Samboer kontrakt

Vi hadde en samboeravtale og den er skkert gyldig fremdeles, hvor den enn ligger i blant alle papirene. Men den hadde ingen betydning for nav etter at vi fikk barn og jeg ikke kunne betale en dritt for min del av regningene. Samboer ble familiens forsørgende..
 
Vi skrev kontrakt når vi kjøpte bolig sammen [emoji1303] Vi håper vi aldri trenger å se den igjen, men dem ligger godt bevart (og bortgjemt så vi ikke trenger å se dem :p Føler jo nesten at man planlegger ett brudd, men har MANGE venninner som har brent seg der, så bedre føre var)

Testamente har vi i den forstand at våre livsforsikringer er begunstiget hverandre, så om noe skulle skje er vi sikret hjemmet vårt iallfall [emoji173]
 
Vi har både kontrakt og testamente, mest fordi vi har felles barn, og skulle noe skje med en av oss, er det gunstigere. Har planer om å gifte oss en gang, men må først spare litt, bestemme oss for hva slags bryllup osv. Har ingen garanti for at vi klarer å skilles som venner, skulle det skje at vi ikke holder sammen.
 
Gift nå, men hadde samboerkontrakt før det. Et must hvis dere har felles bolig og/eller barn. Et brudd kan slå hardt ut økonomisk hvis en av dere er hjemme lengre i ubetalt permisjon eller jobber mindre mens barna er små. Eller hvis en betaler ned på lån og den andre tar løpende utgifter. Forhåpentligvis trenger dere aldri se på avtalen igjen, men om noe skulle skje blir bruddet så mye ryddigere.
 
Vi har pratet om å ha det, men ikke gjort noe med det enda.. [emoji14]
 
Har dere det? Da tenker jeg selvfølgelig på dere som ikke er gifte.. Hvordan gikk dere isåfall frem med å tegne kontrakt? Vi har vært sammen i 13 år, samboere i 12. Har det siste året kjøpt vår første bolig, felles bil og venter barn sammen og tenker at det er veldig aktuelt. Giftemål kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid.. koster masse penger har jeg hørt. ;)

Vi hadde ikke det, men det kan sikkert være lurt.
(Giftemål koster jo ingenting, og endrer egentlig ingenting. ;) )
 
Vi hadde samboerkontrakt og testamente, men ting er jo endret nå som vi er gift og har fått barn. Har egentlig ikke tenkt på at vi kanskje må se på testamentet en gang til, husker ikke helt hva som står der om felles barn. Mener vi skrev at det var gyldig til vi evt. fikk det. Det skal jeg jammen sjekke når vi kommer hjem!

Både samboeravtale og testamente skrev vi etter maler vi fant via Google, mener at minst en av dem var fra DnB. Vi fikk et vennepar til å signere som vitner på testamentet.
 
Vi har nylig skrevet samboerkontrakt og testamente, vi fant ut det var greit å ha papirer i orden siden vi nettopp har kjøpt hus sammen og han hadde mer egenkapital enn jeg [emoji4] har ordnet begge deler slik at de er gyldig både nå som vi enda ikke har barn og når vi en vakker dag får skatten(e) vår(e) i armene [emoji7]
 
Back
Topp