Søskenvogn

MiniMandt

Forelsket i forumet
Septemberskattene 2023
Hvilken søskenvogn sverger du til?
Trenger en god søskenvogn som man lett kan håndtere alene. Her blir det 19mnd mellom barna. Er jo ett hav av muligheter. :p
Er det best i bredden eller lengden?
 
Hvilket terreng skal du trille mest på, og hvor mye plass har du til oppbevaring av søskenvogna?
Hva slags vogn har du hatt til barnet du har i dag og er du fornøyd med den?
 
Jeg har kun erfaring med én søskenvogn, Babyjogger City Mini GT Double. Den er smal og er vel en av de mest nette søskenvognene. Vår brukes mest til og fra barnehagen, og iblant på tur på asfalt. Hjulene er ganske små, så jeg vet ikke helt hvordan den ville klart seg i dyp snø. Passasjerene her er 3 år og 1 år. Vogna er smal, men det er fortsatt litt å gå på for 3-åringen.

Jeg har mange vogner av forskjellige merker, og må si jeg er blitt glad i babyjogger sine løsninger. Jeg liker at den har håndbrems, og måten den blir slått sammen.

Jeg leste her da jeg stod i samme valget: https://www.best-i-test.nu/soskenvogn
 
Hvilket terreng skal du trille mest på, og hvor mye plass har du til oppbevaring av søskenvogna?
Hva slags vogn har du hatt til barnet du har i dag og er du fornøyd med den?

Mest asfalt men også grus. Har ålreit plass til den både i bod og gang. Jeg vet ikke helt hvordan hverdagen blir enda. Da jeg flytter fra bygda og inn mot hovedstaden. Skal prøve å bruke mer kollektivt (her nytter ikke det uansett :p) og beina til å komme meg plasser enn bilen. Er planen min ihvertfall :p
Jeg har britax smile III og er forsåvidt fornøyd. Syns bare hjulene foran lett ble "slarkete" etter kort stund :) Denne kommer jeg fortsatt til å beholde for "singelturene".
 
Vogner er jo veldig individuelt når det kommer til preferanser. Kriteriene mine var vendbare sittedeler, grei demping og at den var smal nok til å komme inn/ut av en vanlig inngangsdør Jeg valgte emmaljunga sin doble vogn. Var veldig fornøyd med den. Men skulle jeg valgt på nytt hadde jeg valgt tfk sin. Den nye modellen der har vendbare sittedeler (den gamle modellen hadde ikke det), veldig bra demping og håndbrems (ekstremt praktisk i bratte nedover bakker).
 
Mest asfalt men også grus. Har ålreit plass til den både i bod og gang. Jeg vet ikke helt hvordan hverdagen blir enda. Da jeg flytter fra bygda og inn mot hovedstaden. Skal prøve å bruke mer kollektivt (her nytter ikke det uansett :p) og beina til å komme meg plasser enn bilen. Er planen min ihvertfall :p
Jeg har britax smile III og er forsåvidt fornøyd. Syns bare hjulene foran lett ble "slarkete" etter kort stund :) Denne kommer jeg fortsatt til å beholde for "singelturene".

