Søtsaker

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Gir dere de små søtsaker? Type is, sjokolade, kakekrem o.l? Det ble tema i en termingruppe og veldig mange gjør det. De begrunner det med at ”de må jo også få smake når vi spiser det” o.l. Er dette virkelig normalt?
 
Last edited:
Uaktuelt for oss også. Han er såpass stor og kraftig at vi vil utsette søtsaker så lenge som mulig. Han trenger ikke de tomme kaloriene.

Når man får nummer to har jeg hørt det er vanskeligere å utsette det fordi nummer én får det. For oss nå er det uansett ikke noe problem med å la være å gi han noe godt selv om vi spiser det, så enig med deg, Jolanda.
 
Ikke gjort det enda. Kommer nok ikke til å gjøre det med det første heller, har mer enn nok med å få han til å spise den maten han trenger
 
Han har smakt saftis, da han har en storesøster som gjerne vil dele :rolleyes: ellers deler hun rosiner og diverse, men ikke så mye annet søtt enda :)
 
Her har K fått smake bittelitt is av oss på 3 anledninger. Men ikke noe mer enn bittelitt på skjeen, så vidt det viser. Tenker og at det er høyst unødvendig egentlig. Men lot henne smake på vafler nå ikveld, et par biter. men har ikke tenkt å gi henne søtsaker på lenge, sånn egentlig. Men vil ikke være helt super streng heller, men tenker de skal tidsnok få smake.
 
Nei, for husker med de to eldste at di fikk smake av noen familiemedlemmer og den natten slet di med magesmerter og mye gråt - ganske sikker at det var pga det. Så noe mer våkenetter orker ikke om jeg kan unngå det :D
 
Nei, og det kommer ikke til å bli aktuelt med det før hun faktisk klarer å be om det selv. Hun skal selvfølgelig få smoothies og annet, men ser ikke behovet for å gi sjokolade, kake, is, brus, osv før den tid.

Ene nevøen til samboeren spiste nugatti når han var 8 mnd og svigermor lagde kake uten egg (han er allergisk) hver gang de er på besøk. Det syns jeg ikke er greit, men de får no gjøre som de vil. Men A skal ikke ha noe slikt.
 
Nei, det er så irriterende at det er en generell holdning om at det er greit og at man er snill når man lar de få. Spesielt bestemødre er litt sånn syns jeg. Men dette er små babyer som langt ifra har behov for tomme kalorier.

Storebroren fikk ikke godteri før han var tre-fire år. Han fikk tørket frukt og nøtter på lørdager og i barnehagen hadde de smoothie på bursdager. Da var det stas at de fikk lov å være med i butikken og handle ingrediensene.
 
Nei, kommer til å drøye det så lenge det går. Kommer også til å gi beskjed til familie og venner at jeg ønsker selv og regulere dette og de får ikke gi det før jeg selv har gitt først evt. Finnes så mange andre alternativ før man trenger å gi alt det søte.
 
Lillemann får smake det meste, men å få eget, det skjer ikke. Grunnen til at vi lar han smake er fordi han blir veldig fornærmet når han ser at søsknene får noe han ikke får. (Noen som er på vei til å bli meget bortskjemt.... :hilarious: ) men helt ærlig, vi gav ikke til de to andre før det ble et tema i Bhg om lørdagsgodt. Og da var de ganske store. Ingen av de liker brus heller selv om at de har fått smake flere ganger.
 
Nei. Vi gir ikke lille søtsaker. Har ikke smakt verken juice eller saft. Hva er poenget å gi sånt egentlig? Den lille vet ikke hva det er uansett, og savner det ikke.

Skal innrømme at lille fikk slikke et slikk på storebroren sin saftis i dag. Dette var første gang hun fikk smake sukker.

Tenker at så lenge hun ikke vet hva sjokolade/brus/juice osv er, så hvorfor fôre henne med det da?
Viss jeg vil gi henne søtsaker, så er det i form av frukt.

Eldste fikk ikke lørdagsgodt før han var tre/fire år. Da i form av kjeks.
Vil drøye så lenge som mulig med å gi godis til lille også, men kan bli vanskelig å vente like lenge da hun jo ser hva storebror har.. hun vil allerede ha alt vi spiser, så snart må vi ventet med godis til hun har lagt seg :p
 
Må legge til at vi var på besøk til et eldre ektepar (70 år) som spurte om lille skulle ha cola:eek: Trodde de spøkte, men de var helt oppriktige.
Hadde også funnet frem kremis til henne. (Den måtte tanten til lille spise).
 
Nei, har ikke gitt og kommer vel ikle til å gi før feiring av 1-årsdag heller, da skal hun få litt kake. Med mindre storebror bestemmer seg for å dele, men hitill er han veldig flink på hva hun kan få og ikke. Tror det klør mer i fingrene til pappaen enn til storebror på 3år.
 
Nå i sommer har det nok blitt smaking på is hver dag, når vi har spist også. Andre søtsaker blir det ikke. Mest frukt og smoothier på de posene osv.
 
Back
Topp