Søvn og sove rutiner

Nå har vi begynt å legge mini i åtte-ni tiden på kvelden, og det funker bra. Da vi la ham i vogna for den siste duppen, så våknet han mange ganger, men i senga sover han nå som regel i seks-sju timer før han våkner å vil ha mat. Deilig! Han er tydelig glad for å få legge seg også. Nå skal det sies at han foreløpig sovner med puppen i munnen da[emoji85] Men godt for mor med en liten hvil midt i kveldsmaset med de største ungene.

Edit: Han blir tolv uker på tirsdag.
 
Her er lillegutt 6 uker.
Han spiser ca 6, 10, 14, 18/19, 23/24.
Han pleier å sove godt mellom 7-10, så litt mindre mellom 10-14 flasken og 14-18 flasken.
Han tar natten etter 18/19 flasken, spiser igjen rundt midnatt, så til frokost.

Jeg ammer ikke.
 
ingen faste rutiner på dagtid ennå. Han sover når han er trøtt, og jeg syns det varierer veldig fra dag til dag ennå. Men har begynt å legge han i senga si i 8-9 tiden på kvelden fordi han er så trøtt da og sliter med å finne roen på stua. Med litt byssing og smokkedytting så sovner han så godt i senga si.
 
Har kommet oss dit at han nå tar kvelden mellom 20 og 21. Henger i puppen fra 19 ca/etter kveldsstellet. Storesøster går på badet ca 19, så om samboer ikke er hjemme tar jeg kveldsstellet på lillebror samtidig også henger han på puppen mens jeg leser/synger for storesøster. Om pappaen er hjemme vil hun ikke ha med lillebror og mamma...

Så sover han 5-6 timer før mat. Fra 3-4 tiden har det variert, men siste dagene nå har han sovet 2-3 timer :D

Lite rutiner på dagsoving, og han har sovet dårlig pga varmen. Har vært bedre temperatur noen dager nå, og da har han sovet omtrent hele formiddagen. Mye våkentid fra 15-16 tiden og frem til legging. Da har han nesten ikke sovet, men heldigvis er han blid og fornøyd :D

Han er nå 9 uker
 
Hvor lenge er deres små våken sammenhengende på dagtid? :)
Varierer veldig. Han er så vanskelig å få til å sovne skikkelig på dagtid. Så noen dager er han våken flere timer, men om jeg får han til å sovne hver gang han faktisk er trøtt så er han som regel bare våken 1-2 timer sammenhengende. Men han her kan være våken hele dagen med bare små dupper på 10min til 30 min gjennom dagen enkelte dager da. Så så veldig mye søvn er det ikke nødvendigvis totalt sett. Heldigvis tar han det igjen med å sove lenge på natta :)
 
Varierer veldig. Han er så vanskelig å få til å sovne skikkelig på dagtid. Så noen dager er han våken flere timer, men om jeg får han til å sovne hver gang han faktisk er trøtt så er han som regel bare våken 1-2 timer sammenhengende. Men han her kan være våken hele dagen med bare små dupper på 10min til 30 min gjennom dagen enkelte dager da. Så så veldig mye søvn er det ikke nødvendigvis totalt sett. Heldigvis tar han det igjen med å sove lenge på natta :)
Han her er også våken mellom 1-2 timer før han er trøtt igjen, enkelte dager sover han lurer på 2-3 timer. Mens noen dager kjenner jeg meg igjen i det du skriver, at han bare dupper av i 10 min. Som oftest har han to lengre lurer på formiddagen, så blir de kortere utover dagen. :)
 
Hvor lenge er deres små våken sammenhengende på dagtid? :)
Litt varierende, men stort sett er han våken fra 3-4 tiden på ettermiddagen og til han tar kvelden. Han har stort sett tatt kvelden mellom 20 og 21, men siste tre dagene har det blitt mellom 19 og 20 :D så kan fort bli 4-5 timer i strekk...

Har gjerne et par timer på morgenen før han sover litt. Men varierer hvor mye han sover iløpet av dagen, og det er oftest maks en time av gangen.
 
Litt varierende, men stort sett er han våken fra 3-4 tiden på ettermiddagen og til han tar kvelden. Han har stort sett tatt kvelden mellom 20 og 21, men siste tre dagene har det blitt mellom 19 og 20 :D så kan fort bli 4-5 timer i strekk...

