Sjansen for tvillinger

Mina

Gift med forumet
Assistert-jentene
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Jeg skal på egguttak til uken. Dersom de får ut egg og kvaliteten er fin, så ønsker klinikken enten å sette inn to egg to dager etter uttak. Eller vente til fem dager etter uttak og dyrke det lenger for å sette inn ett blastocyst. Men det er jo da en sjanse for at det ikke overlever til innsett fem dager etter.

Synes dette er vanskelig. Det virker litt «skummelt» å vente så lenge med innsett som fem dager etter uttak. Samtidig litt «skummelt» at klinikken vil sette inn to egg. Jeg har et barn fra før, og tvillinger hadde vært supert første gang - men har ikke et ønske om tvillinger nå. Klinikken mener det er liten sjanse for tvillinger, men sjansen er der. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Hvor stor sjanse er det for tvillinger ved innsett av to egg? Noen som vet? Og hvor mye øker sjansen for graviditet ved å bruke blastocyst?
 
Jeg skal på egguttak til uken. Dersom de får ut egg og kvaliteten er fin, så ønsker klinikken enten å sette inn to egg to dager etter uttak. Eller vente til fem dager etter uttak og dyrke det lenger for å sette inn ett blastocyst. Men det er jo da en sjanse for at det ikke overlever til innsett fem dager etter.

Synes dette er vanskelig. Det virker litt «skummelt» å vente så lenge med innsett som fem dager etter uttak. Samtidig litt «skummelt» at klinikken vil sette inn to egg. Jeg har et barn fra før, og tvillinger hadde vært supert første gang - men har ikke et ønske om tvillinger nå. Klinikken mener det er liten sjanse for tvillinger, men sjansen er der. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Hvor stor sjanse er det for tvillinger ved innsett av to egg? Noen som vet? Og hvor mye øker sjansen for graviditet ved å bruke blastocyst?

Har lest litt om dette og jeg mener å huske at ved å sette inn to 2-dagers øker sjansen for å bli gravid med 5-7%. Av de som blir gravide ved innsett av to embryo vil ca 25% få tvillinger. Hva din totale prognose blir avhenger jo av mange faktorer som alder og diagnose. Mtp 2-dagers vs blastocyst har jeg sett ulike tall, men tror sannsynligheten stiger betraktelig typ fra 25% til opp mot 50%. Men her kan det nok være andre som har mer eksakte og presise prosenter[emoji846]

Generelt anbefales det jo nå til dags å sette inn et egg ved ferskforsøk og heller fryse det andre om kvaliteten er god nok. Akkumulert vil da sjansen for graviditet bli høyere enn ved å sette inn to.
 
Jeg er totalt nybegynner på assistert befruktning, så dette er bare min mening. Sånn generelt vil jeg jo si at hvis du virkelig helst ikke vil ha tvillinger, så ville jeg unngått å sette inn to.
 
Jeg skal på egguttak til uken. Dersom de får ut egg og kvaliteten er fin, så ønsker klinikken enten å sette inn to egg to dager etter uttak. Eller vente til fem dager etter uttak og dyrke det lenger for å sette inn ett blastocyst. Men det er jo da en sjanse for at det ikke overlever til innsett fem dager etter.

Synes dette er vanskelig. Det virker litt «skummelt» å vente så lenge med innsett som fem dager etter uttak. Samtidig litt «skummelt» at klinikken vil sette inn to egg. Jeg har et barn fra før, og tvillinger hadde vært supert første gang - men har ikke et ønske om tvillinger nå. Klinikken mener det er liten sjanse for tvillinger, men sjansen er der. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Hvor stor sjanse er det for tvillinger ved innsett av to egg? Noen som vet? Og hvor mye øker sjansen for graviditet ved å bruke blastocyst?


Sånn jeg har forstått det kan to embryo bli satt inn hvis de begge har litt middels kvalitet. Det virket som om der ene egget kan hjelpe deg å bli gravid med det andre. Selvfølgelig er det jo en risiko for å bli gravid med tvillinger, det har man ingen garanti for ikke skjer.

