Skole.

m og mj

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Dere som har barn med andre behov. Valgte dere å gå på lokal skole, privat skole eller spesial skole hvis dere hadde dette valget. ?

Og når begynte dere å forberede skolen på at barnet skulle begynne?

Min jente er nå 2 år og vi har begynnt å tenke på skole, hun har et hørseltap som gjør at hun må ha hjelpemidler og skal lære seg tegnspråk.
Så dette med støy er viktig for oss å tenke på, men også gode lytte forhold og mulighet for Ts opplæring.
Vi kan velge å sende henne på nærskolen og håpe på at kommunen og skolen tilrettelegger slik vi vil, en privat skole som har små klasser og har mange med utfordringer denne ligger ca 10 min fra huset i gang avstand. Nærskolen 2 min i gang avstand.
Eller vi kan sende henne på en skole som ligger 40-50 min unna med bil, der det går mange med hennes utfordringer og det er ferdig tilrettelagt for Ts og lyd.

Er derfor jeg lurer på deres erfaringer rundt dette med skole .
 
Hei! Jeg har ikke barn med spesielle behov, men jobber som pedagog i skolen. Som jeg ser det, så har du vurdert fordeler og ulemper med begge deler. Jeg jobber i den offentlige skolen og vi prøver å være flinke til å tilrettelegge. Og vi får også hjelpemidler som barnet ditt trenger. I tillegg så får barnet ditt gå på skolen i nærmiljøet og med barn i samme nabolag. MEN jeg ser også fordeler med privatskolen.... små klasser, gode hjelpemidler og sannsynligvis litt bedre tid fra pedagog til barnet ditt i løpet av dagen. Men dette er det bare dere som kan stilling til! Jeg er sikker på at du velger det som blir best for barnet ditt uansett :) hva med å be om et møte med begge skoler når det nærmer seg slutten på barnehagetiden? Og pedagogene i bhg vil sikkert også komme med noen kloke råd.
 
Hei! Jeg har ikke barn med spesielle behov, men jobber som pedagog i skolen. Som jeg ser det, så har du vurdert fordeler og ulemper med begge deler. Jeg jobber i den offentlige skolen og vi prøver å være flinke til å tilrettelegge. Og vi får også hjelpemidler som barnet ditt trenger. I tillegg så får barnet ditt gå på skolen i nærmiljøet og med barn i samme nabolag. MEN jeg ser også fordeler med privatskolen.... små klasser, gode hjelpemidler og sannsynligvis litt bedre tid fra pedagog til barnet ditt i løpet av dagen. Men dette er det bare dere som kan stilling til! Jeg er sikker på at du velger det som blir best for barnet ditt uansett :) hva med å be om et møte med begge skoler når det nærmer seg slutten på barnehagetiden? Og pedagogene i bhg vil sikkert også komme med noen kloke råd.
Ja vi tenker på det[emoji4] gubben snakket med ei som underviste på et kurs hvor hi også var men på et annet kurs. Hun underviste 7 kl barn med hørselstap. De var vel ca 10 barn fra hele Østlandet. Og alle snakket om det samme, mye mobbing og slikt på nærskolen. De går på nærskolen sin.

For oss er det nesten viktigere at hun blir stolt av å være en hørselshemmet person enn at hun skal ha mange venner og slikt.

Ja jeg vet vanlige skole tilrettelegger og slikt, men ofte må man kjempe hardt for å få det som faktisk er best for barnet.

Vi må sette oss ned å tenke godt når det nærmer seg, og ta kontakt med de aktuelle skolene.

Takk for svar [emoji4]
 
Jeg ville vurdert om hun ligger mentalt tilbake også, vil hun klare å få venner på nærskolen eller den private? Eller er hennes utfordringer såpass omfattende hun vil sitte for seg selv? Andre barn vil ikke nødvendigvis lære seg mye tegnspråk for å leke med henne, men de kan lære seg litt om hun forstår verbalt språk også... alle skoler vil tilrettelegge for henne, så spørsmålet om hvordan vil hun trives? Er det langt unna kan dere kansje få taxi til henne?
 
Jeg ville vurdert om hun ligger mentalt tilbake også, vil hun klare å få venner på nærskolen eller den private? Eller er hennes utfordringer såpass omfattende hun vil sitte for seg selv? Andre barn vil ikke nødvendigvis lære seg mye tegnspråk for å leke med henne, men de kan lære seg litt om hun forstår verbalt språk også... alle skoler vil tilrettelegge for henne, så spørsmålet om hvordan vil hun trives? Er det langt unna kan dere kansje få taxi til henne?
Hs sier vi får taxi til spesial skole fordi alle har rett på skolegang.

