Samme fornavn på søsken?

Bkno0357192

Første møte med forumet
Jeg har en liten jente med to fornavn. Jeg liker godt mellomnavnte til barnet, men turte ikke gi dette som fornavn ettersom det er et engelsk navn og kan lett uttalest feil. Så for å gjøre livet lettere til den lille, har hun fått et godt, norsk fornavn som de som ikke klarer å si mellomnavnet (som vi kaller henne her hjemme) sier det første navnet.
Men så er jeg gravid med baby #2 og det er også en jente. Jeg har lyst å gi denne babyen det samme fornavnet, men skal ha det med et annet navn (bindestrek). Det som gjør at vi vil bruke det samme fornavnet er at når du bruker desse navna sammen, så hørest det ikke ut som fornavnet+mellomnavnet, men som et helt annet navn. (Ga det mening? )

Spørsmålet mitt er om jeg vil få lov å gi jentene mine det samme fornavnet? Om den første sovidt bruker det og baby 2 har det sammen med et annet? Jeg lette på lovdata.no, men fant ingenting

(Heter det noe spesielt når du bruker bindestrek i et navn? Kommer ikke på i farta. Sorry om dette var et vanskelig formulert spørsmål)
 
Last edited:
Det er lov, men jeg hadde reagert veldig mye mer "negativt" på det enn på et engelsk fornavn som det kanskje var vanskelig å uttale "riktig."
Det blir veldig harry for meg, og jeg ser for meg større "problemer" for barna når de har samme navn enn ved et navn man må forklare fra tid til annen.
Jeg kjenner f.eks. til en familie der begge guttene heter ...-Alexander, og jenta ...Alexandra. I tillegg har barna fornavn inspirert av Hotel Cæsar. Det er jo å be om at barna blir mobbet.
Det skal jo ikke egentlig være et behov for å tenke over sånt, men sånn er virkeligheten, og du er jo tydeligvis alt bevisst dette med navn og hvilken effekt det kan ha.
Tenk hvordan du hadde følt det selv å ha et navn som din storesøster hadde, og på at storesøster kanskje kan komme til å ville bruke sitt mellomnavn etterhvert.
 
Vil tro det er lov, men upraktisk.
 
Kjenner en familie der alle menn i flere ledd har fått samme fornavn, så de heter (eksempel):
Per Magne
Per Bjarne
Per Ludvik
Per Andreas
etc.

Så det er definitivt lov, iallefall. Det er ingen av disse mennene som bruker sitt første fornavn i det daglige, dog.
 
Jeg har en liten jente med to fornavn. Jeg liker godt mellomnavnte til barnet, men turte ikke gi dette som fornavn ettersom det er et engelsk navn og kan lett uttalest feil. Så for å gjøre livet lettere til den lille, har hun fått et godt, norsk fornavn som de som ikke klarer å si mellomnavnet (som vi kaller henne her hjemme) sier det første navnet.
Men så er jeg gravid med baby #2 og det er også en jente. Jeg har lyst å gi denne babyen det samme fornavnet, men skal ha det med et annet navn (bindestrek). Det som gjør at vi vil bruke det samme fornavnet er at når du bruker desse navna sammen, så hørest det ikke ut som fornavnet+mellomnavnet, men som et helt annet navn. (Ga det mening? )

Spørsmålet mitt er om jeg vil få lov å gi jentene mine det samme fornavnet? Om den første sovidt bruker det og baby 2 har det sammen med et annet? Jeg lette på lovdata.no, men fant ingenting

(Heter det noe spesielt når du bruker bindestrek i et navn? Kommer ikke på i farta. Sorry om dette var et vanskelig formulert spørsmål)

Se på denne filmen angående å uttale navn:
https://www.youtube.com/watch?v=JTPC73SdRkA

(Den handler om dypere temaer enn akkurat det, men jeg synes den er veldig fin uansett.)

Bruk mellomnavnet til det barnet som har fått det, gjerne som det fornavnet som brukes, og finn et fint nytt et til den nye babyen. <3<3
 
Vil si som mange andre her at det nok blir litt upraktisk ja. Men det er min mening. Du må gi barnet ditt det navnet du ønsker selv.
 
Jeg vil tro det går greit, jeg kjenner ikke noen spesifikke lover angående dette, men stort sett får man kalle barna det man vil så lenge det ikke er en "betydelig ulempe" for barna. Er det et spørsmål om dette vurderes navnet "manuelt" og jeg vil tro at dine argumenter er mer enn nok til å få det godkjent. :)

Som 87'modell sier er det heller det praktiske man bør tenke over, jeg vil tro det kan komme reaksjoner fra folk og at dette blir noe barna vil måtte forklare opp gjennom oppveksten. Men det er vanskelig å si utenom å ha sett/hørt navna om jeg ville trodd det vil være et problem. Jeg kan tenke i tilfeller som "Mari-Ann og Mari" vil uttalen av navna være så forskjellige at det ikke blir mange som tenker over at jentene har samme navn. For mange navn er det jo ganske stor forskjell på hvordan de uttales i dobbeltnavn og alene, så da er det kanskje ikke så farlig.

Et annet alternativ er å begynne å bruke det engelske mellomnavnet mer konsekvent for den største. Selv om folk ikke vet hvordan de uttaler det i begynnelsen så tar det vanligvis ikke så lang tid å lære de opp til å uttale det. Jeg har ei venninne som på barnskolen valgte bort sitt fornavn og bare bruke mellomnavnet og det tok ikke lang tid før det var det hun var kjent som. Det er jo også en haug med barn som har mer fremmede navn hvor folk ikke kjenner til uttalen, de må vanligvis rette uttalen når de møter noen nye, men det er jo ikke et stort problem.

Lykke til :)
 
Jeg har en liten jente med to fornavn. Jeg liker godt mellomnavnte til barnet, men turte ikke gi dette som fornavn ettersom det er et engelsk navn og kan lett uttalest feil. Så for å gjøre livet lettere til den lille, har hun fått et godt, norsk fornavn som de som ikke klarer å si mellomnavnet (som vi kaller henne her hjemme) sier det første navnet.
Men så er jeg gravid med baby #2 og det er også en jente. Jeg har lyst å gi denne babyen det samme fornavnet, men skal ha det med et annet navn (bindestrek). Det som gjør at vi vil bruke det samme fornavnet er at når du bruker desse navna sammen, så hørest det ikke ut som fornavnet+mellomnavnet, men som et helt annet navn. (Ga det mening? )

Spørsmålet mitt er om jeg vil få lov å gi jentene mine det samme fornavnet? Om den første sovidt bruker det og baby 2 har det sammen med et annet? Jeg lette på lovdata.no, men fant ingenting

(Heter det noe spesielt når du bruker bindestrek i et navn? Kommer ikke på i farta. Sorry om dette var et vanskelig formulert spørsmål)
Jeg lurer fælt på hva dette navnet er. Og tenker bare at det er Randi-Ane/Randiane. (Som i og for seg er en litt kul sammensetning av to helt vanlige navn.)
 
Back
Topp