Når det kommer til innsett av blastocyst er det regnet som det klart beste du kan gjøre. Det har noe med hvordan celledelingen er på embryoet når det når blastocyststadiet. Det er dette alle klinikker ønsker å sette inn da det vil ha en større sannsynlighet for graviditet.


Jeg har hørt om flere som blir gravide med to-dagers, og skjønner du synes det er vanskelig å vente og plutselig skulle ende opp med ingen Blastocyster. Men da vil også sannsynligheten for at de to-dagers embryoene ikke ville blitt noe av øke også tenker jeg da.

Skjønner at dette er vanskelig å avgjøre, men det beste er om klinikken din avgjør hva som er best. Jeg tror alle klinikker gjør det de kan for å få sine pasienter gravide kjappest mulig uansett privat eller offentlig. De ønsker jo å ha best mulig statistikk. Du kan jo spørre de litt nærmere om 2-dagers suksessrate vs blastocyst suksessrate (hva som kjappest oppnår graviditet)

Her har jeg vært gjennom 9 forsøk med innsett av 2-3 dagers embryo på 6(negativt) 2 avbrutte forsøk og 1 innsett av ed blastocyst med positivt resultat
 
Har du hatt mange negative ferskforsøk? Hvis ikke ville jeg bare satt inn ett egg om du ikke ønsker tvillinger. Det er jo en økt risiko om du setter inn to, så da burde du jo tenke at det er greit.
 
Jeg satt inn to egg da jeg fikk første. Endte med et barn. Men var rimelig stresset før første UL [emoji85] (Men nå tenker jeg at det hadde vært tipp topp å få to da, og slippe å gå gjennom enda en runde IVF...)

Dette er første forsøk på søsken. Spurte om å få sette inn ett egg, men de ville sette inn to. Sa at vi fikk ta dette opp igjen etter uttak. Er jo ikke sikkert at det er noe å sette inn igjen engang. I min verden skulle jeg helst ha satt inn ett og eventuelt fryst ned om det blir flere. Det alternativet likte de ikke. Men skjønner jo at de har statistikk å tenke på. Tenker bare at jeg ikke trenger å aktivt gå inn for å få to.
 
Jeg satt inn to egg da jeg fikk første. Endte med et barn. Men var rimelig stresset før første UL [emoji85] (Men nå tenker jeg at det hadde vært tipp topp å få to da, og slippe å gå gjennom enda en runde IVF...)

Dette er første forsøk på søsken. Spurte om å få sette inn ett egg, men de ville sette inn to. Sa at vi fikk ta dette opp igjen etter uttak. Er jo ikke sikkert at det er noe å sette inn igjen engang. I min verden skulle jeg helst ha satt inn ett og eventuelt fryst ned om det blir flere. Det alternativet likte de ikke. Men skjønner jo at de har statistikk å tenke på. Tenker bare at jeg ikke trenger å aktivt gå inn for å få to.

Så du har hatt ett vellykket forsøk, og ingen negative? Da ville jeg bedt om kun ett egg inn når du ikke ønsker tvillinger. De skal jo ikke sette inn to om du ikke ønsker det. Du må selvsagt velge selv altså, men ikke godta noe du ikke er komfortabel med hvert fall. :)
 
Har du hatt mange negative ferskforsøk? Hvis ikke ville jeg bare satt inn ett egg om du ikke ønsker tvillinger. Det er jo en økt risiko om du setter inn to, så da burde du jo tenke at det er greit.

Ingen. Første søskenforsøk. De presenterte det nesten som om at et egg ikke var et alternativ, men får høre med de etter uttak.
 
Ingen. Første søskenforsøk. De presenterte det nesten som om at et egg ikke var et alternativ, men får høre med de etter uttak.

De kan ikke sette inn to egg mot noens vilje. o_O Det er jo din kropp og ditt liv - og du som betaler (var det ikke privat?)
 
Jeg satt inn to egg da jeg fikk første. Endte med et barn. Men var rimelig stresset før første UL [emoji85] (Men nå tenker jeg at det hadde vært tipp topp å få to da, og slippe å gå gjennom enda en runde IVF...)