Har gjerne et par timer på morgenen før han sover litt. Men varierer hvor mye han sover iløpet av dagen, og det er oftest maks en time av gangen.
Det var lenge i strekk, min blir super overtrøtt om han er våken så lenge, men de er jo så forskjellige.
Han her tar kvelden rundt åtte, men våkner gjerne igjen i ni tiden for å så sove til mellom ett og to. :)
 
Det var lenge i strekk, min blir super overtrøtt om han er våken så lenge, men de er jo så forskjellige.
Han her tar kvelden rundt åtte, men våkner gjerne igjen i ni tiden for å så sove til mellom ett og to. :)
Han kan bli ganske sutrete innimellom, men går stort sett fint. Han sover ca 6 timer på første økta si, og de siste par dagene har det vært ca 3 timer imellom etter det. Uvant å ha en som er så mye våken, etter storesøster som sov døgnet rundt [emoji14] men han er heldigvis stort sett blid og fornøyd.
Hender han sovner om jeg knyter ham opp i sjalet mens jeg lager middag da, men det er som regel ikke lange duppen da.

Har hørt flere si at nr 2 (eller fler) gjerne må sove gjennom bråk fra eldre søsken, men her virker det mer som han tilpasser seg til å ikke trenge så mye søvn [emoji14] hehe
 
Han her er også våken mellom 1-2 timer før han er trøtt igjen, enkelte dager sover han lurer på 2-3 timer. Mens noen dager kjenner jeg meg igjen i det du skriver, at han bare dupper av i 10 min. Som oftest har han to lengre lurer på formiddagen, så blir de kortere utover dagen. :)
Sånn var det her også frem til han begynte å oppdage ting mer og se seg rundt. Da var han plutselig mye vanskligere å få til å sove. Håper det roer seg igjen når han er ferdig med utviklingstrinnet :)
 
Han kan bli ganske sutrete innimellom, men går stort sett fint. Han sover ca 6 timer på første økta si, og de siste par dagene har det vært ca 3 timer imellom etter det. Uvant å ha en som er så mye våken, etter storesøster som sov døgnet rundt [emoji14] men han er heldigvis stort sett blid og fornøyd.
Hender han sovner om jeg knyter ham opp i sjalet mens jeg lager middag da, men det er som regel ikke lange duppen da.

Har hørt flere si at nr 2 (eller fler) gjerne må sove gjennom bråk fra eldre søsken, men her virker det mer som han tilpasser seg til å ikke trenge så mye søvn [emoji14] hehe

Så deilig at han sover så lenge og godt om natta! :) Han her kan gjerne være våken i over en time når han våkner i to tiden, da tror han det er morgen å er blid som en sol. :p Gleder meg til det forhåpentligvis gir seg!
 
Så deilig at han sover så lenge og godt om natta! :) Han her kan gjerne være våken i over en time når han våkner i to tiden, da tror han det er morgen å er blid som en sol. [emoji14] Gleder meg til det forhåpentligvis gir seg!
Godt han er blid da ihvertfall. Er nok mer slitsomt om det er skrik. De første ukene her kunne han være våken på natta et par timer, men mest urolig og gnål om pupp. Hverken skrik eller latter [emoji14] deilig at det ser ut som det har gått seg til nå :)
Frøkna sovnet litt over 18 i dag og minsten litt før 20, så har hatt hele kvelden for meg selv siden samboer er borte. Skal ikke klage på barn med godt sovehjerte ihvertfall :D
 
Godt han er blid da ihvertfall. Er nok mer slitsomt om det er skrik. De første ukene her kunne han være våken på natta et par timer, men mest urolig og gnål om pupp. Hverken skrik eller latter [emoji14] deilig at det ser ut som det har gått seg til nå :)
Frøkna sovnet litt over 18 i dag og minsten litt før 20, så har hatt hele kvelden for meg selv siden samboer er borte. Skal ikke klage på barn med godt sovehjerte ihvertfall :D

Så deilig å kunne være for seg selv, og med to små som ikke legger seg samtidig [emoji28]
Her har rutinen blitt at en går opp med frøkna ca kl 18 for bading, bok og legging. Hun sovner ca 19.30-20.00. Så har den han minsten. Han vil absolutt ha mat ca 18-19 tiden, så sovner han ca kl 20.00 han også [emoji28]

Vi er såpass heldige at begge sover stort sett (sett bort i fra sykdommer osv) godt gjennom natten.
Minsten er straks 2 mnd og sover natten gjennom [emoji7][emoji847][emoji1317]
Fra ca 20.00-06.30, uten behov for mat imellom. Han småvåkner hver natt ca kl 04.00, men trenger kun at jeg bytter stilling for han ved å legge han på siden.

Han spiser ca 6.30, 10-11 tiden, 14 tiden og 18-19 tiden, og sover en god stund mellom måltidene.
Jeg ammer ikke.
 
Så deilig å kunne være for seg selv, og med to små som ikke legger seg samtidig [emoji28]
Her har rutinen blitt at en går opp med frøkna ca kl 18 for bading, bok og legging. Hun sovner ca 19.30-20.00. Så har den han minsten. Han vil absolutt ha mat ca 18-19 tiden, så sovner han ca kl 20.00 han også [emoji28]

Vi er såpass heldige at begge sover stort sett (sett bort i fra sykdommer osv) godt gjennom natten.
Minsten er straks 2 mnd og sover natten gjennom [emoji7][emoji847][emoji1317]
Fra ca 20.00-06.30, uten behov for mat imellom. Han småvåkner hver natt ca kl 04.00, men trenger kun at jeg bytter stilling for han ved å legge han på siden.

