Sellanraas dagbok: om å vente, tvile og tempe

Arktis

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med å starte dagbok, kanskje er det mest for å ha et sted å lufte tankene. De nærmeste vet ikke hvor mye jeg tenker på prøvingen, kanskje med unntak av samboer (men kan ikke mase for mye til ham). Tenker for meg selv at det viktigste er å få tankene ut, uavhengig av om dagboka får noe særlig respons eller ikke :)

Meg: Jeg er 27 år, blir 28 i sommer. Har tatt en lang universitetsutdannelse som jeg var ferdig med i 2015, og traff samboeren min det året jeg skrev mastergrad. Vi flyttet sammen den sommeren begge var ferdig utdannet, og rett etterpå ble jeg gravid på grunn av p-pilleslurv. Jeg har ikke bestemt meg for hvor mye jeg vil skrive om den prosessen her, men vi valgte i alle fall å ikke fullføre det svangerskapet. Det positive med denne hendelsen er at jeg vet at jeg kan bli gravid, det negative er jeg tror denne opplevelsen i ettertid åpnet øynene mine for at jeg faktisk ønsket meg barn...

Altså. Jeg sluttet på p-pillene i november 2016, det var en stor dag! I omgangskretsen min var det stadig flere som fikk barn, og jeg var så glad og rørt for at dette var noe vi to også skulle satse på. Venninner sluttet på p-piller og ble gravide rett etterpå, og jeg hadde troa på at det skulle gå slik for oss også. Jeg hadde jo tross alt blitt gravid MENS jeg gikk på p-piller, så nå som jeg hadde sluttet, regnet jeg med å bli gravid omtrent ved første samleie.

Slik gikk det altså ikke :) Det ble februar før mensen kom tilbake, og jeg tenkte at NÅ! nå skal det bli baby! Nå er vi i gang! En kollega ble gravid på denne tiden, og jeg tenkte at det skulle bli hyggelig å være gravide sammen. Etter at TR er ferdig i slutten av februar 2017, begynner altså PP1.

PP1: Jeg tester etter EL med strimler og får bekreftet både med disse og fysiske tegn at jeg har EL.Jeg har også lang syklus, og får ikke EL før på CD 28. Vi legger inn aksjer på rett tid og jeg oppdager BV og er superaktiv her inne mens jeg er i dpo-land. På 8dpo kommer TR og jeg blir både skuffet og litt bekymret, fordi jeg har lært meg om lutealfasen og at den bør være minst 10 dager. Jeg tenker at det kommer til å gå seg til, og at kroppen bare må komme seg igjen.

(fortsetter i nytt innlegg, kjenner jeg trengte å tømme meg litt og skal ikke lage tidenes blokk med tekst :D )
 
Velkommen inn på BV og lykke til fremover :) Håper spiren sitter snart ❤
 
PP2: 30 mars braker vi løs med PP2, og denne gangen begynner jeg å tempe og bruke Fertilityfriend 3-4 dager før jeg forventer at EL kanskje kan komme. Jeg bruker også EL-strimler, og både disse, temperaturen og fysiske tegn bekrefter EL på CD27. Akkurat som alle andre i dpo-land, har jeg maaasse symptomer, og da jeg passerer 8dpo uten å ha fått TR, aner jeg håp om at lutealfasen kanskje kan være lang nok til at dette kan bli noe.
Det er tempen som demper forventingene noe, for selv om det er første syklus med temping, ser jeg at den ikke klarer å holde seg spesielt høy etter 8dpo. Og på kvelden på 10dpo - kvelden før jeg hadde avtalt testedate med noen fine frøkner her på BV- kommer TR.

Dette var altså på fredag, og nå er det søndag kveld. Det verste er ikke at jeg fikk TR, fordelen med temping er at jeg forberedt på det. Det verste er at jeg antagelig må vente nesten EN MÅNED før EL kommer og jeg kan prøve igjen! Akkurat nå kjennes det utrolig frustrerende. Og tenk om lutealfasen er veldig kort denne gangen også? Det vet jeg isåfall ikke før om 35- 36 dager, og til og med da er det altfor tidlig til at jeg kan vurdere å søke noe hjelp, så da er det bare å vente 5 uker til og se an en ny syklus.