Dette er første forsøk på søsken. Spurte om å få sette inn ett egg, men de ville sette inn to. Sa at vi fikk ta dette opp igjen etter uttak. Er jo ikke sikkert at det er noe å sette inn igjen engang. I min verden skulle jeg helst ha satt inn ett og eventuelt fryst ned om det blir flere. Det alternativet likte de ikke. Men skjønner jo at de har statistikk å tenke på. Tenker bare at jeg ikke trenger å aktivt gå inn for å få to.

Høres ut som dem ikke respekter dine menige og dine ønsker. Blir litt dumt at dem bare skal tenke på en statistikk fremfor dine ønsker. Som andre skriver her så er det jo din kropp og ditt valg. Skjønner at det ikke er jippi for en gang til med sånn gjennomgang, så det er derfor jeg mener at dem burde høre på dine meninger og ønsker.
 
De kan ikke sette inn to egg mot noens vilje. o_O Det er jo din kropp og ditt liv - og du som betaler (var det ikke privat?)

Jo, er privat. Og jeg betaler. Men får høre på mandag. De presenterte det som om sjansen for tvillinger var bitteliten (ikke 25 % som nevnt over her). Er oppe i nærmere 40.000 kr bare i medisiner for ett forsøk, så har jo ikke råd til å gjøre dette veldig mange ganger. Så om sjansen virkelig er minimal tenker jeg «kjør på», men samtidig vet jeg om flere som har fått tvillinger ved å sette inn to. Så tenker da at sjansen kanskje ikke er like liten som de vil ha det til.
 
Jo, er privat. Og jeg betaler. Men får høre på mandag. De presenterte det som om sjansen for tvillinger var bitteliten (ikke 25 % som nevnt over her). Er oppe i nærmere 40.000 kr bare i medisiner for ett forsøk, så har jo ikke råd til å gjøre dette veldig mange ganger. Så om sjansen virkelig er minimal tenker jeg «kjør på», men samtidig vet jeg om flere som har fått tvillinger ved å sette inn to. Så tenker da at sjansen kanskje ikke er like liten som de vil ha det til.

Det er varierende resultater i studier på om innsett av to embryo øker sannsynligheten for graviditet i noen særlig grad. Siden det regnes som såpass liten total effekt er hovedanbefalingen at ved første forsøk og god embryokvalitet setter man inn ett embryo.

Dersom man setter inn to og blir gravid (sannsynligheten for å bli gravid varierer også en god del i studier fra 30-50 %, og avhenger jo også av embryokvalitet, alder, diagnose osv.) Så er risikoen for at man da er gravid med begge mellom 20-30 % i de studiene jeg har sett.
 
Jeg ville kanskje sett ann hvor mange egg du sitter igjen med før du velger to-dagers eller blasto? Har du mange så la dem dyrke til blasto, mens er det enn eller to så sett inn på dag to. Hvis du absolutt ikke vil ha tvillinger så be dem kun sette inn en og fryse resten, det er du som bestemmer.!
Vi hadde 7 negative forsøk. På siste offentlige satt de inn 2 to-dagers, og her sitter jeg med to vakre skatter plutselig [emoji5] Det er slitsomt både tvillingsvangerskap og barseltiden, og med ett eldre søsken kan det bli tøft. Forstår skepsisen din.
 
Jeg er i samme båt, bare at vi ønsker å sette inn to uansett hva det blir. 2 blir en bonus :) sjangsen for tvillinger er veldig minimal. Har ei i familien som jobber der, å snakker støtt med henne om det. Om du har mislykkede forsøk, så anbefales det å sette inn to ferske rett og slett for å øke sjangsene for minst ett barn :) så vi velger 2 ferske neste gang iallefall :)
 
Jeg er i samme båt, bare at vi ønsker å sette inn to uansett hva det blir. 2 blir en bonus :) sjangsen for tvillinger er veldig minimal. Har ei i familien som jobber der, å snakker støtt med henne om det. Om du har mislykkede forsøk, så anbefales det å sette inn to ferske rett og slett for å øke sjangsene for minst ett barn :) så vi velger 2 ferske neste gang iallefall :)

Hun har kun hatt ett vellykket forsøk, ingen negative forsøk. Så det er ikke derfor privatklinikken hun går til velger dette. Sjansen for tvillinger er ikke minimal ved innsett av to gode embryo, rundt 20-30 % sjanse for tvillinger ved graviditet. :)
 
Det beste er å dyrke embryo til dag 5, det et vesentlig større sjanse enn å sette inn 2-dagers.

