøk, så dette er verste tilfelle ;)
 
Har gått gjennom tre forsøk nå, er gravid med en spire på vei. Det er tungt, men det er jo tungt å ikke klare det ellers og.. det er en del bivirkninger av medisinene, mest sliten og trøtt her. Jeg hadde nok gått for ivf men det må du nesten føle på selv [emoji173]
 
Pergo for meg fungerte ikke, men jeg prøvde etter det noen kurer med letrozol. Vel verdt å prøve før man eventuelt går videre med IVF.

IVF er, som flere her har sagt, tøft når det står på. Og det koster sitt med egenandel i medisiner på 16600 + kostnadene for forsøket (ultralyder og 1500 for selve innsett) + at man må legge ut for medisinen som overstiger egenandelen (man får igjen ved å sende inn kvitteringer og skjema, men dette tar sin tid).

Likevel er jeg takknemlig for muligheten med IVF. Dette gir oss en sjanse vi ikke fikk naturlig eller med letrozol. Men psykisk - og fysisk for kroppen - er det hardt.
 
Er ikke letrozol brystkreft medisin? Leser i felleskatalogen. Er veldig i tvil om jeg skal tørre å velge ivf, selv om jeg har veldig lyst til å få en fortgang i baby drømmen. Tenker på alle smertan, utgiftene og om det ikke skulle klaffe.
 
Pergo fungerte ikke her.
 
Hjelp, begynner å nærme seg IVF start. Gru/gleder meg. Men til dere som har gjennomgått IVF. Det står at helfo dekker inn til 17 000 kr,- vil det si at det ved første forsøk koster 17000 kr også dekker helfo resten? dekker de medisiner eller forsøk?:happy093:clock
 
Last edited:
Hjelp, begynner å nærme seg IVF start. Gru/gleder meg. Men til dere som har gjennomgått IVF. Det står at helfo dekker inn til 17 000 kr,- vil det si at det ved første forsøk koster 17000 kr også dekker helfo resten? dekker de medisiner eller forsøk?:happy093:clock

De 17.000,- er kun medisiner. Diverse legetimer o.l dekkes av deg og mye av det går på egenandelskort.
De færreste bruker 17.000,- på medisiner på kun et forsøk, så regn med å ikke få noe tilbake før du evt er på forsøk nr. 2.
Håper selvsagt at du slipper flere enn et forsøk altså ;)
 
Hjelp, begynner å nærme seg IVF start. Gru/gleder meg. Men til dere som har gjennomgått IVF. Det står at helfo dekker inn til 17 000 kr,- vil det si at det ved første forsøk koster 17000 kr også dekker helfo resten? dekker de medisiner eller forsøk?:happy093:clock
Det stemmer at du må betale opptil 17000 selv, og så dekker helfo resten for opptil tre forsøk :) det gjelder medisiner. Er du i det offentlige så koster det ikke annet enn 1500 kr i egenandel for hvert forsøk, mulig noe smått for noe annet greier og.

Masse lykke til [emoji173]
 
Så hva koster 1 forsøk med medisiner og alt?
 
Hvor lang tid tar det fra man sender inn søknaden, til man starter opp?
 
Så hva koster 1 forsøk med medisiner og alt?

Det vil komme helt an på hva du behøver av medisiner. Dette er nemlig avhengig av eggreserver (AMH-verdi), vekt og alder. Noen tar to og tre ganger så mye medisiner som andre og derfor blir det store variasjoner i kostnad.
Budsjetterer du med 17.000,- for medisiner, 1.500,- for uttak/innsett og kanskje 1.000,- tatalt for andre legetimer, så blir du i hvert fall ikke tatt på senga sånn kostnadsmessig ;)

Hvor lang tid tar det fra man sender inn søknaden, til man starter opp?

Ikke noe entydig svar på dette heller, da det er veldig ulikt press på de forskjellige klinikkene. Hvor skal du søke?
Riksen har absolutt den største belastningen, så der må men regne med lange køer både for å komme inn, og deretter vente på oppstart. St.Olavs og Porsgrunn har nok best rykte for å være raske med kort ventetid på forsamtale, og øyeblikkelig oppstart etter forsamtalen.
 
Ikke på oslo sykehusan her da
 
Back
Topp