Det kjennes ut som utrolig lang tid, og som om alle rundt meg blir gravide og kan fortelle nyheten til kjente og kjære. Jeg hater at jeg er så utålmodig, at ting tar så lang tid, og at jeg ikke klarer å slappe av og bare nyte våren sammen med samboeren min. Jeg er sint på meg selv for at jeg valgte bort graviditeten da jeg fikk den første gang, jeg er sint for at jeg ikke sluttet på p-pillene etter det, og jeg er SINT PÅ KROPPEN SOM BRUKER SÅ LANG TID.

Takk for i dag.
 
Forstår veldig godt frustrasjonen din, skulle jo helst ha født i går! Tror nok flertaller her kan skrive under på at det er tøft å være prøver, ventetiden er lang og ofte kronglete... Det høres kanskje teit ut, men for meg hjelper det veldig å bare ta en dag av gangen - selv om det kanskje er lettere sagt enn gjort!

Jeg håper det klaffer for dere fort, sender deg en stor klem <3 Skal følge med her!
 
Forstår veldig godt frustrasjonen din, skulle jo helst ha født i går! Tror nok flertaller her kan skrive under på at det er tøft å være prøver, ventetiden er lang og ofte kronglete... Det høres kanskje teit ut, men for meg hjelper det veldig å bare ta en dag av gangen - selv om det kanskje er lettere sagt enn gjort!

Jeg håper det klaffer for dere fort, sender deg en stor klem <3 Skal følge med her!
Tusen takk, det hjelper faktisk veldig å høre fra andre som forstår bekymringene og frustrasjonene :) Jeg håper det klaffer for oss alle snart, jeg blir faktisk ordentlig glad når jeg ser at folk her inne får positiv test!

Håper at jeg snart kan se tilbake på denne dagboken med baby i magen og lure på hva jeg stresset sånn med.
 
HEYHEY, ny dag, nye muligheter!
Advarsel om sutrete tone i dagens innlegg (og sikkert i en del fremtidige innlegg også, for jeg kommer nok til å skrive her mest når jeg er sur og lei, hurra!)

Sitter og ser på skjemaet mitt i FF og revurderer hele den fordømte tempegreia fordi jeg bare blir stressa av det. Men jeg tror ikke jeg skal gi opp helt enda, det er ganske spennende også :p

Det er først i dag, på CD3, at temperaturen min er nede på det samme nivået som før EL. Første dag med TR var ikke tempen under coverline en gang. Trodde den skulle rase ned når TR kom, om ikke dagen før, så i alle fall dagen det begynner å blø? Hjernen min får selvfølgelig dette til å bety PROGESTERONMANGEL og jeg ser for meg mange, laaaange PPer uten resultat før jeg omsider må gå til en lege og få hjelp.

Vurderer å prøve lakrisrot-te for å se om det får EL til å komme noe tidligere. Leste også om Wild yam og hvordan det skal hjelpe for dem med lite progesteron (noe jeg er sikker på at jeg har, men det kan jo endre seg). Det er likevel noe i meg som er litt skeptisk til om dette egentlig funker, men det kan jo ikke skade å teste det ut.
 

Vedlegg

  • b_lGyNwZ.png
    b_lGyNwZ.png
    35,1 KB · Visninger: 71
Jeg synes ikke tempen din virket unormal [emoji4] likner mye på mine. Så hvis du har noe progesteronmangel så har ihvertfall jeg det [emoji6] (ikke at jeg ikke har mistenkt det siden jeg er litt prøver-hypokonder, men hysssj [emoji38])
888c3a88d4e0fd5ed963846210368af9.jpg

Min bruker også litt tid å komme seg ordentlig under coverline når tr er på besøk.
 
Jeg synes ikke tempen din virket unormal [emoji4] likner mye på mine. Så hvis du har noe progesteronmangel så har ihvertfall jeg det [emoji6] (ikke at jeg ikke har mistenkt det siden jeg er litt prøver-hypokonder, men hysssj [emoji38])
888c3a88d4e0fd5ed963846210368af9.jpg

Min bruker også litt tid å komme seg ordentlig under coverline når tr er på besøk.