Han spiser ca 6.30, 10-11 tiden, 14 tiden og 18-19 tiden, og sover en god stund mellom måltidene.
Jeg ammer ikke.

Det hørtes utrolig deilig ut, her er småen også to mnd. I natt har han vært våken kl. 02, 03, 05, 06. :p Han er heldigvis kjempe blid, men jeg er ganske trøtt. :p Han sover jo fra mellom åtte og ni til klokken to, så kanskje jeg bare må legge meg da. Men godt med litt kveld for seg selv også. Gleder meg til vi forhåpentligvis får litt likere netter som dere har. :)
 
Så deilig å kunne være for seg selv, og med to små som ikke legger seg samtidig [emoji28]
Her har rutinen blitt at en går opp med frøkna ca kl 18 for bading, bok og legging. Hun sovner ca 19.30-20.00. Så har den han minsten. Han vil absolutt ha mat ca 18-19 tiden, så sovner han ca kl 20.00 han også [emoji28]

Vi er såpass heldige at begge sover stort sett (sett bort i fra sykdommer osv) godt gjennom natten.
Minsten er straks 2 mnd og sover natten gjennom [emoji7][emoji847][emoji1317]
Fra ca 20.00-06.30, uten behov for mat imellom. Han småvåkner hver natt ca kl 04.00, men trenger kun at jeg bytter stilling for han ved å legge han på siden.

Han spiser ca 6.30, 10-11 tiden, 14 tiden og 18-19 tiden, og sover en god stund mellom måltidene.
Jeg ammer ikke.

De bruker å legge seg samtidig, men storesøster sovnet i bilen på vei hjem fra campingplassen så jeg bar henne bare inn i senga. Bruker å sovne mellom 19 og 20,men om jeg er alene med dem da så har jeg tatt det i senga vår så det blir lettere med amming og storesøsterkos samtidig :D

Men som regel så er det samboer som tar seg av storesøster mens jeg tar lillebror da. Blir litt låst sånn sett med ammingen.

Så deilig at han sover gjennom natten da :) storesøster har egentlig gjort det siden hun ble født omtrent, men hatt en lengre periode nå hvor hun kommer inn til oss. Tror det har vært en kombinasjon med den ekstreme varmen som var og mulig voksesmerter.

I dag har han foreløpig sovet ca en time i strekk på dagen og litt smådupping i bilen og mens vi var i butikken. Hadde tenkt å ta en tur ut med vogn i stad, men en stor, en liten og en hund på trilletur i vind og regnvær fristet ikke [emoji14] hehe
Så håper han kan sovne litt nå. Ingen faste mattider her.det er vel kanskje lettere å få til med flaske :D
 
Litt varierende, men stort sett er han våken fra 3-4 tiden på ettermiddagen og til han tar kvelden. Han har stort sett tatt kvelden mellom 20 og 21, men siste tre dagene har det blitt mellom 19 og 20 :D så kan fort bli 4-5 timer i strekk...

Har gjerne et par timer på morgenen før han sover litt. Men varierer hvor mye han sover iløpet av dagen, og det er oftest maks en time av gangen.

Ikke anbefalt å ha baby våken så lenge. Følg lilleminis på Snap og insta. Baby ender opp med å være konstant overtrøtt som gjør det vanskelig for foreldre å se tidlige tegn på trøtthet og man tolker babyen feil.
 
Ikke anbefalt å ha baby våken så lenge. Følg lilleminis på Snap og insta. Baby ender opp med å være konstant overtrøtt som gjør det vanskelig for foreldre å se tidlige tegn på trøtthet og man tolker babyen feil.
Har ham ikke våken fordi jeg ønsker det da, men jeg har ikke så mye valg når ungen ikke sover uansett på det tidspunktet ;) prøver å få ham til å sove, men om jeg skal bruke 2 timer på å få ham til å sove i 15 min på dagtid når han faktiskt er blid og fornøyd mesteparten av tiden, det sliter ut oss alle... Alle barn er forskjellig :D
Er ikke på snap eller insta i praksis [emoji14]
 
Babyer som er mellom 6uker og 3 mnd har maks våkentid på 1-1,5t. 1,5t er max og baby bør ikke være våken lengre enn dette. Anbefaler alle å følge lilleminis på Snap og insta. Gode soveråd som er skånsomme for baby
Da er han helt på normalen da, han er som oftest ikke våken i mer enn 1 time, maks 1.5. :)
 
Back
Topp