Seteleie

Millis89

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg er i uke 33 og babyen ligger fremdeles i seteleie. Jeg vet at det er mulighet for at han snur seg, men har liten tro på det da han har ligget i samme området/stilling siden oul.

Jeg lurer da på om keisersnitt er valgfritt eller hva er prosedyren ? Skal føde på Ahus:)
 
Først vil jordmor eller lege prøve å snu babyen. Men hvis den ikke vil legge seg i hodeleie er det opp til deg om du vil føde i sete eller ta keisersnitt. Prøv å les deg opp om seteleie, det er ikke så avskrekkende som det fort kan virke :)
 
Først vil jordmor eller lege prøve å snu babyen. Men hvis den ikke vil legge seg i hodeleie er det opp til deg om du vil føde i sete eller ta keisersnitt. Prøv å les deg opp om seteleie, det er ikke så avskrekkende som det fort kan virke :)

Har lest en god del om det. Og utifra det er jeg har lest er det nesten bare Norge som "anbefaler " vaginalfødsel ved seteleie. Synes det er rart. Risikoen for akutt keisersnitt er jo også betydelig større ved setefødsel. Har så veldig blandede følelser ang dette. Men om det er valgfritt så blir jeg veldig glad :)
 
Babyen her ligger også fortsatt i sete, 34+1. De vil prøve å vende babyen i uke 36/37 om den ikke snur seg først.
Er ikke alle sykehus du får føde i sete på, men jeg vet ikke hvordan det er på ahus.
Jeg kommer til å velge setefødsel foran keisersnitt om hun ikke snur seg.
 
Babyen her ligger også fortsatt i sete, 34+1. De vil prøve å vende babyen i uke 36/37 om den ikke snur seg først.
Er ikke alle sykehus du får føde i sete på, men jeg vet ikke hvordan det er på ahus.
Jeg kommer til å velge setefødsel foran keisersnitt om hun ikke snur seg.

Vil du si hvorfor du ønsker det ene istedenfor det andre? :)
 
Vil du si hvorfor du ønsker det ene istedenfor det andre? :)
Jeg har hatt 3 vaginalefødsler før, så tror ikke det er noe problem å klare en setefødsel :) også trenger vanligvis kroppen lengretid på å komme seg etter et ks enn fødsel. Etter ks må du vel også ligge flere dager. Også er det begrensninger på hvor tungt du kan løfte i ganske mange uker etter ks, det synes jeg høres veldig vanskelig ut når jeg har flere små barn.
Men om jeg kommer i den situasjonen at det blir setefødsel kommer jeg til å høre på legen og følge det de anbefaler :)
Tror nok alle må føle på hva som føles rett for seg i en slik situasjon :)
 
Jeg fødte i setefødsel, og for min del er jeg glad jeg gjorde d. D er hardt og brutalt, ja, men når jeg hører andres fødehistorier er d mange med vanlig fødsel som har hatt tyngre fødsler enn meg. Når jeg i tillegg ser hvor tungt d kan være å komme seg etter ks (ei på barselsgruppa fikk infeksjoner å sånn...) er jeg glad jeg fødte vaginalt, selv om d føltes skummelt og jeg på et tidspunkt spurte pent om jeg ikke bare kunne få ks! :p
 
Har hatt seteleie frem til nå. Men har akkurat snudd seg 33+0 :) Var rimelig mye styr i magen for noen dager siden (fikk bekreftet hodeleie på UL i dag)
Hadde valgt setefødsel hvis jeg kunne valgt mellom det og ks!
Hvis alt ligger til rette for det tror jeg vaginal fødsel er det beste for både mor og barn :)
 
Jeg ville også valgt seteleie, bortsett fra at jeg da ikke får føde på lokalsykehuset. Må litt over 30 mil til et sykehus som tar imot seteleie
 
Min ligger også i seteleie, og har gjort det den siste tiden. Om hun ikke snur seg, så ville de forsøke å snu henne først i uke 37, om det ikke fungerer så skulle vi se på alternativer da.

Jeg tenker det ikke er et problem enda, fordi hun har god tid til å snu seg på, men jeg kommer ikke til å føde vaginalt om hun ligger i sete. Jeg er livredd sprøyter og kniver og alt som er, og mitt verste mareritt er keisersnitt, men jeg tror setefødsel for meg som er førstegangsfødende med en baby litt over gjennomsnittet er mye verre.
 
Min ligger også i seteleie/tverrleie. Gjort det hele veien. Har egentlig bare regna med at han/hun snur seg før fødsel. Det er vel bare 4% som ikke gjør det?

Men hvis babyen ikke snur seg aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Veldig redd for keisersnitt, men samtidig hadde jeg en litt dårlig fødselsopplevelse sist, så tror ikke jeg tør setefødsel.
 
Jeg er i uke 33 og babyen ligger fremdeles i seteleie. Jeg vet at det er mulighet for at han snur seg, men har liten tro på det da han har ligget i samme området/stilling siden oul.

