Samtale på sykehus (fødselsangst)

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Noen som har vært gjennom dette og vil fortelle litt om hva jeg kan forvente meg?
Jeg hadde styrtfødsel sist og vi bor langt ifra familie og har ingen til å ta storesøster på kort varsel og ønsker derfor å bli igangsatt for å ikke risikere å føde hjemme eller uten samboer der.
 
Jeg har vært på forløsningssamtale på Ullevål, men ikke pga fødselsangst. Jeg var til samtale fordi jeg har en sykdom som gjør at det blir diskusjon om det blir keisersnitt eller ikke. Man får snakke med en fødselslege der man legger fram sin "sak" og sine ønsker og så kommer gjerne legen med forslag og alternativer. Nå er det sikkert forskjellig fra lege til lege, men det er en samtale der man diskuterer forløsningsmetode. Hos meg blir det ikke endelig avgjort før i august. Skal tilbake da. Lykke til! Skjønner godt at du vil bli igangsatt.
 
Ingen erfaring, men skal selv ha en samtale da guttungen kom fort og satt fast under fødsel. Så har fått beskjed om at jeg ikke får lov å gå over termin, så blir muligens igangsettelse før. Får håpe du får det du ønsker
 
Har aldri vært på det men kan prøve å komme med noen tips :) Skriv et brev der hvor du utdyper dine ønsker og følelser slik at du er sikker på at de får alt med seg i tilfelle du blir overkjørt eller får en pratsom/stressa lege. Nå vet ikke jeg hvor ille angsten er hos deg men kjør gjerne på litt ekstra og si at det gå utover nattesøvnen og plager det i hverdagen og gir det utrolig mye stress og angst. LYKKE TIL :D
 
Jeg har jo tidenes fødselsangst og har derfor vært på flere slike samtaler.

Pratet med gynokologer og fastlegen om min angst allerede før jeg ble gravid, så fort jeg kom til 12 uker så ble jeg henvist til en jordmor som er spesialisert på temaet.

Jeg kom dit med et åpent sinn og hadde allerede gjort meg mange tanker om hva jeg kan og ikke kan takle. Jeg hadde også gått veldig inn i meg selv og tenkt nøye igjennom hva jeg er mest redd for osv.

Jeg kom dit og hun spurte hva hun kunne hjelpe meg med... Jeg fortalte om min frykt, hva jeg var redd for osv.. Hun sa med engang at keisersnitt er det beste for meg og at det var veldig synelig at jeg hadde gjort mye research.

Jeg prøvde å ta opp alternative forløsningsalternativer men det var hun som konkluderte med at ks fortsatt var det beste.

Så ble jeg henvist til overlegen på avdelingen for videre samtale. Samtalen bestod av :

- "Hei mitt navn er kenneth, du får keisersnitt "

Hvis jeg var deg hadde jeg tenkt nøye igjennom hva du føler og øvd litt på å sette ord på følelsene dine sånn at du er sikker på at du får sagt det du trenger å si når tiden kommer.

Hvis du har gjort deg reflekterte tanker og setter ord på dem på en konkret måte er det lettere for dem å hjelpe deg.

Lykke til :)
 
Back
Topp