Samboer kontrakt

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Har dere det? Da tenker jeg selvfølgelig på dere som ikke er gifte.. Hvordan gikk dere isåfall frem med å tegne kontrakt? Vi har vært sammen i 13 år, samboere i 12. Har det siste året kjøpt vår første bolig, felles bil og venter barn sammen og tenker at det er veldig aktuelt. Giftemål kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid.. koster masse penger har jeg hørt. ;)
 
Samboerkontrakt er et must! Finnes mange maler på nettet. Vi bruker DnB malen. Enkel og grei, og lett å legge til egne punkter. Men like viktig som samboerkontrakt er testamentet. Om en av dere faller i fra er ikke samboerkontrakt mye verdt. Finnes også maler til det på nettet, men testamentet må signeres av tredjepart for at det skal være gyldig/rettskraftig.
 
Har dere det? Da tenker jeg selvfølgelig på dere som ikke er gifte.. Hvordan gikk dere isåfall frem med å tegne kontrakt? Vi har vært sammen i 13 år, samboere i 12. Har det siste året kjøpt vår første bolig, felles bil og venter barn sammen og tenker at det er veldig aktuelt. Giftemål kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid.. koster masse penger har jeg hørt. ;)
Vi giftet oss på ferie så ble bare et par tusen, så må ikke være dyrt og fancy, viktigste er at man får hverandre ikke alt rundt :)
 
Vi har nesten vurdert å svippe innom tinghuset for et kjapt borgerlig bryllup... Men må jo ha med en person hver i tillegg, så er litt masete alikevel. Blir vel kontrakt og testamente her også. Litt kjedelig om jeg skulle stryke med, da sitter han uten noen ting :(
 
Vi ordnet samboerkontrakt hos advokat. Trodde ikke man fikk en reell kontrakt hvis man bare lagde den selv? Dessuten kom advokaten med masse tips til hvordan vi kunne gjøre ting rettferdig. Mye vi ikke hadde tenkt på selv.. Skrev også testamente samtidig, som ble tinglyst.
 
vi skreiv kontrakt hos advokat da vi hadde vært samboere 1-2 års tid (?) Dette var fordi vi begge ønsket å sikre sine verdier.

Siden vi eks eier hver vår bil, og ikke har felles kontoer så er disse spesifisert i kontrakten at slikt er personlig.

Nå er kontrakten vår sikkert 5 år gammel og MYE har skjedd siden den gang. burde nok få en ny...

Trur vi betalte 3000 kr den gang hos en advokat"lærling"
 
Har ikkje sambuer kontrakt og kjem nok ikkje til å lage helder, då eg har forstått at den ikkje e so mykje verdt om noke skulle skje (bare spesifisere at det skal du ha og det skal du ha ved eit eventuelt brudd). Men då igjen så er vi to veldig like, og kjenner han såpass fra før vi blei sammen at skulle vi gå fra kvarandre veit eg at vi klarer å ordne opp i det fredelig og retferdig :) Bilen står i begge sitt navn så der kan det ikkje bli tull uansett, og vi er veldig greie på å ta med oss det vi tok med inn i forholdet og det vi har fått i gave fra vår familie blir vårt med mindre det ikkje er behov :)
 
Nei. Blir nok ikke å lage en heller [emoji87]
 
Lager nok ikke det nei [emoji4]
 
Vi har nesten vurdert å svippe innom tinghuset for et kjapt borgerlig bryllup... Men må jo ha med en person hver i tillegg, så er litt masete alikevel. Blir vel kontrakt og testamente her også. Litt kjedelig om jeg skulle stryke med, da sitter han uten noen ting :(

Tinghuset stiller med vitner også, de. ;)
 
Har ikkje sambuer kontrakt og kjem nok ikkje til å lage helder, då eg har forstått at den ikkje e so mykje verdt om noke skulle skje (bare spesifisere at det skal du ha og det skal du ha ved eit eventuelt brudd). Men då igjen så er vi to veldig like, og kjenner han såpass fra før vi blei sammen at skulle vi gå fra kvarandre veit eg at vi klarer å ordne opp i det fredelig og retferdig :) Bilen står i begge sitt navn så der kan det ikkje bli tull uansett, og vi er veldig greie på å ta med oss det vi tok med inn i forholdet og det vi har fått i gave fra vår familie blir vårt med mindre det ikkje er behov :)

Testament bør man derimot ha uansett hvor gode venner man er. :)
 
Vi ordnet samboerkontrakt hos advokat. Trodde ikke man fikk en reell kontrakt hvis man bare lagde den selv? Dessuten kom advokaten med masse tips til hvordan vi kunne gjøre ting rettferdig. Mye vi ikke hadde tenkt på selv.. Skrev også testamente samtidig, som ble tinglyst.

Trenger ikke advokat for å få en gyldig avtale, men som du sier veldig greit at man vet at det blir gjort ordentlig så det ikke blir noen misforståelser. :)
 
Har dere det? Da tenker jeg selvfølgelig på dere som ikke er gifte.. Hvordan gikk dere isåfall frem med å tegne kontrakt? Vi har vært sammen i 13 år, samboere i 12. Har det siste året kjøpt vår første bolig, felles bil og venter barn sammen og tenker at det er veldig aktuelt. Giftemål kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid.. koster masse penger har jeg hørt. ;)

Vi lastet ned en mal fra bankens hjemmeside og fylte den helt enkelt ut. Fikk to vitner til å skrive under. Kjekt å ha, man vet jo aldri hva som kan skje..
 
