Skal søsken i bhg...

Spinnelill

Forumet er livet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
JuniJubel2021
Juligull2021
Septemberlykke 2024
... De første ukene etter baby kommer? Eller skal de være hjemme? Er usikker på om det er fint for kommende storebror å ha en arena der ikke så mye endres også. Men samtidig virker det jo litt rart å sende han i bhg når begge foreldrene +baby er hjemme... Hva tenker dere?
 
Tror nok vi sender han i bhg, kanskje ikke hver dag, og kortere dager. Viktig at han kan bli vant med babyen hjemme også.
 
Tror nok vi sender han i bhg, kanskje ikke hver dag, og kortere dager. Viktig at han kan bli vant med babyen hjemme også.
Ja, det kommer jo kanskje en del an på babyen også. Blir det like mye skrik og uro som da storebror var baby, så tror jeg det kan være godt med litt fritid i bhg ;)
 
Ska tulle minst mulig med rutinen her iallfall, hu elske barnehagen og syns helgene e lange nok så her blir da barnehage. :)
 
Jeg ville uten tvil sendt i barnehagen. Det er mye nytt og ukjent for barnet hjemme i denne perioden og barner har gjerne ett sterke behov for faste rutiner. barnet bør heller få litt kortere dagen i barnehagen om mulig. Bortsett fra det ville jeg valgt barnehagen slik barnet får sosialisert seg med andre barn på en måte barnet ikke får med voksne. :)
 
Eldste gikk i barnehagen :) Da fikk hun ut energi og være med andre barn. Kjente det var greit å holde på rutinene :)
 
Bhg, selv om babyen har større søsken så skal man få den samme permisjonstiden som med første barnet. Uten noen større søsken som tar oppmerksomheten hele dagen. En grunn for at man har fødselspermisjon. Også er det nok lurt å ikke endre så mye på rutinene [emoji4] Større søsken får uansett ikke utfoldet seg på samme måte hjemme som i bhg. De to første ukene er for å «lande» på jorda og komme inn i dem nye tilværelsen med babyen, da mener jeg at den skal brukes til nettopp det! Skal ikke være ulempe for babyen å være født som f.eks nr.2. Så større søsken går i bhg som normalt. Rart å skal ta de fri i to uker for å så tilbake i bhg igjen også mener jeg da. De har større utbytte av å leke seg og treffe andre unger i bhg. Dessuten kan man ikke følge babyens rytme hvis større søsken skal være hjemme. Man vil jo gjerne sove når babyen sover, eller ha litt alenetid, eller gjøre husarbeid. Det blir vanskelig med et større søsken hjemme som også krever sitt [emoji28]
 
Bhg, selv om babyen har større søsken så skal man få den samme permisjonstiden som med første barnet. Uten noen større søsken som tar oppmerksomheten hele dagen. En grunn for at man har fødselspermisjon. Også er det nok lurt å ikke endre så mye på rutinene [emoji4] Større søsken får uansett ikke utfoldet seg på samme måte hjemme som i bhg. De to første ukene er for å «lande» på jorda og komme inn i dem nye tilværelsen med babyen, da mener jeg at den skal brukes til nettopp det! Skal ikke være ulempe for babyen å være født som f.eks nr.2. Så større søsken går i bhg som normalt. Rart å skal ta de fri i to uker for å så tilbake i bhg igjen også mener jeg da. De har større utbytte av å leke seg og treffe andre unger i bhg. Dessuten kan man ikke følge babyens rytme hvis større søsken skal være hjemme. Man vil jo gjerne sove når babyen sover, eller ha litt alenetid, eller gjøre husarbeid. Det blir vanskelig med et større søsken hjemme som også krever sitt [emoji28]

Hadde ikke tenkt å skrive noe, men her er jeg faktisk uenig i veldig mye.. :) Uten å ville gå på deg altså, jeg vil bare forklare litt hva jeg tenker om dette... Jeg har ikke hatt noen av mine tre barn i bhg, og mitt fjerde kommer nok heller ikke til å gå der, med mindre det blir veldig vanskelig for ham/henne tiden etter at den nest-siste begynner på skolen da.

Jeg ser at mange beskriver (også andre steder) at man vil ha tid uten søsken til å bli kjent med baby.. Men dynamikken og søskenforholdet de som søsken får, blir uten tvil fra min side, mye sterkere og bedre når de får tid til å bli kjent.. De barna som kun har 2-3 timer på ettermiddagen hjemme, der de er slitne etter en lang dags lek, og man både skal ha kvalitetstid med mor og far, spise middag og kvelds før man sover, der er det lite tid til å skape det samme båndet med en ny bror/søster! Når det er sagt, skjønner jeg godt at man fortsetter å ha de i bhg når de allerede har begynt, det tror jeg nok er det klokeste på flere måter!!! MEN jeg er veldig fan av å da ha mye kortere dager, og kanskje også færre så lenge det er mulig. Da tror jeg de eldre søsknene ikke føler seg tilsidesatt på grunn av babyen, og de får god mulighet til å kose seg med det nye familiemedlemmet, slik som oss voksne.

