"Seksuelle overgrep og vold mot barn"

Trekløveret <3

Forumet er livet
I dag hadde vi forelesning om "seksuelle overgrep og vold mot barn"...
Det var helt forferdelig å sitte å høre på denne foreleseren (som jobbet i barnevernvakten ++), hvilke eksempler hun kom med..
Og viste oss film og hele pakken... *grøss*
Og iløpet av arbeidslivet vårt (som førskolelærere) kunne hun garantere oss med 110% sikkerhet at vi kom til å komme borti barn som ble utsatt for seksuelle overgrep eller vold..[:(][:@] 
Uff...gruer meg allerede...Men fy så viktig da!! Hun kom med mange eksempler på folk som ikke turte å tenke tanken på å ta en slik ting videre, uansett hvor sterke mistanker/bevis/osv enn hadde for det.. Ja, jeg gruer meg, men helsike heller om barn skal få fortsette å bli utsatt for noe slikt! Har jeg mulighet for å sette en stopper, så selvfølgelig skal jeg gå videre med evt mistanker!!!
Uff...satt hele forelsesningen med frysninger på ryggen og tårer i øynene igrunnen...
Måtte bare få det ut...[:(]
 
Jeg er sååå enig... jeg ser jo nesten alle barn i dette området å det er garantert mange av de som har opplevd mye. Noen ganger så kan vi mistenke veldig mye, men jeg har ALDRI tørt å gå videre med det... Og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller.... Det har vært flere ganger hvor jeg har tenkt å ta kontakt med barnevernet, men har ikke tørt... HUFF det er ille for de barna hvis jeg virkelig har rett!!
 
(jeg jobber med tannhelse)
 
Uff ja det er veldig skremmendes...Men det som er godt er at du som førskolelærer faktisk kan hjelpe og forbedre barns livskvalitet og det er viktig det![:)]  Så selv om det er forferdelig er det viktig at en vet slik at en har kunnskaper til å hjelpe dersom det er noen som trenger det
 
ORIGINAL: Pastella

Jeg er sååå enig... jeg ser jo nesten alle barn i dette området å det er garantert mange av de som har opplevd mye. Noen ganger så kan vi mistenke veldig mye, men jeg har ALDRI tørt å gå videre med det... Og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller.... Det har vært flere ganger hvor jeg har tenkt å ta kontakt med barnevernet, men har ikke tørt... HUFF det er ille for de barna hvis jeg virkelig har rett!!
 
(jeg jobber med tannhelse)

 
Der må jeg bare si at det er bedre å si ifra en gang for mye til dem enn en gang for lite..!!!
Du kan evt ringe barnevernet anonymt/anomymisere barnet å høre om det virkelig er grunn til mistanke, hva de mener liksom... så er det de som evt går videre med det..
 
Jeg ble bare sååå engasjert, forbannet, frustrert osv av dette temaet..!! Tror ikke jeg har vært så våken en tidli morgen på skolen på leeeenge...
 
Jeg vet det er det, men det er ikke så lett i vårt tilfelle å være anonym, for det er en del spesifikke ting, og det går på munnhulen å det er ikke andre enn oss som ser langt der inne... Det er så grusomt...
 
ORIGINAL: Rabbelure

Uff ja det er veldig skremmendes...Men det som er godt er at du som førskolelærer faktisk kan hjelpe og forbedre barns livskvalitet og det er viktig det![:)]  Så selv om det er forferdelig er det viktig at en vet slik at en har kunnskaper til å hjelpe dersom det er noen som trenger det

 
Ja, som sagt så engasjerte temaet meg sterkt! Lurte faktisk på å utdanne meg videre slik at jeg kan jobbe i barnevernet og liknende...Skal faktisk forhøre meg hva jeg trenger for å kunne jobbe der..!! Hmm! Ja, det skal jeg!![:)]
 
ORIGINAL: Pastella

Jeg vet det er det, men det er ikke så lett i vårt tilfelle å være anonym, for det er en del spesifikke ting, og det går på munnhulen å det er ikke andre enn oss som ser langt der inne... Det er så grusomt...

 
Du kan jo være anonym fordet..?![8|] Bare si at du jobber innen tannhelse og har en mistanke om at et barn blir... på bakgrunn av .... Kan det ligge noe i det eller overreagerer jeg..?! F.eks..?? Eller?![:)]
 
Jeg vet ikke, men det er i tilfelle bare 1 jeg har hatt mistanke om, å jeg diskuterte med sjefen min å vi blei enig om at vi ikke skulle si noe for det var ikke noen 100% indisie for det...
 
Men det er noen ganger hvor jeg skulle gjerne ha ringt anonymt pga forskjømmelse av barnet når de ikke møter på klinikken på 5 år å sånn... kommer bare akutt...
 
Skulle noen ganger ønske jeg var tøffere!!!
 
Okey.. Det er jo sjefen din som avgjør om det skal taes videre eller ikke..
 
Ja, du må bare være tøff å ihvertfall anonymt ringe dersom du og sjefen blir enige om at her er det noe som foregår som ikke skal foregå..!!
 
ORIGINAL: AngelBaby

ORIGINAL: Rabbelure

Uff ja det er veldig skremmendes...Men det som er godt er at du som førskolelærer faktisk kan hjelpe og forbedre barns livskvalitet og det er viktig det![:)]  Så selv om det er forferdelig er det viktig at en vet slik at en har kunnskaper til å hjelpe dersom det er noen som trenger det


Ja, som sagt så engasjerte temaet meg sterkt! Lurte faktisk på å utdanne meg videre slik at jeg kan jobbe i barnevernet og liknende...Skal faktisk forhøre meg hva jeg trenger for å kunne jobbe der..!! Hmm! Ja, det skal jeg!![:)]

 
Så bra [:)] bare stå på !
 
Hadde samme forlesning i fjor, a\ma antageligvis den samme foreleseren(var ferdig på førskolelærer i bergen nå i vår) Og har mange ganger tenkt at det må være grusomt å havne oppi en slik sak. Tenker med skrekk på det ansvaret jeg har som førskolelærer, men prøver å tenke på at jeg faktisk kan være den som oppdager grusomhetene og kan hjelpe et eventuelt missbrukt barn. Vi står ikke alene, vi kan be om hjelp om vi er usikre.
 
ORIGINAL: trampe80

Hadde samme forlesning i fjor, a\ma antageligvis den samme foreleseren(var ferdig på førskolelærer i bergen nå i vår) Og har mange ganger tenkt at det må være grusomt å havne oppi en slik sak. Tenker med skrekk på det ansvaret jeg har som førskolelærer, men prøver å tenke på at jeg faktisk kan være den som oppdager grusomhetene og kan hjelpe et eventuelt missbrukt barn. Vi står ikke alene, vi kan be om hjelp om vi er usikre.

 
VIKTIG VIKTIG poeng det siste du skrev ja..!!
Jeg skulle også vært ferdig nå i vår, men tok meg et års jobbepermisjon midt i 2.klasse..[:)] 
 
 
Back
Topp