Skattelette etc. når man er alene?

Cadillac

Forumet er livet
August 2018
Sommerfuglene
Er det noen av dere som har vært/er alene som kan fortelle meg litt om dette?
Jeg vet at skatteklasse 2 har forsvunnet helt nå i 2018, og at den uansett ble unntatt aleneforsørgere for flere år siden, men hvordan fungerer det da med skattelette for de som er alene?

Jeg forsøker å sette meg litt inn i lover og regler, rettigheter mm., men jeg synes det er et kjempevanskelig felt med utrolig mange avanserte formuleringer og paragrafer, man kan bli matt av mindre.

Min inntekt er ikke veldig høy og selv om jeg evt. får utvidet barnetrygd etc. (vi er enige om at barna skal stå folkeregistrert på min adresse slik at jeg får denne fordelen), så skal jeg slite godt for å få det til å gå rundt når barnefar har signalisert at han ved en eventuell 50/50 deling ikke ønsker å betale bidrag. Han tjener veldig mye mer enn meg, men har egen bedrift og kan således med letthet "skru ned" lønnen sin for å utjevne forskjellene slik at det ikke blir bidrag å beregne.

Og hvordan er det med andre stønader? Hva har jeg evt. krav på når jeg blir alene foruten barnetrygd for ett ekstra barn? Jeg har full jobb og tjener såpass at jeg ikke har rett på såkalt overgangsstønad tror jeg, tjener mellom 4-5G. Eller er ikke overgangsstønad avhengig av inntekt?

Jeg synes alltid det er så vanskelig å forstå det som egentlig står i all mulig slags info man finner på nett, og noen ganger er jeg mer forvirret etter å ha lest, så da er det nesten bedre å spørre de av dere som faktisk står i dette og kan si noe om hvordan det fungerer i praksis.
 
Jeg vet ikke. Jeg kom frem til at jeg tjente sånn at jeg ikke har rett på noen av stønadene, men vet at det finnes noen. Men jeg mener at man får fradrag i skattepliktig inntekt på ca 50.000 kr i året - uavhengig av inntekt. (Særfradrag)
 
Du får særfradrag for enslige forsørgere.

Overgangsstønad får du kun dersom du har minst 60% av omsorgen, og den reduseres mot inntekt. Legger ved link til tabellen: https://www.nav.no/rettskildene/Ved...-overgangsstønad-fra-1.mai-2016-ny-ordning(1)
Dersom du tjener mellom 4 og 5 G vil du kunne få litt overgangsstønad, men ikke mye. Det forutsetter jo også 60 % omsorg, men det var kanskje ikke tanken.

Ellers vil du jo kunne få reduksjon i betaling for barnehage når den tid kommer.
 
Du får særfradrag for enslige forsørgere.

Overgangsstønad får du kun dersom du har minst 60% av omsorgen, og den reduseres mot inntekt. Legger ved link til tabellen: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/vedlegg-2-til-kap.15-overgangsstønad-fra-1.mai-2016-ny-ordning(1)
Dersom du tjener mellom 4 og 5 G vil du kunne få litt overgangsstønad, men ikke mye. Det forutsetter jo også 60 % omsorg, men det var kanskje ikke tanken.

Ellers vil du jo kunne få reduksjon i betaling for barnehage når den tid kommer.

Takk for svar. Jeg skal ha de to eldste 50/50 i praksis er planen, men på papiret vil det stå 60/40 ifht barnetrygd mm. Bolla i ovnen vil jeg ha 100 % i alle fall i 3 år. Mannen kommer til å betale bidrag på bolla, men jeg vil fortsatt be NAV ta en utregning her for å vite hva jeg har å forholde meg til.
 
Føler du at du har fått svara du lurte på?
 
Du vil også ha krav på stønad til barnetilsyn; bhg, Sfo. Husker ikke hvor mye det er, men rundt 60% mener jeg.
 
Føler du at du har fått svara du lurte på?

Ja, fikk en del ut av dette. Tenker jeg får ta resten med NAV når bare attester mm er i orden, men godt å lufte litt og forberede seg. Jo mer jeg leser på nett, jo mindre forstår jeg. :laughing002
 
Ja, fikk en del ut av dette. Tenker jeg får ta resten med NAV når bare attester mm er i orden, men godt å lufte litt og forberede seg. Jo mer jeg leser på nett, jo mindre forstår jeg. :laughing002

Haha. Ja, det kan virkelig virke som en jungel dette. Er helt og holdent kjent med det, må bare begynne en plass og grave seg sakte, men sikkert innover. .P
 
Haha. Ja, det kan virkelig virke som en jungel dette. Er helt og holdent kjent med det, må bare begynne en plass og grave seg sakte, men sikkert innover. .P

Sant. Jeg jobber i helsevesenet og jeg pleier å si at nåe vi som jobber der, som er friske og helt oppegående, har energi og kapasitet til å gjøre noe, ikke er paranoide osv. Når VI sliter med byråkrati og å nå frem, så er det pokker ikke rart at det er enda vondere for de som er syke å forholde seg til systemet.
 
Back
Topp