Jeg lurer da på om keisersnitt er valgfritt eller hva er prosedyren ? Skal føde på Ahus:)

I min første graviditet lå sønnen min i seteleie, de ville prøve å snu han men jeg var så redd for det pga navlestrengen så jeg sa nei og at jeg ville ha keisersnitt. Det fikk jeg da! Det var riktignok på SIV da!
 
Er valgfritt om du vil prøve ytre vending eller ei, og om du vil føde i sete eller ta ks. Men eg vil bere anbefale setefødsel, eg fødte for 3 veker sidan som førstegangsfødande og med baby i sete, og heile opplevelsen var fantastisk :) Føde på KK Bergen, og dei snakka meg så fint igjennom alt som skulle skje til ein kvar tid og hjalp meg med pust, fekk i meg saft osv for at energien skulle holde seg oppe og var veldig greie på å skru opp epiduralen. Fekk i tillegg bedøvelse nedentil under pressriene pga eg var veldig sliten og fekk ikkje til å presse (holdt igjen ubevisst pga smertene) og det hjalp veldig. Tenker som så at om dei anbefaler deg setefødsel så veit dei at du klarer det (mest sannsynlig), for det blir jo tatt undersøkelser av bekkenet og slikt først for å sjå at det er plass osv :)

Kort fortalt så tross i smerter, setefødsel og tang (huff og huff den likte eg ikkje O:) ) så satt eg og barnefar og lo og koste oss omtrent fram til pressriene starta og vi hadde begge to ein fantastisk hyggelig og fin fødselsopplevelse <3 Og eg er veldig overfølsom til smerter fra før, særlig der nede! ;)
 
Sniker fra mai. Min lille lå i seteleie på alle kontroller helt opp til uke 36, da det var vanskelig å bestemme leie. Etter at to jordmødre hadde prøvd, uten å bli noe sikrere, ble vi henvist til ultralyd på sykehuset i uke 37. Der ble det fastslått at hodet lå ned, så det er fortsatt et godt håp om at din lille også vil snu seg i løpet av de nærmeste ukene :)
 
Er valgfritt om du vil prøve ytre vending eller ei, og om du vil føde i sete eller ta ks. Men eg vil bere anbefale setefødsel, eg fødte for 3 veker sidan som førstegangsfødande og med baby i sete, og heile opplevelsen var fantastisk :) Føde på KK Bergen, og dei snakka meg så fint igjennom alt som skulle skje til ein kvar tid og hjalp meg med pust, fekk i meg saft osv for at energien skulle holde seg oppe og var veldig greie på å skru opp epiduralen. Fekk i tillegg bedøvelse nedentil under pressriene pga eg var veldig sliten og fekk ikkje til å presse (holdt igjen ubevisst pga smertene) og det hjalp veldig. Tenker som så at om dei anbefaler deg setefødsel så veit dei at du klarer det (mest sannsynlig), for det blir jo tatt undersøkelser av bekkenet og slikt først for å sjå at det er plass osv :)

Kort fortalt så tross i smerter, setefødsel og tang (huff og huff den likte eg ikkje O:) ) så satt eg og barnefar og lo og koste oss omtrent fram til pressriene starta og vi hadde begge to ein fantastisk hyggelig og fin fødselsopplevelse <3 Og eg er veldig overfølsom til smerter fra før, særlig der nede! ;)

Takk for at du deler :)
 
Min ligger heldigvis i hodeleie nå og håper og tror han ikke snur seg (lagt lenge i tverrleie), jordmor sa han mest sannsynlig blir i denne stillingen nå. Selv vært veldig redd for dette med sete, jeg hadde ikke turt så glad jeg nå mest sannsynlig slipper KS. Når det er sagt blir setefødsel veldig godt fulgt opp så det kan gå veldig fint og :) viktigste er at du får skikkelig informasjon på forhånd om begge deler. Feks at mange setefødsel ender i hastesnitt likevel osv. Men så er jo ikke KS bare bare heller. Så sørg for at du får nødvendig informasjon og råd også er valget ditt hvis babyen ikke snur seg. Ikke la deg presse til noe som helst. Mors ønske skal veie tungt i slike tilfeller. Lykke til ❤️
 
Min lå i hodeleie på kontroll i uke 34 men har kjent at h*n har snudd seg til seteleie og så til hodeleie igjen så tydeligvis ikke bestemt seg enda! Jordmor sa at setefødsel ikke var noe å grue seg til for meg som var andregangsfødende ihvertfall. Jeg vil heller ha setefødsel enn keisersnitt, som noen tidligere skrev er det faktisk en stor operasjon og det tar lengre tid før man kommer seg etterpå. Er faktisk ganske engstelig for keisersnitt, men vet jo at det kommer til å gå bra
 
Sender deg gode tanker, uansett hva du velger å gjøre om babyen ikke legger seg med hodet ned så er det nok det rette for deg. Du blir passa godt på uansett. :happy::Heartpink
 
Back
Topp