Testament bør man derimot ha uansett hvor gode venner man er. :)
Ja, men testament blir jo litt anna igjen :) Og med testament eller ei e det uansett regla for kem som arve ka når ein skulle dø, kan ikkje bere testamentere alt til han uansett :)
 
Ja, men testament blir jo litt anna igjen :) Og med testament eller ei e det uansett regla for kem som arve ka når ein skulle dø, kan ikkje bere testamentere alt til han uansett :)

Joda, men hvis du ikke har testament får han i praksis ingenting. Bare et lite beløp. Og man kan ikke sitte i uskifte, dvs vente med å dele alt til den andre dør. Kan fort bli dyrt å måtte kjøpe ut halve huset f.eks. :)
 
Vi fiksa samboerkontrakt og testamente etter vi kjøpte hus sammen. Man kan aldri vite hva som skjer! :)
 
Har ikkje sambuer kontrakt og kjem nok ikkje til å lage helder, då eg har forstått at den ikkje e so mykje verdt om noke skulle skje (bare spesifisere at det skal du ha og det skal du ha ved eit eventuelt brudd). Men då igjen så er vi to veldig like, og kjenner han såpass fra før vi blei sammen at skulle vi gå fra kvarandre veit eg at vi klarer å ordne opp i det fredelig og retferdig :) Bilen står i begge sitt navn så der kan det ikkje bli tull uansett, og vi er veldig greie på å ta med oss det vi tok med inn i forholdet og det vi har fått i gave fra vår familie blir vårt med mindre det ikkje er behov :)

Beklager asså men her tar du feil. Hvis dere har samboeravtale og går fra hverandre så skal fordelingen være som det står i avtalen! Ikke bare ved brudd men til en viss grad ved dødsfall også. Det som er arven etter deg er dine eiendeler, samboere har ofte disse blandet det er da sentralt hvem eier hva (f.eks at du og han sparer ved å hver mnd legger bort penger på en konto som han er innehaver av - da vil disse ikke være en del av arven som fordeles fordi det utad ser ut som kun han er eier)

VÆR SÅ SNILL jenter skaff dere samboeravtale! Det kan være så enkelt som et stk håndskrevet ark der dere skriver, at dette er mitt og dette er ditt med underskrifter. Det stilles ikke krav til vitner. Jeg har jobbet med flere slike saker i to år og det er i 90% av tilfellene slik at kvinnen kommer dårligst ut! Og mange av disse kunne sikre seg men gjorde det ikke fordi de mente at de var så gode venner osv med kjæresten at det ville ikke bli aktuelt å krangle om ting...

Og det hjelper heller ikke alltid å gifte seg f.eks:
A og B er samboere. De flyttet inn i ny bolig verdi 1 mill og finansiert (50%) av As sparepenger. A er oppført som eier av bolig av praktiske årsaker. A og B deler likt på utgiftene, etterhvert blir B hjemmeværende med deres to barn. Ti år senere går de fra hverandre -bolig er nå verd 5 mill og er nedbetalt . A har de siste 5 år vært eneste i lønnet stilling og har spart opp en del penger. Selv om B har bidratt så har hun i utgpkt ikke rett på en del av verdien av verken sparekonto eller bolig ettersom boligens og kontos eier er A. Hun kan kreve en andel men må da ta saken til retten. Dette er realiteten for maaange kvinner i norge! De ender opp med null. Hadde de giftet seg 5 år inn i samboerskapet ville resultatet vært annerledes: både konto og boligens verdi ville ha blitt delt likt. Men A kan kreve skjevdeling (dvs beholde verdier han hadde før ekteskapet) og her kunne han anført at hele boligen bare var hans, så i et slikt tilfelle hadde det vært viktig for de å uansett ha samboeravtale, for å bevise at meningen var at begge skulle eie boligen.

Så husk, hovedregel for samboere er at du tar det som er ditt- det samme som om du bare bodde med en venn. Skal noe annet gjelde (som gjensidig underholdsplikt, annet eieforhold, vederlag for hjemmeværende) ja så MÅ du ha en samboeravtale. Og den er et bindende dokument om du bruker DNB sin, JURK sin eller skriver den i blyant på en serviett = like bindende så lenge begge undertegner. Hilsen jurist
 
Vi fikk skrevet kontrakt+testamente hos ei venninne som er advokat. Er veldig glad for det!:) en kan være så gode venner man bare vil, men havner man f.eks i et kjipt brudd, så vil man ikke angre på at man har samboeravtale. Og hør på juristen over!:)
 
Har ikkje sambuer kontrakt og kjem nok ikkje til å lage helder, då eg har forstått at den ikkje e so mykje verdt om noke skulle skje (bare spesifisere at det skal du ha og det skal du ha ved eit eventuelt brudd). Men då igjen så er vi to veldig like, og kjenner han såpass fra før vi blei sammen at skulle vi gå fra kvarandre veit eg at vi klarer å ordne opp i det fredelig og retferdig :) Bilen står i begge sitt navn så der kan det ikkje bli tull uansett, og vi er veldig greie på å ta med oss det vi tok med inn i forholdet og det vi har fått i gave fra vår familie blir vårt med mindre det ikkje er behov :)

Jeg tror absolutt alle kvinner tror at de vil få et fredelig brudd.. Det trodde jeg med eksen også.. Stort feilgrep.
 
Back
Topp