Haha, var ikke meninga å fyre oppunder hypokondertankene :D Jeg har jo ikke tempet en fullstendig syklus enda, så det er godt å høre at det er flere som også har det sånn! Du har jo skikkelig lang og fin lutealfase på den ene grafen der, det må vel love godt med tanke på progesteron, tror du ikke?
 
Haha, var ikke meninga å fyre oppunder hypokondertankene :D Jeg har jo ikke tempet en fullstendig syklus enda, så det er godt å høre at det er flere som også har det sånn! Du har jo skikkelig lang og fin lutealfase på den ene grafen der, det må vel love godt med tanke på progesteron, tror du ikke?
Njå, på den andre så hoppet tempen under coverline på 11 dpo [emoji13] og tr kom ikke før etter 14. I tillegg så var det ikke sikker på når en egentlig var [emoji23]
Men er er absolutt for å prøve heksekunster må jeg innrømme, om ikke annet bare for morroskyld [emoji1] har en te og bidronninggele denne mnd selv
 
Njå, på den andre så hoppet tempen under coverline på 11 dpo [emoji13] og tr kom ikke før etter 14. I tillegg så var det ikke sikker på når en egentlig var [emoji23]
Men er er absolutt for å prøve heksekunster må jeg innrømme, om ikke annet bare for morroskyld [emoji1] har en te og bidronninggele denne mnd selv
Ooh, da må jeg holde meg oppdatert på hvordan det fungerer for deg! Får kjøpe meg litt te etter jobb i dag selv :)
 
HEYHEY, ny dag, nye muligheter!
Advarsel om sutrete tone i dagens innlegg (og sikkert i en del fremtidige innlegg også, for jeg kommer nok til å skrive her mest når jeg er sur og lei, hurra!)

Sitter og ser på skjemaet mitt i FF og revurderer hele den fordømte tempegreia fordi jeg bare blir stressa av det. Men jeg tror ikke jeg skal gi opp helt enda, det er ganske spennende også :p

Det er først i dag, på CD3, at temperaturen min er nede på det samme nivået som før EL. Første dag med TR var ikke tempen under coverline en gang. Trodde den skulle rase ned når TR kom, om ikke dagen før, så i alle fall dagen det begynner å blø? Hjernen min får selvfølgelig dette til å bety PROGESTERONMANGEL og jeg ser for meg mange, laaaange PPer uten resultat før jeg omsider må gå til en lege og få hjelp.

Vurderer å prøve lakrisrot-te for å se om det får EL til å komme noe tidligere. Leste også om Wild yam og hvordan det skal hjelpe for dem med lite progesteron (noe jeg er sikker på at jeg har, men det kan jo endre seg). Det er likevel noe i meg som er litt skeptisk til om dette egentlig funker, men det kan jo ikke skade å teste det ut.
Skjønner veldig godt tankene du sitter inne med. Det å prøve er jaggu ikke lett med alt av venting, tyding og alt det der. Når det kommer til temp kurven din syntes jeg at den ser ganske fin ut jeg. Jeg tenker at kroppen fortsatt er litt i ulage etter pilleslutt, det kan ta en liten stund før den stabiliserer seg helt :)
Håper virkelig det klaffer for dere snart! Blir spennende å følge deg videre på veien mot deres lille spire :D
 
Skjønner veldig godt tankene du sitter inne med. Det å prøve er jaggu ikke lett med alt av venting, tyding og alt det der. Når det kommer til temp kurven din syntes jeg at den ser ganske fin ut jeg. Jeg tenker at kroppen fortsatt er litt i ulage etter pilleslutt, det kan ta en liten stund før den stabiliserer seg helt :)
Håper virkelig det klaffer for dere snart! Blir spennende å følge deg videre på veien mot deres lille spire :D

Tusen takk for fine ord, det har vært et par dager etter TR som har vært litt ekstra tunge :) Jeg tror du har rett i at kroppen vil gå seg til etterhvert, men FYTTI, så lang tid det tar!

Jeg kjøpte meg lakrisrot-te i dag, haha :D kjøpte en ren lakrisrot i løsvekt til å drikke hjemme, og posete fra Yogi til å ha på jobb. Drakk den i løsvekt mens jeg retta i kveld, og ble overrasket over hvor god den er! Jeg er vanligvis ingen tedrikker, men denne kan virkelig bli en vinner (uavhengig av effekt eller ei!).

