Sf-mål: forskjellig teknikk mellom lege og jordmor - betydning for målene?

Studentmamma88

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
jeg har gått annenhver kontroll til jordmor og lege gjennom svangerskapet. Og nå begynner jeg å vurdere å gå til legen fast.
Grunnen er at sf-målene mine har ligget under streken (og helt på det lyselilla i uke 28), mens det forrige svangerskap var over streken til uke 36. Trodde magen skulle bli større andre gang. :p Fra uke 24 til 28 var det omtrent ikke noe vekst. Jeg merker også stor forskjell på "styrken" de bruker når de måler. Legen tar mer i, og måler hardere og jordmoren legger bare målebåndet oppå til sammenligning. Men så vet jeg ikke om det har noe å si for målene heller.
Svangerskapene har vært vidt forskjellige, og har lagt på meg mindre denne gangen og er ikke samme kjønn som sist.

Legen min er flink, og jeg er fornøyd med henne. Jeg tenkte mest at jeg vil prøve jordmor denne gangen siden det bare ble lege sist svangerskap. Men er litt i tvil nå. :p
 
jeg har gått annenhver kontroll til jordmor og lege gjennom svangerskapet. Og nå begynner jeg å vurdere å gå til legen fast.
Grunnen er at sf-målene mine har ligget under streken (og helt på det lyselilla i uke 28), mens det forrige svangerskap var over streken til uke 36. Trodde magen skulle bli større andre gang. :p Fra uke 24 til 28 var det omtrent ikke noe vekst. Jeg merker også stor forskjell på "styrken" de bruker når de måler. Legen tar mer i, og måler hardere og jordmoren legger bare målebåndet oppå til sammenligning. Men så vet jeg ikke om det har noe å si for målene heller.
Svangerskapene har vært vidt forskjellige, og har lagt på meg mindre denne gangen og er ikke samme kjønn som sist.

Legen min er flink, og jeg er fornøyd med henne. Jeg tenkte mest at jeg vil prøve jordmor denne gangen siden det bare ble lege sist svangerskap. Men er litt i tvil nå. :p

Jeg har kun gått hos jordmor, men jeg tror at grunnen til at du kjenner forskjell i "styrken" er at kanskje jordmor er flinkere til å kjenne livmor enn det legen din er (?!)... Dette er jo noe de driver med hver da og er utdannet innen. Nå kjenner jeg ikke legen din, men hun har sikkert noe allmenn utdanning og da har de nok ikke så mye om graviditet som en jordmor.... så lenge det ikke er kjempe store avvik på så er nok begge målene korrekt :)
 
Jeg tror ikke det har noe betydning :)
Alle har ulik teknikk på å måle.
Mine mål er også ulike pga ulike jordmødre som har målt.
Hvis de hadde vært bekymret så hadde du garantert fått ultralyd for å sjekke vekst.
 
jeg har gått annenhver kontroll til jordmor og lege gjennom svangerskapet. Og nå begynner jeg å vurdere å gå til legen fast.
Grunnen er at sf-målene mine har ligget under streken (og helt på det lyselilla i uke 28), mens det forrige svangerskap var over streken til uke 36. Trodde magen skulle bli større andre gang. :p Fra uke 24 til 28 var det omtrent ikke noe vekst. Jeg merker også stor forskjell på "styrken" de bruker når de måler. Legen tar mer i, og måler hardere og jordmoren legger bare målebåndet oppå til sammenligning. Men så vet jeg ikke om det har noe å si for målene heller.
Svangerskapene har vært vidt forskjellige, og har lagt på meg mindre denne gangen og er ikke samme kjønn som sist.

Legen min er flink, og jeg er fornøyd med henne. Jeg tenkte mest at jeg vil prøve jordmor denne gangen siden det bare ble lege sist svangerskap. Men er litt i tvil nå. :p


Her måler lege og jordmor svært forskjellig. Legen min sine mål er alltid på sf-gjennomsnittet, mens jordmor sine mål alltid er en del under det legen måler. Jeg var på sykehuset på mandag, og da målte de samme mål som jordmor :) Så her er det nok jordmor som måler riktig.

Jeg er forresten 2.gangs, og har lavere symfysemål nå enn jeg hadde med førstemann. Det er ikke uvanlig at man legger på seg ulikt i de forskjellige svangerskapene :)
 
Det er forskjell på hvordan alle måler. Sist hadde jm mest rett, da jeg var langt over normalen - og ut kom en diger gutt. Men begge mente det sikkert bare var litt mye fostervann (!). Denne gang er jeg mindre, rett under streken i følge legen - spent på hva jm mener [emoji4]
 
Jeg har kun tatt SF mål hos jordmor. I mitt hode gir det best smmenligningsgrunnlag fra gang til gang da det blir målt på lik måte. Andregangs og ligger lavere i forhold til kurven denne gangen. Dette vil jeg tro har noe med at denne gangen har jeg de nye papirene, og der er kurven justert. Slik at kurven er høyere på de nye papirene enn de gamle. Kan det være slik i ditt tilfelle? Eller har du sammenlignet hvilke mål du hadde uke for uke?
 
Jeg har kun tatt SF mål hos jordmor. I mitt hode gir det best smmenligningsgrunnlag fra gang til gang da det blir målt på lik måte. Andregangs og ligger lavere i forhold til kurven denne gangen. Dette vil jeg tro har noe med at denne gangen har jeg de nye papirene, og der er kurven justert. Slik at kurven er høyere på de nye papirene enn de gamle. Kan det være slik i ditt tilfelle? Eller har du sammenlignet hvilke mål du hadde uke for uke?
Ja, det er også fordeler med å gå til samme person gjennom alle kontrollene. :) Ja, har tatt frem helsekortet fra nr en, og det var vel tre-fire cm forskjell i uke 28, sammenlignet med denne gangen. Men det er vel normalt. Magen vokser jo, og de ville nok ha kontrollert det mer nøye hvis det var grunn til det. :)
 
Her er legen kjempe hardhendt sånn at tårene nesten spretter mens jordmor er ingenting å snakke om. Så kanskje det er et legesyndrom[emoji23]
 
Her er legen kjempe hardhendt sånn at tårene nesten spretter mens jordmor er ingenting å snakke om. Så kanskje det er et legesyndrom[emoji23]
Haha, ja, det kan hende :p Det gjør ikke vondt. Det føles faktisk som at legen gjør det mer riktig enn jordmoren jeg går til. :p Hun legger jo bare målebåndet oppå magen, mens legen kjenner jo litt etter. :p
 
Back
Topp