Sara planlegger (og gjennomfører) julen 2017

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Tid for årets tråd. Min første tanke-droodle-skrive-mens-jeg-venter-på-en-rapport-lapp om julen 2017 havnet i veska mi forrige uke, så da er det like greit å bare begynne å samle tankene.

Må holde av noen innlegg og fylle dem inn litt sånn etterhvert.

I år skal jeg nok ikke ha en så lang "før juleforberedelsene liste" med bytting av verandadør og maling av rom, det er mer rydding av huset som har kommet helt på villspor som skal tas i høst

jeg skal selvsagt ha den o store listen min.

Gaveliste

Mat må jeg ha oversikt over,og baking forsøkte jeg i fjor men selv om kakeboksene ikke ble tomme så ble innlegget det.

Men, vel, vi prøver i år også :)
 
Førsteutkast av den O'store listen min

Den som vokser underveis når jeg legger til mer enn jeg sletter. Men som tilslutt fører meg i mål.

Ebay/wish-shoppe. (delvis igang)
Kjøpe kalendergaver - telle opp
Lage kalender * 3(4) (de to eldste barna og mannen samt deler av yngste sin)
Kjøpe inn lilla lys og servietter, sjekk hva som trengs
Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter
-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig.
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!! OBS OBS; FOKUS PÅ DENNE!
Sende bilder for kalender til oldemor, frist 15.12
Pakke sendegaver
Sende gaver, sjekk frist. OG HA KLAR KALENDERE
Ta julekortbilder
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika og evt fylt sjokoladekonfekt :)
Kjøpe inn servietter og lys - sjekk status
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver
Gavebyttedag 20.12
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet
Bake kake til bursdag
Koke gele til bursdag.
 
Last edited:
Mat, her blir det litt mye det samme som i fjor

Jeg satser i alle fall på at vi trolig bestiller et halvt lam i oktober. Har vært uheldige med været de siste årene, for varmt. Jeg og min bror og min far. Minst en av oss har fått surt eller myglet kjøtt hvert av de siste årene tror jeg. I fjor gikk det vel bra for alle for første gang, med utstrakt bruk av "ta det ned og legge det i kjøleskapet".

Pappa har best egnet plass for å tørke. Vi har ikke egnet plass. Det må vi snart få gjort noe med men er nok slik i år også.

Jeg vet ikke helt hvor mange vi blir i julen.
Svigermor var her ikke i fjor og kom heller ikke i sommer sånn som hun pleier, så hun kommer nok i julen om hun får fri, ellers kommer hun tidligere i desember om hun ikke får det til i jula. Mine foreldre var her i fjor så de kommer neppe.
Svigerfar med familie kommer ikke.
Men de barnløse svigerinne mine med samboer kan finne på å gjøre det et år dersom de skal være hos sin mor. Og mora er her. Jeg innser dog at man spør ikke folk om det i august. Og i år har jeg også innsett at jeg spørr ikke i september når jeg bestiller kjøtt heller, jeg tørker et lår og ei side uansett, og skulle de sånn i slutten av november eller uti desember ise seg at vi blir flere enn jeg har mat til... ja da selger de pinnekjøtt på butikken. Men de har jo sin mor, og sin far, og sine svigerfamilier. Så vi står nok ikke øverst på listen. Med mindre de skal være hos sin mor, som er her, men da drar de sikkert til noen andre. Tror jeg. Dessuten var vel de egentlig hos henne ifjor, når hun ikke var her. Noen av dem deler av tiden i alle fall.

Første juledag har vi tradisjonelt sett svineribbe. Første juledag har vi fra nå av bursdag også.
Også må vi da forsøke å finne et tidspunkt for bursdagsselskap hvor vi kan få folk til å komme. Mellom den lange frokosten og det middagsselskapet de alle skal ha eller være i. Sånn rundt kl 13? Ble forsøkt i fjor og noen kom da i alle fall.
Medfører konsekvenser for bakelista. Sjokoladekake bakes lille julaften og settes kjølig til første juledag.
Om mine foreldre ikke er her julaften er de her gjerne til middag første juledag Men det er jo greit, de blir bare igjennår selskapet drar. I fjor hadde vi også min bror med amilie og hans svigermor og det var rett og slett litt mye stress og styr så i år il jeg ha den "vi har alle til middag" dagen en annen dagen enn yngstemor sin toårsdag.

Andre juledag er tradisjonelt sett "besteforeldre-dag" og innledes med "julefrokost" og avsluttes med at ungene får kveldsmat før vi drar hjem.
Men siden frokosten serveres... Er det 10 eller 11? Har vi allerde spist frokost noen år før vi drar. Då fra i fjor av ble det til at den ble servert enda litt senere og var rett og slett lunsj, middag og kvelds i stedet.

