Sak til pasienskadeerstatning (NPE) erfaringer

S

Skade

Guest
I fjor høst ble jeg mamma ved hjelp av planlagt KS. Babyen min er frisk, men jeg fikk skader pga feilbehandling under KS og ved oppholdet mitt på barsel. Jeg kommer til å søke Norsk pasientskadeerstatning for bla dekning av inntektstap og menerstatning. På forhånd har jeg vært i møte med de behandlingsstedene som har vært involvert og alle legene mener jeg bør søke. Jeg har et møte igjen før søknaden sendes og det er til Kvinneklinikken hvor feilbehandlingen skjedde.

Er det noen her som har søkt NPE om erstatning? Det hadde vært fint å høre om erfaringer uavhengig av om du har fått medhold eller ikke.
 
Ja, jeg har hatt to saker hos NPE der jeg har fått erstatning, begge ganger (to ulike feilbehandlinger på ulike deler av kroppen). Kan ikke si annet enn at spesielt siste sak var en enormt hard påkjenning. Det var aldri tvil om at jeg hadde blitt feilbehandlet, men hele saken tok altså drøyt fem år før jeg omsider fikk erstatningsutbetaling. Mange, mange møter, ufattelig mange brev frem og tilbake mellom advokater/sykehus/meg, ulike spesialister som skulle gjøre sine selvstendige vurderinger, anke av erstatningsutmåling, anke over uførhetsvurdering, anke til Pasientklagenemda osv...... Ble 100 % livsvarig arbeidsufør som følge av feilbehandlingene, men man får jo ofte, dessverre, kun utbetalt småpenger. For ja, det jeg fikk er en dråpe i havet i forhold til inntektstapet jeg har 40 år frem i tid. Fikk erstatning som tilsvarer omtrent to års inntekt i det yrket jeg er utdannet i samt at jeg fikk ménerstatning og andre ting. Den dagen jeg var ferdig med siste sak gråt jeg av glede, men også sorg, fordi jeg var utslitt. Sorg fordi jeg fikk så lite i erstatning, glede fordi jeg omsider kunne legge saken bak meg. Skadene må jeg leve med resten av livet og de gir meg store, fysiske begrensninger, dessverre.
 
Det var leit å høre. Fikk inntrykk avNPE at det bare var å fylle ut skjema med kortest mulig info, så skulle de innhente resten fra helsevesenet. Var det lenge siden du starta prosessen? Har du noen tips til hva jeg bør ta med fra dag 1 i søknaden? Har mista ca 350000.- i årlig inntekt pga dette :/
 
Det var leit å høre. Fikk inntrykk avNPE at det bare var å fylle ut skjema med kortest mulig info, så skulle de innhente resten fra helsevesenet. Var det lenge siden du starta prosessen? Har du noen tips til hva jeg bør ta med fra dag 1 i søknaden? Har mista ca 350000.- i årlig inntekt pga dette :/
Hvilken skader har du fått? Kan du aldri jobbe mer? Hvordan kan du ha mistet 350k årlig når babyen bare er ett år og du har hatt perm?
 
hadde 600000 brutto i fjor og fikk utbetalt foreldrepenger til juni. Skulle tilbake i arbeid da, men er nå plassert i aap i påvente av ufør.
 
Jwg hadde 600000 brutto i fjor og fikk utbetalt foreldrepenger til juni. Skulle tilbake i arbeid da, men er nå plassert i aap i påvente av ufør.
pga feilbehandlingen. Foreldreperm tok vi ut 100% med kortere perm tid. Mao permen er over, har 0 sykepengerettigheter.

Vet ikke helt hva det har å si ift erfaringer med utfylling av søknad? Medhold eller ikke.
 
Back
Topp