Hun hører en til en uten støy rundt uten høreapparat. Men i støy miljø trenger hun tegn.

Hun har en bestevenn i bhg og leker godt sammen med alle barne og så de store på 5 og 6 år. De store synes det er ok å leke med henne fordi hun har forstått at de leker på en annen måte enn henne og slikt. Hun er meget sosial så sitte alene over tid er ulikt henne.

På spesial skole kan alle NMT (norsk med tegnstøtte) eller tegnspråk, på nærskolen vet jeg ikke.

Men vi skal få en paragraf inn i hennes sakkyndige rapport der det står at hun skal ha tegnspråk opplæring da hun trenger dette.

Dette er ikke et lett valg for oss i det hele tatt.
 
Hs sier vi får taxi til spesial skole fordi alle har rett på skolegang.

Hun hører en til en uten støy rundt uten høreapparat. Men i støy miljø trenger hun tegn.

Hun har en bestevenn i bhg og leker godt sammen med alle barne og så de store på 5 og 6 år. De store synes det er ok å leke med henne fordi hun har forstått at de leker på en annen måte enn henne og slikt. Hun er meget sosial så sitte alene over tid er ulikt henne.

På spesial skole kan alle NMT (norsk med tegnstøtte) eller tegnspråk, på nærskolen vet jeg ikke.

Men vi skal få en paragraf inn i hennes sakkyndige rapport der det står at hun skal ha tegnspråk opplæring da hun trenger dette.

Dette er ikke et lett valg for oss i det hele tatt.

Forstår det er vanskelig valg. Men jeg tror jeg hadde forsøk «vanlig» skole først dersom hun følger vanlig utvikling men hører dårligere... rett og slett fordi jeg hadde vært redd for på en spesial skole ville hun ikke blitt utviklet på det sosiale på samme måte fordi de andre som gikk der kansje hadde begrensninger... barn er tilpasningsdyktig.

Også hadde jeg følgt nøye med og byttet hvis det ikke gikk..
 
Dette kommer helt an på kommunen dere bor i.
At man har rett på noe betyr dessverre veldig lite om kommunen setter seg på bakbena, eller om det ikke er midler.
Det er fint at dere er tidlig ute, men hva som er tilfelle i år, er kanskje ikke der neste år, og de planlegger ikke så lang tid i forveien.
Barnehagen skal, med deres tillatelse, oversende det skolen og evt. SFO trenger for å tilrettelegge for barnet, men kommunen og spesialhelsetjenesten må inn.
Det er en prosess som kan være tung, hvis man bor i en kommune som er bakstreversk.

Jeg ville undersøkt litt om jeg var deg, og hørt med andre med ulike utfordringer.
Få ALT skriftlig, og finn dere en god advokat. https://www.hlf.no/bli-medlem/medlemsfordeler/gratis-advokathjelp/
HLF kan også garantert gi dere gode råd og tips.

Det tar på å kjøre to timer bil hver dag, og da utelukkes jo fort fritidsaktiviteter og tid med venner osv. etter skoletid.
Det er mye å ta i betraktning.
Jeg tenker at hvis hun kan gå på vanlig skole, så bør hun det, men kun om de (skriftlig) kan garantere spesifikk tilrettelegging etter hennes behov. Det må spesifiseres nøyaktig hva dere har behov for, og krav på i tiltaket deres, og hva som skjer om det ikke overholdes. Derfor er det lurt med en tredjepart som kan holde kommunen litt i tømmene. ;)
Der er nok den private skolen "bedre," men det koster jo deretter...
 
Dette kommer helt an på kommunen dere bor i.
At man har rett på noe betyr dessverre veldig lite om kommunen setter seg på bakbena, eller om det ikke er midler.
Det er fint at dere er tidlig ute, men hva som er tilfelle i år, er kanskje ikke der neste år, og de planlegger ikke så lang tid i forveien.
Barnehagen skal, med deres tillatelse, oversende det skolen og evt. SFO trenger for å tilrettelegge for barnet, men kommunen og spesialhelsetjenesten må inn.
Det er en prosess som kan være tung, hvis man bor i en kommune som er bakstreversk.

