Sikkert dumt spm. meeen....

Brunette87

Forelsket i forumet
Hvor lenge er egentlig mammaperm og pappaperm totalt? Og er pappa perm en del av felles perioden eller utenom?
 
12 mnd totalt inkludert 10 uker til far.
Hva innebærer retten til foreldrepermisjon

Foreldre har rett til permisjon i til sammen 12 måneder i forbindelse med fødsel. Disse 12 månedene omfatter mors rett til permisjon i inntil 12 uker under svangerskapet og seks ukers permisjon som er forbeholdt mor etter fødselen.

Fedrekvoten
  • Fedrekvoten er på 10 uker.
  • For å ha rett til fedrekvote, må både du og mor ha rett til foreldrepenger. Les mer om rettighetene dine hvis mor ikke har rett til foreldrepenger.
  • Hvis mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dere kan avtale at du likevel skal ta ut fedrekvote, i så fall må du søke om det og legge ved en bekreftelse fra mor på at du har omsorgen for barnet de dagene du søker om..
  • Hvis mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har du ikke rett til fedrekvote.
  • Hvis du ikke har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til mor.
Hvis du ikke benytter deg av fedrekvoten, mister dere disse ukene med mindre mor søker om å få fedrekvoten overført til seg fordi du er for syk til å ta seg av barnet.

Medmor har samme rettigheter som far.

Hvordan kan du benytte deg av fedrekvoten?
Du kan ta fedrekvoten når som helst i foreldrepengeperioden, med unntak av ukene før termin og de første 6 ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren.


(klippet og limt fra Arbeidstilsynet og NAVs hjemmesider)
 
Og så dette med kort og lang perm og utbetalinger... (fra NAV)

Hvor lenge kan du få foreldrepenger?

Når du søker om foreldrepenger, må du/dere velge mellom en dekningsgrad på enten 100 prosent eller 80 prosent av foreldrepengegrunnlaget. Den samlede foreldrepengeperioden ved fødsel er på 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. Vær oppmerksom på at den dekningsgraden mor velger, også vil gjelde for far når han skal ta ut sin del av permisjonen.
 
Ja har lest alt det der, men saken er den at jeg skal ta over fedrekvoten i tillegg til min egen permisjon når den tid kommer. Vil det med andre ord si at jeg har 10 uker til gode, utenom min egen permisjon da? Og ja jeg kan ta ut fedrekvoten av medisinske årsaker i følge nav selv
 
Ja har lest alt det der, men saken er den at jeg skal ta over fedrekvoten i tillegg til min egen permisjon når den tid kommer. Vil det med andre ord si at jeg har 10 uker til gode, utenom min egen permisjon da? Og ja jeg kan ta ut fedrekvoten av medisinske årsaker i følge nav selv

Da har du totalt 49 eller 59 uker permisjon avhengig av hvilken utbetalingsgrad du velger.
 
Ja ok
 
Back
Topp