Søskensjalusi???

Alketa

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
August 2018
Det blir 20 mnd mellom storebror som inntil videre lever som enebarn og baby i magen. Storebror har fortsatt lite språk og begrenset hva han skjønner. Nå ser det ut som vi har kommet inn i en morsom periode der pappaen ikke lenger får kysse/kose meg. Altså virker han sjalu på pappaen når vi gir hverandre en klem eller kyss. Har nå begynt å fortsette å kysse bare for at han ikke skal få viljen sin, men ser jo at dette fort kan utvikle seg til enda større problem når det kommer en liten som til og med skal forhåpentligvis amme...

Noen med erfaringer eller tips?
 
Dette er noe jeg har opplevd flere ganger før. Fikk tre barn på tre år. Vær flink å inkludere han i absolutt alt som har med babyen å gjøre. Selv det å kjøpe inn bleier. Forklar hvor flink han er som storebror og hjelper til. Jeg satt å ammet minste med de andre enten sittende på siden eller på fanget. De byttet på hvem det var sin tur å gi meg våtservietter og de byttet på å få plukke ut body. Samtidig har vi vært nøye på at far har tatt de andre med på storgutt tur til butikke og slikt. Eller far har vært hjemme med baby og jeg har dratt på butikken med de andre og kjøpt en is. Slik føler de at ingen ting har endret seg.
 
Ta følelsene hans på alvor og ikke avfei det som at han bare vil ha viljen sin.:) Vi har vært gjennom det sjalusi på pappaen og storebror, venner og mange flere og det er helt normale følelser. Jeg lytter til han men gir han samtidig tilbakemelding på hva som er greit og ikke. Min var tidlig ute med å snakke og forstå. Når ny baby kommer så skal han som da blir 2,5 år få lov til å være liten hvis han trenger det( og hsn er jo det), og han skal få være med. Han gleder seg veldig til lillebror kommer.:) Jeg tenker at det er helt naturlig å ta hensyn til hans følelser og ta det som en gradvis overgang.:) Det går nok bare bra!:)
 
Back
Topp