Jeg ville undersøkt litt om jeg var deg, og hørt med andre med ulike utfordringer.
Få ALT skriftlig, og finn dere en god advokat. https://www.hlf.no/bli-medlem/medlemsfordeler/gratis-advokathjelp/
HLF kan også garantert gi dere gode råd og tips.

Det tar på å kjøre to timer bil hver dag, og da utelukkes jo fort fritidsaktiviteter og tid med venner osv. etter skoletid.
Det er mye å ta i betraktning.
Jeg tenker at hvis hun kan gå på vanlig skole, så bør hun det, men kun om de (skriftlig) kan garantere spesifikk tilrettelegging etter hennes behov. Det må spesifiseres nøyaktig hva dere har behov for, og krav på i tiltaket deres, og hva som skjer om det ikke overholdes. Derfor er det lurt med en tredjepart som kan holde kommunen litt i tømmene. ;)
Der er nok den private skolen "bedre," men det koster jo deretter...
Ja det er mye å tenke på, er medlem i hlf og har gratis advokat hjelp gjennom lo. Men har også pratet med mange hørselshemmede og de sier at de skulle ønske foreldrene hadde sendt dem på spesial skole der det hadde vært mulighet til dette.

Har pratet med hørselhemmede barn også som går på skolen, vanlige skoler og de snakker mye om mobbing og det liker jeg rett og slett ikke.

1 time kjøretur hver vei i verstefall er ca 40 min hver vei. er jo ikke lengre enn mange andre er på SFO hver dag før og etter skole

Vi kommer til å ta kontakt med kommune når hun er 4 år. Og til neste år slår fylket vårt seg sammen med nabo fylket som er det fylket der skolen ligger.

Ja alt må på papiret hvis vi skal til nærskolen.

Men som sagt det er mye å tenke på.

Privat skolen koster halvparten av det jeg betaler i bhg så synes ikke det var så ille jeg[emoji4]
 
Last edited:
Ville ventet til hun nærmer seg litt mer i alder og tatt kontakt med begge skolene da for å høre hva de kan tilby. Vi gjorde det med min gutt siste året i barnehagen før vi bestemte oss :)
 
Ville ventet til hun nærmer seg litt mer i alder og tatt kontakt med begge skolene da for å høre hva de kan tilby. Vi gjorde det med min gutt siste året i barnehagen før vi bestemte oss :)

Ja vi regner med å vente til ca 1,5 år før hun begynner. For hvis vi velger nærskolen . Må de å få litt tid på seg til å forberede at hun kommer [emoji4]. Men jeg liker å tygge på slike ting en stund.
 
Ja vi regner med å vente til ca 1,5 år før hun begynner. For hvis vi velger nærskolen . Må de å få litt tid på seg til å forberede at hun kommer [emoji4]. Men jeg liker å tygge på slike ting en stund.

Det skjønner jeg godt[emoji4] greit å ha gjort seg noen tanker... vi kontaktet Ca 5 skoler og hadde møter med rektor, fortalte litt om gutten vår og lot de fortelle hva de kunne tilby. 2 var så ærlige og sa at de heller anbefalte en annen skole grunnet manglende ressurser. Noen vi satte stor pris på[emoji4]
 
Det skjønner jeg godt[emoji4] greit å ha gjort seg noen tanker... vi kontaktet Ca 5 skoler og hadde møter med rektor, fortalte litt om gutten vår og lot de fortelle hva de kunne tilby. 2 var så ærlige og sa at de heller anbefalte en annen skole grunnet manglende ressurser. Noen vi satte stor pris på[emoji4]
Ja det hadde jeg å gjort, satt pris på at de var ærlige. Litt usikker på privat skolene vi tenker på da de er religiøse, men de har små klasserom og slikt så får bare sende mail til dem alle og dra på møter med dem.

Endte dere opp på nærskolen eller spesialskole?
 
Vi endte opp med en annen kommunal skole i nærheten som har autisme enheten i kommunen på skolen slik at det er god rådgivning å få i skolen :)
 
Ja det hadde jeg å gjort, satt pris på at de var ærlige. Litt usikker på privat skolene vi tenker på da de er religiøse, men de har små klasserom og slikt så får bare sende mail til dem alle og dra på møter med dem.

Endte dere opp på nærskolen eller spesialskole?


Var og i kontakt med noen religiøse skoler, men fikk ikke inntrykket at de spilte på religion- men var en skole for alle. Det var ikke noe tema i allefall :)
 
Vi valgte nærskolen, 1 året var i grunn et øite hel****
Men vi fikk god hjelp til slutt og det har vært finy
 
Back
Topp