Resten av jula vet jeg ikke enda.
En middag hos min bror sikkert. Mye litt avhengig av hvilke gjester vi evt har. Det er tidlig enda.
 
Last edited:
Og gavelisten, så skal jeg muligens gi meg for i kveld her

Årets gaveliste

Mann
Sønn 9 nettbrett
Datter 6 nettbrett
Datter 2 (pluss toårsgave) dukke-trille + stellebord til dukka. (noe mer?)
Mamma og pappa ønsker seg lys til blomsterbed, fått vite eksakt hvilket
Farmor blomster
Bror og svigerinne glass de samler på
Nevø 7 år aafk sengesett og tv spill
Niese 6 år villkatten-spill og spill til 3ds
Svigermor, antakelig bøker
Svigerfar og samboer
Svigerinne og samboer. Wok +
Svigerinne2 med samboer
Svoger 10 år ønsker bøker
Svigerinne 8 år Lego friends
Tante og Onkel, to par slike får nok hjemmelaget julegodt
Gutt 7 år: et spill sammen med broren
Gutt 4 år er altså den broren.
Gutt 1,5 år
Jente 8 år:

Et par venner og venninnegaver må også beregnes.
Og noe naboer

I tillegg må vi kjøpe
Til oss fra min farmor: et par deler til Juleserviset vi samler på.
Til hver av ungene fra min farmor, muligens monopoly gamer? Eller noe fornuftig. Klær til yngste.
Gaver fra nissen til ungene
 
Last edited:
Ønskelister skal jeg også ha med i år

Meg:
Mappe til oppbevaring av strikkepinner
TegneHanne-bok

Mannen:

Felles: Juleserviset vi begynte å samle på i fjor. Har et gavekort vi fikk i julagave av svigerfar som skal brukes på det i tillegg . Det må vi huske når det kommer i butikkene/et godt tilbud som det sikkert kommer :)


Eldste:

Mellomste:

Yngste
 
Oppdatert litt her.
Det er jo ikke i september vi kjøper kjøtt (enda godt, det er 15-19 grader for tiden) og lagt til kake og gele på den o store lista.

Den o store lista setter jeg stort sett oppdatert i nytt innlegg når jeg oppdaterer den. Men siden jeg ikke har begynt enda bare la jeg til litt.

Eller. Begynt har jeg jo i form at at jeg shopper på ebay og wish til kalenderene. Men ikke sånn skikkelig begynt.
 
Kjøttet er bestilt og kommer torsdag, men av praktiske årsaker saltes og tørkes det hos pappa så reelt sett trenger jeg visst ikke gjøre noe... Det er nemlig fortsatt varmt. Men mine foreldre har et kjøleskap i kjelleren hvor det kan stå på salting og satse på at det er kaldere om en ukes tid... Eller mer.

Jeg forbereder meg på å rydde huset ytterligere og holde det etter den innsatsen vi gjorde sist uke siden svigerfar var her i helga.

Flylady sine julemissions begynner vel enten om et par uker eller 1.11 jeg husker ikke helt om de går i helga også.

Jeg planlegger dels dem, dels går jeg igang med Flylady babysteps igjen. Dels har jeg min egen liste over hva som skal gjøres

I mål kommer vi på et vis
 
Flylady?
 
Flylady.com er en amerikansk dame som gjør det stort innen å fortelle oss at vi må ha gode rutiner.

Hun har hvert år en runde med jule-missions hvor man begynner tidlig å pakke og rydde og pynte for man skal late som man er bortreist desember og kommer hjem til jul. Bare for å slippe å stresse i jula.

Nå driver ikke jeg og pyntet til jul i november (jeg pynter til advent i slutten av november...) Men henger litt med på deler av det for jeg prøver stadig på bedre rutiner.

Hun kjører super-mission før jul i 15 dager (ikke Helg) i desember også for dem som ikke ble ferdig....

Jeg prøver sånn periodisk å få bedre rutiner på helårsbasis. Men synes de juleferien er litt gøy også.
 
Jeg har stanset litt opp, kommer meg ikke helt videre. Mangler inspirasjon

Hit me with it!
 
Jeg leser og tenker og prøver å komme i julemodus. For det må jeg for å komme videre med planene mine.

Flylady sine jule-missions begynner i moegen. Og jeg prøver meg på rutiner for huset langs veien for det trengs litt bedre rutiner her ja.

Men i bunn og grunn er det 2,5 mnd til jul og derved fortsatt en stund til jeg har dårlig tid. De fleste gavene kjøper jeg på enten amfi meslemskveld eller Br pleier ha en 20-25% helg i oktober men jeg har muligens slettet mailen, jeg har slettet veldig mye mail.

Men det er mye annet enn gavene.

