Samlivsbrudd

G

Gjest

Guest
God morgen mødre og fedre der ute.

Jeg og barnefaren har desverre bestemt oss for å gå hver vår vei.

sammen har vi ei datter på 9 måneder, og lurer på om hva det er som vil skje med henne? Vi skal straks inn til mekling, ikke fordi vi er uenige, men fordi jeg har hørt det er noe man må ved et samlivsbrudd hvor det er barn inn i bildet. Det er bare det at jeg har noen spørsmål som jeg ønsker å få svar og tips til, før jeg eventuelt tar det opp med barnefar - dette fordi jeg vil vite hva jeg prater om, å ikke ren gjetting.

1- hvilke stønadsordninger finnes det for meg?
2- begge ønsker å ha delt foreldreomsorg, men føler dette er « økonomisk urettferdig » da jeg mener å ha hørt at da må vi dele stønadsordningene, dette hadde vært greit det, om ikke det var for at han har 30 000 i måneden og jeg har 13 000...
3- hvordan/ hvem skal man kontakte mtp på mekling?
4- kunne noen som har vært i en liknende situasjon kommet med gode råd?

Beklager rotete innlegg, men håper dere forstår.
 
Hei!

Trist å lese at dere har truffet en slik beslutning, men håper det blir bedre for alle parter nå.
Jeg har ikke så mye erfaring med spørsmålene du stiller, men jeg tenker at å ta kontakt med familievernkontoret i ditt område er en grei start. De driver med mekling, og du kan sikkert også be om å få snakke med en sosionom før møtet - slik at du kan få svar på alle spørsmålene dine, spesifikt rettet mot deg og din situasjon. Ellers kan du sikkert også få time til sosionom hos NAV for å stille spørsmål der.

Masse lykke til!
 
Når man har 50/50 deling så skal den som har høyest lønn betale barnebidrag til den med lavest. Ikke mange som veit om dette eller bruker det. Krav på dobbel barnetrygd hvor da dere får hver deres del. Men overgangsstønad osv faller bort ved 50/50 deling. Men pga barnebidrag så har du krav på noe. Ikke noen grunn til å ikke ha 50/50 pga økonomi pga det. Men her er jo barnet ganske lite så dette må dere prate om på mekling.
 
Heisann,

Så trist å høre at dere skal gå fra hverandre. Hvordan går det med deg?

Det første du må gjøre er å ringe familievernkontoret i kommunen din å be om en time snarest mulig med barnefaren.
Etter møte får du en attest som skal leveres nav når du søker på diverse.

Jeg tror ikke det er anbefalt 50/50 deling når barnet er så lite. Men dette vil dere få råd og veiledning om på familievernkontoret. Høyst sannsynlig så blir det fast bosted hos en av dere og annenhver helg + en dag i uken hos den andre. Men jeg tror faktisk ikke dette heller er anbefalt før etter barnet er halvannet år eller så.

Om barnet da blir boende fast hos deg så må du søke på ekstra barnetrygd, overgangsstønad, bidragstilsyn når/hvis barnet skal i barnehage og farsbidrag/bidragsforskudd.

Men ikke ta alt jeg skriver her for god fisk, kan tenkes ting har endret seg siden jeg var gjennom det samme ;)

Lykke til med alt. Mitt lille råd på veien: Hold hodet kaldt og ikke begynn å krangle om de små tingene. Velg dine kamper med omhu.
 
Hei dere! Tusen hjertelig takk for svar! Selv om ting ikke gikk helt som planlagt forholdsmessig, så har jeg det bra, dette er fordi det er et gjensidig brudd som er best for alle tre. (Så klart er det tøft fordi, jeg skal ikke lyve)

foreløpig er det jeg som har barnet, men far er innom hverdag og har hatt henne en natt siden bruddet. Vi har en fin tone og går godt overens enn så lenge.

Jeg har pratet med far, og han er fast bestemt på 50-50, selv om han selv mener at jeg skal ha henne mest, i alle fall mens hun er så liten, noe jeg er mer enn enig i, og glad han selv ser dette. Jeg tror han er redd for at om jeg har mest, at han ikke skal få se henne så mye, og at jeg skal lage scener og « nekte » han å møte henne, eller endre samvær til 50-50 når hun blir eldre - fult forståelig, selv om jeg ALDRI hadde nektet han å møte henne, så fremt det ikke hadde vært skadelig/ farlig, noe jeg neppe tror kommer til å skje.

Som sagt, tusen hjertelig takk for alle svar.. veldig hjelpsomt <3 skal ta kontakt med familiekontoret(?) Når ting har kommet seg til hektene igjen.

