Søvn

Adelia89

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Trenger råd. Jenta vår må tvinges i søvn. I begynnelsen og helt til hun begynte å se ordentlig , sovnet hun av seg selv uansett hvor vi var. Ved puppen, på fanget, på sofaen, i bilstolen. Nå sovner hun ikke uten å skrike. Ikke bare litt skriking, med vræling. Hun blir trøtt og sutrete etter en time våken, men hun klarer ikke å sovne. Du ser at hun tvinger øynene oppe. Eneste måten vi får henne til å sove er bæresele og vogn av og til. Men hun må skrike i forkant. Har prøvd å være i forkant, prøvd å drøye. Ingenting hjelper. Sååå. Er det noen som har tips og råd? Føler at vi er i en skikkelig dårlig sirkel. På natta våkner hun for å få mat, så sover hun videre. Så der har vi ingen problem.
 
Jeg anbefaler å sjekke henne for eventuelle låsninger, for eksempel hos en osteopat som behandler spedbarn :)

Utenom det så vet ikke helt hva dere har prøvd, men har du et "leggerituale"? F eks pupp, bleieskift og legg henne i vogna i forkant av at hun blir trøtt, så hun har alt tilrettelagt for en god dupp før hun blir overtrøtt?
 
Det høres ut som hun kan være overstimulert. Jeg vet ikke hva dere gjør i våkentiden, men noen barn er veldig sensitive for mye stimuli.
(Min erfaring)
 
Jeg har dessverre ingen råd, bare erfaring... Det vil si at jeg finner heller ikke ut av hvordan unngå det. Dette er heldigvis bare periodevis, men har hatt disse periodene med alle de tre barna mine. Jeg tror også det er overstimulering og utviklingssprang. Det som funker best er å bysse inne på et mørk rom, men ikke alltid lett å få til til enhver tid... Og dersom søvnen i forkant ikke var god nok, altså at de ble vekket så blir det enda vanskeligere å få til, altså da blir vrælingen verre... Så strever mye for å få til god søvnlengde også. Og sånn går no dagan...
 
Hvor gammel er lille? Jenta vår sov så å si hele tiden når hu var spedbarn.. noen kvelder ble hu over trøtt å skrek en godel å måtte bysses i søvn. Prøv å legg henne før hun blir alt for trøtt om hu kanskje blir overtrøtt.. du lærer å se tegnene lille gir fra seg etterhvert :)
 
Trenger råd. Jenta vår må tvinges i søvn. I begynnelsen og helt til hun begynte å se ordentlig , sovnet hun av seg selv uansett hvor vi var. Ved puppen, på fanget, på sofaen, i bilstolen. Nå sovner hun ikke uten å skrike. Ikke bare litt skriking, med vræling. Hun blir trøtt og sutrete etter en time våken, men hun klarer ikke å sovne. Du ser at hun tvinger øynene oppe. Eneste måten vi får henne til å sove er bæresele og vogn av og til. Men hun må skrike i forkant. Har prøvd å være i forkant, prøvd å drøye. Ingenting hjelper. Sååå. Er det noen som har tips og råd? Føler at vi er i en skikkelig dårlig sirkel. På natta våkner hun for å få mat, så sover hun videre. Så der har vi ingen problem.
La henne sovne med trøst og kroppskontakt, så blir det bedre. Her funka kun bæresele og sjal, la jeg han i vogna ble det gring, så da tok jeg han opp. Nå går det fint å legge 8/10 ganger i vogn. Jeg er i mot å la de små gråte seg i søvn. De må må gjerne gråte, men da få trøst og kos.
 
Kanskje hun trenger mer kroppkontakt når hun skal sove? I tillegg er jo babyer veldig sensitive for stemninger i rommet, som feks stress.
Mitt råd: pust inn, pust ut, fortsett :)
Jeg hadde sjekket for låsninger i rygg/nakke - liker hun å ligge på ryggen på gulvet?

