Skal dere gå til lege eller jordmor?

Hva slags rettigheter har man i forhold til å få jordmortimer? Sist gang fikk jeg kun en pga ventetid, og gikk resten hos lege. Fordeler/ulemper ved den ene eller andre?
 
Sånn som det ser ut nå så blir det kun jordmor, med mindre det er en medisinsk grunn som dukker opp for å gå til legen.
 
Tenker at jeg i alle hovedsak kommer til å benytte meg av jordmoren, men siden jeg ikke er en sylfide må jeg gjevnlig sjekke nivåene mine hos legen og drikke sukkervann for å sjekke at jeg ikke utvikler svangerskapsdiabetes :)
 
Jeg tenker begge deler. Legen er rett ved der jeg bor, og der må jeg uansett ta blodprøver innimellom. Jordmor er nok mer kvalifisert til å snakke om graviditeten og fødsel, derfor vil jeg til henne også.
 
Jeg skal ha første time til jordmor på helsestasjonen når jeg er 16 uker (tror jeg det var) og så har legen sagt at jeg skal ha kontroll hos ham i uke 12, 22 og 32 (alle ukene som slutter på 2). Og da blir vel resten hos jordmor regner jeg med :)

Men så skal vi på TUL hos privat jordmor i uke 10, og på nettsiden står det at hun tar blodprøver også.. Så hvis jordmor i det offentlige gjør det samme så skal det vel ikke være noe problem å kun dra til jordmor for de som ønsker det :)
 
Jeg skal til begge pga jeg må ta jevnlige blodprøver gjennom svangerskapet
 
Skal gå til privat jordmor da hun var med på forrige fødsel dom var tøff. Så er deilig å gå til en som var der og som vet hva jeg gikk igjennom. Og til legen min innimellom :)
 
Jeg aner ikke hvem som er jordmor og hvor jeg kommer i kontakt med en, men skal uansett til fastlegen for første kontroll, så tar vi det derfra :) Kjenner fastlegen min litt og går på faste medisiner, så greit å ta utgangspunkt der. Første barn for meg, så har ingen erfaring med jordmor, men det er sikkert fint å dra til jordmor også .
 
Jeg skal til jordmor :) Har fastlege noen timer unna, og han sa at det var unødvendig å dra til han med mindre det var noe spesielt :
 
Tenker begge deler :)
 
Tenkte først at jeg ville gå mest til jordmor fordi hun sikkert har bedre tid og mer kunnskap på akkurat svangerskap og fødsel, men så tror jeg det bare er én jordmor her jeg bor, og har hørt masse negativt om henne, så har ikke noe særlig lyst til å gå til henne... Får snakke litt med fastlegen om det når jeg skal dit på første svangerskapskontroll :)
 
Får oppfølging fra spesialisthelsetjenesten, så velgere forholde meg til jordmor ved siden av da jeg håper hun vil prate om litt andre ting en legene.
 
Er vikarlege her nå, så da tror jeg at jeg foretrekker jordmor :) Hun er forøvrig moren til bestekompisen min :p
 
I følge legen min er det lagt opp til at man går annen hver, men skal møte jordmor neste uke å er kjemien på plass så tenker jeg å gå til henne. Er førstegangs å har mye tanker og bekymringer som jeg tror jm kan svare meg på - å ikke minst ha tid til.
 
Første svangerskap gikk jeg til jordmor to ganger men vi klaffa ikke (skikkelig gammal, forhåndsdømmende dritt kjerring haha)og ente i krangel så ved andre graviditet holdt jeg meg bare til legen + ekstra vekstkontroll hos jordmor på sykehuset.
 
Back
Topp