Fortsatt fin kveld/ natt/ dag, avhengig av når dere ser dette :)
 
Hei dere! Tusen hjertelig takk for svar! Selv om ting ikke gikk helt som planlagt forholdsmessig, så har jeg det bra, dette er fordi det er et gjensidig brudd som er best for alle tre. (Så klart er det tøft fordi, jeg skal ikke lyve)

foreløpig er det jeg som har barnet, men far er innom hverdag og har hatt henne en natt siden bruddet. Vi har en fin tone og går godt overens enn så lenge.

Jeg har pratet med far, og han er fast bestemt på 50-50, selv om han selv mener at jeg skal ha henne mest, i alle fall mens hun er så liten, noe jeg er mer enn enig i, og glad han selv ser dette. Jeg tror han er redd for at om jeg har mest, at han ikke skal få se henne så mye, og at jeg skal lage scener og « nekte » han å møte henne, eller endre samvær til 50-50 når hun blir eldre - fult forståelig, selv om jeg ALDRI hadde nektet han å møte henne, så fremt det ikke hadde vært skadelig/ farlig, noe jeg neppe tror kommer til å skje.

Som sagt, tusen hjertelig takk for alle svar.. veldig hjelpsomt <3 skal ta kontakt med familiekontoret(?) Når ting har kommet seg til hektene igjen.

Fortsatt fin kveld/ natt/ dag, avhengig av når dere ser dette :)


Jeg skriver at vi går godt overens enn så lenge, fordi at når en eller begge av oss får ny partner så blir situasjon vår litt annerledes. Ikke at vi kommer til å krangle, men ting er ikke det samme med gammel og ny partner, og ikke alltid ny partner synes at kontakten man har utanfor barnet er like OK.
 
Trist å høre, men noen ganger er faktisk det det beste for alle [emoji22] Uansett ta kontakt med familiekontoret der du bor. Si du ønsker time til mekling. Du oppgir dine personalia og barnefars. Så setter de opp time og sender dere hver for seg i posten .. Dere er pålagt 1 time mekling- for å få den "berømte" attesten, men kan få fler timer om ønskelig fra begge. ( ved "skjeve" forhold- kan den ene fortsette og få støtte alene)
Dere må fylle ut papirer for avtale om samvær- uansett fordeling. Ferie ol. Og om du har hovedomsorgen så har dere delt foreldreansvar uansett om ikke annet oppgis. Best å få alt på papiret mens dere ennå er venner[emoji6] Dessuten så må Nav ha papirer på faktisk samlivsbrudd, når dere flyttet fra hverandre osv, meklingsattest, samvær ol. Man anbefaler ikke delt bosted på barn under 3 år.
Familievernkontoret sender da innkalling til far også om timen-la de ta seg av det og ikke du. Passer den ikke tar den det gjelder kontakt med de selv. Møter den ene av foreldrene ikke opp, får du godkjent meklings attest på at den andre ikke har møtt opp( uten å gi beskjed om fravær altså)
Mye kan forandre seg fort ved et brudd og da er det ikke lett å samarbeide. Kan dessuten henne at far forandrer litt mening etter samtale. Dere kan avtale fritt, feks at du har hovedomsorgen, men at far kan komme så ofte som mulig innom (hverdag ol)
Bidraget settes etter antall netter i mnd og ikke dager/ kvelder-timer samvær.
Ved 50/50 deling mister man endel støtteordninger/rettigheter. Men som sagt bidraget blir bestemt utifra lønn, og samvær, det deles ikke på alt automatisk. Som aleneforeldre kan man ha krav på overgangsstønad , ekstra barnetrygd, redusert foreldrebetaling i bhg ( om barnet er i bhg) , fradrag på skatt, stønad til barnetilsyn++
Dette ble rotete, men [emoji28]
Kan uheldigvis endel om dette emnet [emoji28][emoji30]
 
Dere lager selv den kontrakten på samvær dere ønsker og den kan når som helst forandres ❤️ Er vel det som er mest vanlig når de er så små at de blir tilpassa alderen til barnet etterhvert❤️ Men her har familievernkontoret god peiling og du kan også selv få en egen veiledningstime uten bf om du ønsker det❤️ Mange gode klemmer
 
Hei
Samboeren min og gikk fra hverandre da hun minste var 9 mnd og broren 1.5 år
De kommer ikke til å anbefale dere 50/ 50 på familievernkontoret.
Forståelig siden det er mtp miljøskifte osv
Men dette er det du som mamma og pappaen som bestemmer.
Vi hadde 60/40 og ha det nå 4 år etter.
Hvis du har barnet mer enn 50% har du krav på følgende:
Aleneforsørger
Overgangstønad
Ekstra barnetrygd

Men har dere 50/50 mister du overgangstønad og dere må bli enige om et beløp som pappaen betaler i mnd til f.eks barnehage.
Jeg ville mtp på barnet vurdert å ha barnet litt mer enn 50%.


Bare skriv på pm om du ønsker å ta en prat. Kan en god del om dette:)
 
Back
Topp