Det jeg skjønner fra de fleste, er vel egentlig det det bunner ned til,- ens eget ønske om å ta det helt med ro, og å kose seg max med babyen. Noe som er veldig koselig! Men jeg synes at det lett går på bekostning av eldre søsken, og så skylder man litt for lett på at det er best for dem, når jeg tenker at det ikke er det i mange tilfeller... Man blir mer sliten av å ha søsknene der, oh yes, første i rekken til å innrømme det, men jeg tror det er så godt for søsknene å få bli kjent med babyen på lik linje med meg, derfor er jeg villig til å ofre litt mer selv... Må repetere da, at noen få timer i bhg for de som er vant til det, nok er sunt!! Da forstyrres ikke rutinene så veldig, og det er sikkert litt fristed for dem. Men på deres premisser, og at de får være hjemme når de ønsker så og si...

Og altså, en baby sover som oftest mye, og er heller ikke like obs på det rundt seg, som det eldre søsken er -så at de føler de går glipp av noe... Jeg ser tanken altså, men både med mine sove-babyer og våken-hele-tiden-babyer, har det gått veldig fint å følge deres rytme, kose mye og samtidig ta vare på storesøsken. De må selvsagt vente en del ved amming, bleieskift osv, men det har de da ikke vondt av, snarere tvert imot. Og babyen har definitivt ikke hatt vondt av det... Vi benytter også muligheten ved amming til kosestund med lesing, som de eldre elsker! Og barn av idag -som til alle tider -har godt av å lære seg litt tålmodighet, og måtte dele tiden med andre. Det lærer også babyen seg etterhvert, og de eldre søsknene gjør at den må vente litt av og til,- men gjør også at den har flere å få oppmerksomhet av :)

Og at "Større søsken får uansett ikke utfoldet seg på samme måte hjemme som i bhg"... Det kommer virkelig an på hva man gjør det til!!! Samfunnet har gjort en stor og god jobb som har klart å overbevise nesten samtlige mødre om at de selv ikke klarer å finne på nok for sine egne barn (da tenker jeg mest på de mellom 1-3, eldre har litt mer behov - da må man legge litt mer innsats i det (noe som også er fullt mulig)). Synes det er trist, da de i den aldersgruppen (1-3) virkelig mest bare trenger en nær omsorgsperson med god interesse for dem for å ha det topp.. (ALTSÅ MED FORBEHOLD om friske foreldre der man er to, jeg forstår godt at noen virkelig må ha de små også der, så det også er sagt :) ). Når barna har søsken hjemme i alle fall, har de noen å leke med, de lærer også å leke godt selv, og de lærer noe annet som er viktig; å "kjede seg". De kommer inn i skolen og samfunnets stress, mas og program for alt mulig hele tiden, når de er 6 år gamle... Frem til det, ser jeg så utrolig godt her hjemme, hvor stort utbytte de har av å slippe det jaget! De står opp når de selv våkner, og tar helt i sitt tempo. Vi drar også til andre barn ofte, misforstå meg rett, det er veldig sunt det også, -men vi er definitivt mest hjemme! Og de utfolder seg på alle vis :)

BEKLAGER langt svar, og jeg håper ikke du tar det personlig!! Ble langt fordi jeg vil forklare godt så jeg ikke bare slenger ut en bemerkning liksom... :)
 
Last edited:
Både ja og nei, ser for meg han skal ha kortere dager de første 14 dagene, få besøke på sykehuset etc... lovet han at han skal få være med p hente baby og mamma hjem ifra sykehuset... men å kutte bgh helt er ikke aktuelt pga vi ikke kjenner andre barn han kan sosialisere med på dagtid... og jeg husker sist den første tiden måtte jeg sove på dagen for å holde ut natt ammingen... og alle vennene hans er i bgh:)
 
Tusen takk for svar alle sammen! :happy: Ser at det er flere enn meg som har tenkt på dette :) Vi ender nok fort opp med å gi han litt korte dager i bhg, så han får fulgt rutinen sin men samtidig får litt tid til å bli kjent med det nye familiemedlemmet. Håper nybabyen er en pittelitt roligere type enn broren sin, så vi får litt overskudd til å ta oss av storebror også. Virker sånn på mageaktiviteten så langt. Føler ikke han her er like ivrig på å lage innvendige blåmerker på mor si som nr én :p
 
Hadde ikke tenkt å skrive noe, men her er jeg faktisk uenig i veldig mye.. :) Uten å ville gå på deg altså, jeg vil bare forklare litt hva jeg tenker om dette... Jeg har ikke hatt noen av mine tre barn i bhg, og mitt fjerde kommer nok heller ikke til å gå der, med mindre det blir veldig vanskelig for ham/henne tiden etter at den nest-siste begynner på skolen da.