87ce0b1ed194284a69bfe43606e975f3.jpg
 
Sitter på jobb og prokrastinerer, og det googles til den store gullmedaljen. Finner flere treff hvor kvinner forteller at de har blitt gravide med lutealfase på 10 dager! Finner også flere solskinnshistorier av folk i samme situasjon som meg, som opplever at lutealfasen blir lengre bare de smører seg med tålmodighet. Virker som det er et ganske vanlig problem etter p-pilleslutt, og det er litt godt å høre (lese?).

TR ser ut til å gi seg i dag, har alltid hatt relativt korte og lette menstruasjoner, også da jeg gikk på p-piller. Så nå er det bare å lene seg tilbake, vente 3 uker og håpe at teen gjør underverker. Leker med tanken på å prøve grapefruktjuice, men da kommer vel mannen til å begynne å lure. Først begynner jeg å drikke te, og så begynner jeg å dra eksotisk juice og kosttilskudd inn i huset? Kanskje jeg må ha juicen på jobb :D
 
Haha, er ikke gubben heeeeelt positiv til prøving enda? [emoji6]
Skal sende min på besøk å prate han inn på baby-tanker!
 
:p
Han er positiv og engasjerer seg en del, men han har ikke like mye hastverk som meg og vet nok ikke heeelt hvor mye energi jeg bruker på det! Han er sykepleier da, så det gjør han ingenting å snakke om mensen og eggløsning og alt som hører med, haha.
 
Haha mannen min vet ikke hvorfor jeg driver å kjøper grapefruktjuice, har bare sagt til han at det er sunt - så da drikker han det han også :hilarious:
 
:p
Han er positiv og engasjerer seg en del, men han har ikke like mye hastverk som meg og vet nok ikke heeelt hvor mye energi jeg bruker på det! Han er sykepleier da, så det gjør han ingenting å snakke om mensen og eggløsning og alt som hører med, haha.
Mannfolka våre skulle bare visst hvor mye energi (og ikke minst penger) under prøvingen altså:hilarious: Min hadde nok trudd jeg var gal om han bare hadde visst halvparten av det! :hilarious::hilarious:

Haha mannen min vet ikke hvorfor jeg driver å kjøper grapefruktjuice, har bare sagt til han at det er sunt - så da drikker han det han også :hilarious:
Haha, fantastisk! :D
 
CD5: Ikke så mye spennende å melde i dag, fortsatt tre (TRE!) uker til EL med mindre teen kan framskynde den noen dager. Mannen og jeg snakket om barneutstyr i dag (har vært litt diskusjon i sameiet ang. plassering av kajakker i fellesarealet- håper en barnevogn vil gå greit :p ). Jeg mente at vi måtte få oss tørketrommel når en baby kommer, og han så ikke helt poenget med det.

"Er du klar over hvor mye klær man må vaske når man har en baby?"
"Eeeh, er vel kanskje litt begrenset hvor skitne de kan bli når de er så små?"
Jeg forteller ham om gulping og bæsjing, han mente at HALLO, de bruker jo bleie, kan jo ikke søle da. Mannen mener også at det er vanlig at babyer har på smekke 24/7, ikke bare når de spiser :D

Tror vi begge (mest han!) har myyye å lære før den tid!
 
Oi, ja jeg tror også han har litt å lære, bare hent tørketrommel uten å si noe [emoji23]
 
CD 6: Kroppen er jammen spennende. I dag har jeg hatt noe som ligner mistenkelig på EL-smerter, stikking i venstre eggstokk (pleier å være venstre) og smerter i korsrygg/livmor. I tillegg har jeg litt samme følelse som forrige EL når det kommer til utflod, nemlig at det er ganske "vått" (hehe, æsj).
Kan det være den berømte teen som får livmora til å jobbe litt? Eller har jeg bare ikke så stabile sykluser som jeg trodde? Kanskje er det ikke EL i det hele tatt, men bare hormoner som tuller med meg? Spennende, spennende.

Fyrer kanskje av ei litta EL-test når jeg kommer hjem, bare for å se hvor sterk den er?
 
Back
Topp