Skal du/har du tatt glukosebelastning?

M

Moderator Steffen

Guest
Ny retningslinje om svangerskapsdiabetes gjør at rundt 7 av 10 gravide nå må gjennom glukosebelastningstest. Her er alt du trenger å vite om testen.

Har du tatt glukosebelastningstest før? Eller i dette svangerskapet?


Glukosebelastningstesten tar lang tid, og mesteparten av tiden er venting. Da kan det være greit å finne på noe som får tiden til å fly, og tankene bort fra den kvalme følelsen.
Derfor har vi laget denne listen med 21 å finne på mens du venter
De fleste av disse punktene krever ikke mer enn en telefon, og den har jo de fleste av oss med oss likevel.


Viste du at mellom seks og ti prosent av gravide utvikler svangerskapsdiabetes. Arv, overvekt og røyking er hovedårsakene og mange vet ikke at de er syke.

Svangerskapsdiabetes er diabetes som oppdages eller oppstår i graviditeten.

– Svangerskapsdiabetes kan gi alvorlige konsekvenser både for mor og barn. Det er viktig at gravide følges opp og får riktig diagnose og behandling så raskt som mulig, sier divisjonsdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet.

Du kan lese mer informasjon om svangerskapsdiabetes her
 
Jeg tok glukosebelastningstesten i forrige svangerskap og fikk påvist sv.dia som jeg klarte holde i sjakk med kosthold.
I dette svangerskapet startet jeg automatisk å måle blodsukkeret ide jeg fikk en positiv test og pga disse målinene fikk jeg påvist sv dia også denne gang , bare denne gang har jeg måttet gå på insulin både langtid og korttidsvirkene siden helt i starten av svangerskapet
 
Tok sist uke. 4,7 før og 5,3 etter. Tror det er ok? :)
 
Slipper unna denne gangen. Er så plaget med oppkast at jeg hadde nok ikke klart å holde den nede.
 
Tok i uke 13, normal. Har tatt blodprøver opptil flere ganger i uken pga hyperemesis og blodsukker er blitt gjevnelig målt da, innen for normalen.
 
Tok forrigang, hadde ikke utslag.(husker ikke uke, 6år siden)
Måtta ta denne gangen også( uke 23) fine prøver denne gangen også :)
Den er like geusom hveer gang!!
 
Back
Topp