Jeg tenker som å at det er et behov som enten er understimulert eller overstimulert. Men du prøver ikke å legge før du ser at baby er ordentlig trøtt? For det kan jo variere og forandre seg.
Lille hos meg har vært veldig sutrete den siste tiden og sovet dårligere. Jeg har ikke kunnet latt henne ligge under babygym, for hun har villet opp. Det er hennes reaksjon på utviklingssprang. Kanskje det er så gøy/vanskelig å kunne ta inn mer fra virkeligheten enn tidligere at hun ikke får til å slappe av? :)
 
Hei, vi har det litt likt og jeg vil på det sterkeste anbefale Nature Sway slyngevugge. Når vesla er trøtt, gråter hun. Da vugger vi henne i slyngevugga og hun sovner i løpet av kort tid. Den fungerer like bra som sjal (som er mitt eneste andre alternativ for å få henne til å sove), om ikke bedre. Den er så gull verdt at jeg har begynt å ta den med meg når jeg drar ut. Den kan henges i kroker og dørkarmer ect.Jeg kjøpte min på finn.no. De dukker opp der jevnlig, men man må være kjapp med å svare for de selges ekstremt fort. Lykke til! Håper uansett det bedrer seg.
 
Det er likt her også. Før lot jeg henne bare sovne på brystet men da sov hun veldig kort, kanskje 10-15 min. Etter jeg begynte å trille tur med en gang jeg ser tegn til at hun er trøtt har det bedret seg. Nå har vogna blitt trygg, så hun er nesten helt rolig og sovner raskt. Så sover hun alt fra 30 min til 2 timer om gangen. Jeg kan faktisk bare trille i 5 min og sette vogna på utsiden hjemme. Før våkna hun med en gang den stoppet. Hun er mye blidere etterpå også, så jeg tror søvnkvaliteten er bedre. Lykke til, håper det bedrer seg!
 
Jeg anbefaler å sjekke henne for eventuelle låsninger, for eksempel hos en osteopat som behandler spedbarn :)

Utenom det så vet ikke helt hva dere har prøvd, men har du et "leggerituale"? F eks pupp, bleieskift og legg henne i vogna i forkant av at hun blir trøtt, så hun har alt tilrettelagt for en god dupp før hun blir overtrøtt?
Vi har vært hos både fysio og kiropraktor, hun har hatt noen låsninger. Men det har blitt bedre.

Vi har prøvd å være i forkant. Men det hjelper stortsett ikke. Vi ser at hun har på en måte behov å «klage» litt rett før hun sovner. Vi kjenner igjen lyden, så da vet vi at det er rett før hun sovner :)
 
Det høres ut som hun kan være overstimulert. Jeg vet ikke hva dere gjør i våkentiden, men noen barn er veldig sensitive for mye stimuli.
(Min erfaring)
Tja, vi har både veldig rolige dager, og noen få med mye aktivitet. Mellom lurene hjemme leker vi, koser, hun er på fanget osv. Men kan nok stemme med overstimulert. For hun er ekstremt nysgjerrig. Følger med alt og alle.
 
Det har gått en del dager siden jeg skrev her. Vi har sett en liten forbedring. Hun har begynt å sove lettere i vogna. Hun sovner fort uten å skrike, og vogna kan stå mesteparten av tiden i ro. Men i det siste har lurene blitt veldig korte. Maks en halvtime, og det nesten på minuttet. Det virker som hun har en indre klokke som sier at hun skal stå opp da. Hjelper ikke å trille videre. Når hun da står opp, så ser vi at hun enda er trøtt. Så blir 3-4 halvtimes lurer på henne i løpet av den. Men på natta sover hun fra ca 19-9 på det meste. Selvfølgelig med en del oppvåkninger for å amme.
Vi er under utredning for reflux, så kan være at dette henger sammen med søvn.
 
Back
Topp