Skrek du under fødselen? Hvorfor?

Du gjør ikke det om du spiller i skolekorpset, nei... vel; har de skjør hørsel får de finne seg en annen jobb

Hvordan kvinner reagerer på intens smerte er ikke noe andre skal legge seg opp i. Man takler det slik man vil, og sånn skal det være.

Dersom man oppholder seg mye i støyende miljø og ønsker å ikke ta skade av det så bruker man hørselvern ja. At du velger å tro at du må tåle å få varige men hvis du ønsker å spille i korps er ditt valg. Kjenner mange som bruker dette i korps, da mer profesjonelle kanskje enn på hobbybasis.

Skjør hørsel? Alle kan få hørselen skadet. Det kommer an på lydpåvirkningen i seg selv, ikke om personen har skjør eller ikke skjør hørsel. Tror faktisk alle tåler like mye støy mtp hørselskade (selv om opplevelsen av støy er individuell).

I bhg må jeg tåle at barn hyler og gråter. Det er mange tiltak vi gjør for å redusere støy. Både for de ansatte men også barna som går i barnehagen. Alle har lovmessig rett til et arbeidsmiljø uten skadelig støy. Også jordmødre.

Det er selvfølgelig mer skrik og gråt hvis barn er utrygge osv, så noen av tiltakene er jo ikke utelukkende for å redusere støy. Men er ungene trygge, gråter de mindre også. Som gir mindre støy som en positiv effekt: Noen vil nok skrike av smerte i fødsel uansett. Men når mange skrik kan komme av utrygghet, så er hørselvern alene en "lettvint" løsning. Jeg synes det er flott at det ønskes fokus på trygghet og ro for en bedre fødselsopplevelse for de fødende.
 
Musikere bruker gjerne hørselvern. Sånn du setter inni øret som filtrerer ut kun de farlige lydene.

Å få hørselskade skal ingen måtte godta på jobb!

Da bør jordmødre få det samme. Tannlegene på jobb har fått støpt og lagd egne ørepropper.
 
Skrek vist under fødsel. Som han sa. Det hørtes ut som smerteskrik fra helvete
 
Husker jeg sa med nr 2 åååååå det svir sånn når hun sto med hodet i åpningen. Og tror nok at jeg stønnet/brølte litt med pressriene. Men hylte, nei. Med første tror jeg kanskje jeg gråt.. Var så seriøst sliten etter nesten 2 døgn at jeg ikke kunne se hvordan jeg skulle komme gjennom dette.. Men det gikk til slutt:D
 
Tror kanskje de hørte meg nede i Oslo sentrum, fra Riksen. Kun riestimulerende drypp som ga rier og en epidural som ikke funket skikkelig.. og en pudentalblokkade som ikke fungerte.. Var den verste smerten jeg har hatt.. våkne etter ryggoperasjon og morfin som effekten var på vei vekk fra var barnemat i forhold.
 
Ingen skrik fra meg. Jeg trur jeg lagde noen lyder, men mannen sa jeg var stille begge gangene. Levde meg vel inn i min egen boble med raske fødsler og ingen smertelindring. Men ble lagt på familierom etter nr 2 i påvente at der skulle bli ledig på hotellet. Delte da bad med ei fødestue, var en del lyder derfra for å si det sånn.
 
Jeg grynta bare :p
 
Skrek hele veien til sykehuset = 1time med trykketrang. Jordmor var flink til å roe meg ned og fikk meg til å bruke den energien på pressing istedet.
 
Skrek nok litt fra 6 cm og frem til jeg kunne presse, men skrek inn i lystgassmaska, så det bråkte ikke så veldig [emoji4]
 
Jeg forstår ikke spørsmålet...
 
Nei, bare knurra litt under noen av riene. Jeg blir heller musestille når jeg har vondt.
 
Jepp! Hadde så syke, intense smerter! Presset jo bare i 2 minutter før snuppa var ute, så ikke rart det var vondt.
 
Hverken brølte eller hylte. Lo mellom pressriene og var god stemning. Jeg er en av de som blir stille under fødselen..
Samme her, syntes det var lettere å håndtere smerten da. I tillegg fikk jeg anbefalt å holde pusten mens jeg presser, ikke akkurat da man skriker ;)
 
Samme her, syntes det var lettere å håndtere smerten da. I tillegg fikk jeg anbefalt å holde pusten mens jeg presser, ikke akkurat da man skriker ;)
Fikk beskjed om at jeg ikke fikk lov til å presse mer i en 30 minutters tid, så når jeg så at det var gått rundt 20 minutter fikk jeg litt sånn, neeei! Vil ikke ha sugekopp eller tang [emoji14] da holdt jeg pusten og følte trykkingen hadde mer effekt [emoji14] var null skriking da. Heller et lite grønt på utpust/innpust etter å ha holdt pusten :D
 
Brølte litt da de presset inn sugekopp og da legen dro. Gjorde så sykt vondt[emoji45]
 
Sa au når han satte seg fast og de kom med tanga. Hørte på au,au,au,au,au fra ei på rommet hver gang hu fikk ei ri, og bestemte meg for å ikke høres sånn ut :p
 
Skrek som en stukken ku, men faktisk ikke da det var mest vondt! Jeg klarte rett og slett ikke å la være å skrike, og av helt naturlige grunner ifølge jordmor. Hun sa at skrikingen bidro til at babyen ikke kom for fort ut ved at energien ble frigjort oppe, noe som gjorde det lettere å la være å presse når jeg ikke skulle.

Syns at jordmødre kunne fått hørselsvern, om det går ut over hørselen. Jeg kommer hvertfall ikke til å klare å skrike noe lavere :p
 
Back
Topp