Jeg gleder meg i alle fall til jul igjen :)
 
Jeg leser og tenker og prøver å komme i julemodus. For det må jeg for å komme videre med planene mine.

Flylady sine jule-missions begynner i moegen. Og jeg prøver meg på rutiner for huset langs veien for det trengs litt bedre rutiner her ja.

Men i bunn og grunn er det 2,5 mnd til jul og derved fortsatt en stund til jeg har dårlig tid. De fleste gavene kjøper jeg på enten amfi meslemskveld eller Br pleier ha en 20-25% helg i oktober men jeg har muligens slettet mailen, jeg har slettet veldig mye mail.

Men det er mye annet enn gavene.

Jeg gleder meg i alle fall til jul igjen :)
så bra du gjør det
 
Også fikk jeg avklart i går at svigermor gjerne kommer og feirer jul med oss i år. Det blir jo kjekt. Hun var her i jula det året lillesøster ble født. Altså to år siden. I fjor var hun her en tur midt i desember og i år vil hun gjerne feire jul med oss igjen.

Da blir det en til i bursdagen til lillemor og jeg tenker vi kanskje ber mine foreldre bli til middag den dagen men ikke min bror med familie, som fort er 1-4 ekstra i forhold til de fire de altså egentlig er. Og det blir litt "mye" på bursdagen synes jeg. De kan vi gjerne invitere en annen dag. Min svigerinnes søster har også bursdag den dagen så de tar gjerne ettermiddagen der selv om lillemor har førsteprioritet fordi hun er et barn (min svigerinnes ord)

Tankene for julen begynner å forme seg

Og ja. I dag starter flylady sine jule-forberedelser.

Oppgaven er å ta med en pose gjennom huset og kaste alt som man finner på sin vei som burde kastes (mens man uansett gjør mandagens one-hour-home-blessing, dvs inntil ti min hver på:støvtørk, støvsuging, mopping, skifte sengetøy, vaske speil og vindu,kaste blader, tømme søpla))

Jeg skifta på vår seng i går av ren nødvendighet, lillemor hosta til hun brakk seg.

Og det med å kaste blader er ikke så lett, jeg får ikke kaste Donald og pondus selv om de er lest en gang. (og hey. Pappa henter Donald fra loftet nå som eldste leser der.) Men jeg kan være flinkere med mitt eget. Har blitt flinkere til å kaste reklamer jeg uansett ikke skal ha og frøkataloger fra i fjor og sånn...

Om det blir en one-hour-home-blessing på meg tviler jeg på, jeg er heeeelt i starten på å komme igang med flylady igjen (ja, jeg tilpasser det mitt liv da altså. Men bruker det systemet i basis. Men faller stadig av....) Men jeg kan i alle fall utstyre både meg selv og et par unger en en plastpose og ett oppdrag om å kaste søppel.

Og bonus-oppdrag: en pose med ting å gi vekk også. Den er lett. Klær og sko til fretex! i sommer begynte jeg på en "fyll en pose og legge den under vogna og droppe av på tur"-opplegg. Jeg hadde poser med klær, glass og metall eller pant, alt ettersom men en pose under vogna. Noen ganger to.

Så begynte jeg å jobbe og går ikke tur. Men er ikke ferdig å rydde bort klær ungene har vokst fra av den grunn... Og pant og metall (mannen har i sin kolesterol-kur begynt å spise makrell i tomat hver eneste dag, det blir fort en pose bokser av det!)

Ja. Vi er igang. Høsten er tid for å rydde og vaske huset litt grundig. (og det er våren også...)
 
Det nærmer seg november og da kommer julestemningen min. Før-før-julstiden. Den er fin. Den skal jeg nyte i år. I fjor hadde jeg mer julestemning i november enn i desember. Desember skjer det så mye

Så i år skal jeg være føre var. Både kose oss i november men også sørge for å ha ryddet og vasket sånn at vi ikke trenger så mye av det i desember (klart, vaske badet må jeg til jul om jeg gjør det i november og tidlig i desember uansett, men den gruuuuundige vasken kan jeg ta tidlig)

For det er julekonsert med tilhørende ekstra øvelse det er juleavslutning og julegrantenning og Lucia og julebord og i det hele tatt
 
Imponerende planlegging!!!
Bedre på å legge planer enn å gjennomføre dem ;-)

Liste-avhengig er jeg også.

Gavelista jobber jeg med nå, men jeg sliter litt med manglende input på hva de ønsker seg. Så da blir det kreativitet da på sviger-familien... Men, kreativ kan jeg være jeg. Greit det.
 
Men amfi her jeg bor har medlemskveld på torsdag og da er det 20-30% i mange butikker etter klokken 20 så da har jeg store planer om en handlekveld
 
Back
Topp