Jeg ser at mange beskriver (også andre steder) at man vil ha tid uten søsken til å bli kjent med baby.. Men dynamikken og søskenforholdet de som søsken får, blir uten tvil fra min side, mye sterkere og bedre når de får tid til å bli kjent.. De barna som kun har 2-3 timer på ettermiddagen hjemme, der de er slitne etter en lang dags lek, og man både skal ha kvalitetstid med mor og far, spise middag og kvelds før man sover, der er det lite tid til å skape det samme båndet med en ny bror/søster! Når det er sagt, skjønner jeg godt at man fortsetter å ha de i bhg når de allerede har begynt, det tror jeg nok er det klokeste på flere måter!!! MEN jeg er veldig fan av å da ha mye kortere dager, og kanskje også færre så lenge det er mulig. Da tror jeg de eldre søsknene ikke føler seg tilsidesatt på grunn av babyen, og de får god mulighet til å kose seg med det nye familiemedlemmet, slik som oss voksne.

Det jeg skjønner fra de fleste, er vel egentlig det det bunner ned til,- ens eget ønske om å ta det helt med ro, og å kose seg max med babyen. Noe som er veldig koselig! Men jeg synes at det lett går på bekostning av eldre søsken, og så skylder man litt for lett på at det er best for dem, når jeg tenker at det ikke er det i mange tilfeller... Man blir mer sliten av å ha søsknene der, oh yes, første i rekken til å innrømme det, men jeg tror det er så godt for søsknene å få bli kjent med babyen på lik linje med meg, derfor er jeg villig til å ofre litt mer selv... Må repetere da, at noen få timer i bhg for de som er vant til det, nok er sunt!! Da forstyrres ikke rutinene så veldig, og det er sikkert litt fristed for dem. Men på deres premisser, og at de får være hjemme når de ønsker så og si...

Og altså, en baby sover som oftest mye, og er heller ikke like obs på det rundt seg, som det eldre søsken er -så at de føler de går glipp av noe... Jeg ser tanken altså, men både med mine sove-babyer og våken-hele-tiden-babyer, har det gått veldig fint å følge deres rytme, kose mye og samtidig ta vare på storesøsken. De må selvsagt vente en del ved amming, bleieskift osv, men det har de da ikke vondt av, snarere tvert imot. Og babyen har definitivt ikke hatt vondt av det... Vi benytter også muligheten ved amming til kosestund med lesing, som de eldre elsker! Og barn av idag -som til alle tider -har godt av å lære seg litt tålmodighet, og måtte dele tiden med andre. Det lærer også babyen seg etterhvert, og de eldre søsknene gjør at den må vente litt av og til,- men gjør også at den har flere å få oppmerksomhet av :)

Og at "Større søsken får uansett ikke utfoldet seg på samme måte hjemme som i bhg"... Det kommer virkelig an på hva man gjør det til!!! Samfunnet har gjort en stor og god jobb som har klart å overbevise nesten samtlige mødre om at de selv ikke klarer å finne på nok for sine egne barn (da tenker jeg mest på de mellom 1-3, eldre har litt mer behov - da må man legge litt mer innsats i det (noe som også er fullt mulig)). Synes det er trist, da de i den aldersgruppen (1-3) virkelig mest bare trenger en nær omsorgsperson med god interesse for dem for å ha det topp.. (ALTSÅ MED FORBEHOLD om friske foreldre der man er to, jeg forstår godt at noen virkelig må ha de små også der, så det også er sagt :) ). Når barna har søsken hjemme i alle fall, har de noen å leke med, de lærer også å leke godt selv, og de lærer noe annet som er viktig; å "kjede seg". De kommer inn i skolen og samfunnets stress, mas og program for alt mulig hele tiden, når de er 6 år gamle... Frem til det, ser jeg så utrolig godt her hjemme, hvor stort utbytte de har av å slippe det jaget! De står opp når de selv våkner, og tar helt i sitt tempo. Vi drar også til andre barn ofte, misforstå meg rett, det er veldig sunt det også, -men vi er definitivt mest hjemme! Og de utfolder seg på alle vis :)