Blasto-dyrking er kunstig seleksjonspress, mange embryo dør på dag 2,3,4 på grunn av kromosomfeil.
Til dag 5 har vi de sterkeste embryo som er klar til festning i livmora, siden 2 dagers embryo naturlig befinner seg i eggledere og har helt annen miljø der og på dag 5 kommer embryo med klare implantasjonsreseprorer i livmora.

Blastodyrking gir best sjanse for graviditet.
Er du på privat klinikk? Eller offentlig?
 
Må si jeg er overrasket over at klinikken insisterer på å sette inn to egg.

Har selv satt inn to egg ved tre anledninger, men da etter eget ønske - overhodet ikke noe press fra klinikken (hatt forsøk både offentlig og privat).

Fikk selv tvillinger på siste forsøket, og vil absolutt fraråde deg å sette inn to om du ikke ønsker tvillinger.

Masse lykke til uansett hva det blir til :)
 
Det beste er å dyrke embryo til dag 5, det et vesentlig større sjanse enn å sette inn 2-dagers.

Blasto-dyrking er kunstig seleksjonspress, mange embryo dør på dag 2,3,4 på grunn av kromosomfeil.
Til dag 5 har vi de sterkeste embryo som er klar til festning i livmora, siden 2 dagers embryo naturlig befinner seg i eggledere og har helt annen miljø der og på dag 5 kommer embryo med klare implantasjonsreseprorer i livmora.

Blastodyrking gir best sjanse for graviditet.
Er du på privat klinikk? Eller offentlig?

Høres ut som jeg bør gå or det da. Får se på mandags er jo ikke sikkert at dette blir et tema engang. Takk for info [emoji4]

Er på privat klinikk.
 
Må si jeg er overrasket over at klinikken insisterer på å sette inn to egg.

Har selv satt inn to egg ved tre anledninger, men da etter eget ønske - overhodet ikke noe press fra klinikken (hatt forsøk både offentlig og privat).

Fikk selv tvillinger på siste forsøket, og vil absolutt fraråde deg å sette inn to om du ikke ønsker tvillinger.

Masse lykke til uansett hva det blir til :)

Jeg også egentlig, men sikkert pga alderen. Jeg nærmer meg 40. Blir det to skal det alltid gå fint, men føler ikke at jeg trenger å gå inn for det [emoji85] Men skulle veldig gjerne fått tvillinger første gang, så slapp jeg å gå gjennom dette igjen...
 
Jeg skal på egguttak til uken. Dersom de får ut egg og kvaliteten er fin, så ønsker klinikken enten å sette inn to egg to dager etter uttak. Eller vente til fem dager etter uttak og dyrke det lenger for å sette inn ett blastocyst. Men det er jo da en sjanse for at det ikke overlever til innsett fem dager etter.

Synes dette er vanskelig. Det virker litt «skummelt» å vente så lenge med innsett som fem dager etter uttak. Samtidig litt «skummelt» at klinikken vil sette inn to egg. Jeg har et barn fra før, og tvillinger hadde vært supert første gang - men har ikke et ønske om tvillinger nå. Klinikken mener det er liten sjanse for tvillinger, men sjansen er der. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Hvor stor sjanse er det for tvillinger ved innsett av to egg? Noen som vet? Og hvor mye øker sjansen for graviditet ved å bruke blastocyst?



Hei,

Jeg kom over denne artikkelen i dag og tenkte på deg. Håper dette gir litt svar på det du tenkte på. Ikke så mye om sjansen for tvillinger ved innsett av to todagers, men 2dagers vs blastocyst.



https://medicus.no/blastocystdyrkning-vs-dag-2-3-best/
 
Back
Topp