Da kommer det an på 2 ting og det er budsjett og smak :) Hva som er best av søskenvogn i bredden eller lengden er også litt smakssak. De som går i bredden tar ofte noe mer plass på kollektivtransport og ved oppbevaring. En del vogner kan konverteres over til bare å være singelvogn, så det er også en mulighet å kun ha èn vogn som kan fungere både som singel og søskenvogn.
Men disse vognene ville jeg sett på, de fleste av dem finnes på bruktmarkedet om du ikke skal ha en til fullpris:
  • Uppababy Vista (nyeste modell heter Visa V2). Praktisk og romslig søskenvogn som har setene i lengden, og som har DEN største handlekurven du får tak i på markedet. Ganske greit hvis man bruker vogna mye til handling. Den ruller godt, enkel å manøvrere. På de smaleste stedene vil man kanskje merke at den er litt bredere enn en vanlig singelvogn. Den nyeste modellen sies å ha fått forbedret demping. Jeg har bare prøvd den gamle varianten. Det er ikke den perfekte terrengvogna, men den klarer litt snø og stier. Triller man mye på asfalt og i byen vil jeg si den virkelig kommer til sin rett. Triller man mye på grussti og ha mange måneder med store mengder snø, ville jeg valgt en annen vogn. Pluss at den kan «stå» oppreist når den er sammenlagt og dermed enkel å lagre bak ei trapp, i et skap eller i bod. Vendbare sittedeler, som er av typen ergonomisk.
  • Bugaboo Donkey, nyeste modell nå heter vel Donkey 3. Dette er en solid søskenvogn som takler terreng og snø bedre enn Vista. Den bygger i bredden, men du kan enkelt variere mellom 2 seter eller slå den sammen til en smalere vogn med 1 sete/bag pg handlekurv på siden av setet. Denne er smal og smidig, selv som dobbelvogn kommer den seg inn gjennom en vanlig dørbredde. Nye er de veldig dyre, men man finner en hel Haug på bruktmarkedet. Har hatt en som er helt fra 2017, og jeg er minst 3. eier. Likevel har den ingen feil eller mangler og triller fortsatt godt. Pluss for at det er enkelt å få tak i reservedeler, selv til de tidligere modellene. Også en enkel vogn å selge videre på bruktmarkedet. Vendbare sittedeler av typen ergonomisk.
  • Babyjogger City Select Lux - ikke trillet denne selv, men skulle jeg kjøpt en ny søskenvogn, som kunne tåle litt snø, slaps og terreng, men hovedsakelig trille på asfalt, så hadde jeg valgt denne. De ulike mulighetene er så mange, den har håndbrems, den bygger i lengden så enkel å manøvrere i kollektivtransport. Du kan ha både bag og sittedel, eller to sittedeler, eller sittedel og et type «sittesete» som virker veldig ideellt når man har en som veksler mye mellom å gå og å sitte litt innimellom. God plass til varer/saker i kurven. Vedbare sittedeler, type ergonomisk. Nyeste modell heter vel City Select 2
  • Tfk Mono Duo. Bor du et sted med mye snø og lang vinter og/eller triller mye i skog på grussti og i terreng så ville jeg absolutt valgt denne. Den beste terrengvogna du får etter min smak, har prøve singelvogna men antar dobbelvogna er helt lik bare bredere. Mulighet for bag som bygges om til en ergonomisk vendbar sittedel, samt egne større sittedeler av typen flat, som er kjemperomslige og kun forovervendte. Håndbrems er et stort pluss. Vogna tar en del plass sammenlagt og oppslått, så ville hatt en litt romslig lagringsplass/gang til denne. Bygger i bredden.
  • Mountain buggy duet, litt i samme gate som TFK. MB har vogner som triller godt i terreng og på snø. Denne varianten bygger i bredden og har forovervendte sittedeler, flat type, som har god plass. Den nyeste typen bag kan gjøres om til en slags vendbar sittedel, men dom sittedel har den har ikke den største sovekomforten. Der er de forovervendte sittedelene bedre. Denne finner du også mange av på bruktmarkedet. Man kan vel også bytte ut en sitteplass med en handlekurv, men vogna blir ikke smalere. Likevel en praktisk mulighet ved handling. Tar også en del plass oppslått og sammenlagt.
  • Babyjogger city mini GT double. Enkel og smidig dobbelvogn, kun forovervendt sittedel. Kommer seg fint frem overalt men er ikke den selvsagte terrengvogna. God plass i sittedelene og sammenslått tar denne veldig liten plass sammenligninger med andre vogner som bygger i bredden.
 
Last edited:
Jeg har kun erfaring med én søskenvogn, Babyjogger City Mini GT Double. Den er smal og er vel en av de mest nette søskenvognene. Vår brukes mest til og fra barnehagen, og iblant på tur på asfalt. Hjulene er ganske små, så jeg vet ikke helt hvordan den ville klart seg i dyp snø. Passasjerene her er 3 år og 1 år. Vogna er smal, men det er fortsatt litt å gå på for 3-åringen.

Jeg har mange vogner av forskjellige merker, og må si jeg er blitt glad i babyjogger sine løsninger. Jeg liker at den har håndbrems, og måten den blir slått sammen.

Jeg leste her da jeg stod i samme valget: https://www.best-i-test.nu/soskenvogn
Signerer denne. Den tar knapt større plass i bredden enn babyjogger City elite, så den er utrolig anvendelig. Men bare fremovervendte sittedeler da, så i "by" ville jeg personlig valgt bugaboo donkey pga at sittedelene er vendbare.
 
Back
Topp