BEKLAGER langt svar, og jeg håper ikke du tar det personlig!! Ble langt fordi jeg vil forklare godt så jeg ikke bare slenger ut en bemerkning liksom... :)

Ser poenget ditt, og jeg tar det ikke personlig [emoji6] Men, det kommer et men her! [emoji1][emoji28] Jeg har selv jobbet i bhg, og er nå utdannet lærer. Jeg vet at jeg ikke klarer å gi den samme stimuliene hjemme som de gjør i bhg. Og de eldre søskene blir nok ikke til sidesatt for at de går i bhg, det gjorde de jo mest sannsynligvis før den lille kom til verden også [emoji4]

Enkelte barn har større behov for faste rutiner, eller for å bruke mye energi- da er det begrenset hvor mye av dette man kan dekke opp med en ny sjef i huset. Jeg vet selv at jeg kommer ikke til å kunne ha de samme rutinene som til vanlig- da «storebror»/bonusbror er vant med bhg hver dag. Jeg kan heller ikke stille opp med hverken aktivitetsnivået eller kreativiteten de har i bhg pr dags dato. Jeg har ikke tid eller energi til å ha «morgensamling» der det snakkes om datoen, dagen, hva som skal skje, er november en høst, vår, sommer eller vinter-mnd. Synge sanger og klappeleker. Male og tegne, gi de samme situasjonene med lek der de må samspille med andre barn, turtaking, dele leke, vente på tur, ikke krangle men bli enige osv. Har heller ikke energi til å være ute med en aktiv 4-åring 3-4timer hver dag! Der han skal klatre, disse, rusje, gå i skogen, lete etter mark, gå i fjæra, gå på «fjellet» osv! Jeg har ikke sjanse til det, ikke i barseltiden. Har jeg kun hatt han og tenke på, ikke hatt jobb eller kroppslige plager som jeg sliter med. Så har det gått! Men det krever mye energi og tilrettelegging! Det er en fulltidsjobb i mine øyner. Og jo, jeg mener at når den lille kommer til verden så fortjener babyen den samme alenetiden med mor og/eller far som de andre søskene har fått/kommer til å få [emoji4] Går man hjemme i permisjon så kan man helt klart hente i bhg f.eks til kl.15 istedet for kl.16.15 som det kanskje ville blitt hvis begge foreldre er i full jobb. Men at større søsken skal gå hjemme fordi det er kommet en lillebror/lillesøster ser jeg ikke på som en god løsning. Man må jo bruke tiden med den lille, og man har nok en del søvnmangel som bør hentes inn når man kan. Jeg for min del kan gi bedre fokus, tid og oppmerksomhet til storesøsken når de kommer hjem enn hvis de har gått hjemme hele dagen.

Men vi har alle ulike meninger, det er bare slik det er. Men skal sies at det er merkbart når man starter opp et nytt skoleår med 1.trinn. Da ser man faktisk fort hvem som har gått i bhg siden de var 1-2år og de som begynte i 4-5års alderen eller aldri gikk i bhg. [emoji4] Det er velkjent «fenomen» at vi småtrinns-lærere ser forskjell. Så jeg ser bare fordeler med bhg [emoji5] og jeg tror nok ikke søskenbåndet er noe dårligere av dem grunn, at de går i bhg. Det blir jo bare sterkere og sterkere, også når de går i bhg og skole.
 
Eldstemann går i 1.klasse og er på SFO etter skolen hver dag. Hadde tenkt å kutte ut SFO etterhvert som vi «kommer igang» med baby, men er litt usikker. Han elsker å være på SFO. Der får han leke med andre på samme alder og være masse ute. Han ble tilbudt av besteforeldre å ta fri en dag fra SFO (de har av og til hele dager på SFO her) og bli med på hotellovernatting med badebasseng osv. Men han takka nei, var greit lillesøstra ble med dem i stedet :hilarious: Så å fjerne SFO helt tror jeg ikke han er så glad for.

Kommende storesøster er snart 3 år og stortrives også i bhg. Hun pleier ikke starte dagene før i 9-tida da hun er et B-menneske og sover ofte til 8 på mårran :p Hadde kanskje tenkt hun skulle få en dag fri i uka fremover da. Når vi er hjemme i permisjon. Litt for å spare penger også. SFO og barnehage er ganske dyrt :confused:
 
Her går rutinene sin gang, snuppa er i bhg :) det er så mye anet som skjer hjemme att bhg er ein bra plass å være å så kommer ho hjem å man kan ha full fokus på ho :) :)
 
Back
Topp