Søke om midler til PC fra NAV

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Noen som har gjort det?

Er guttungen min som har lese og skrivevansker.

Har forstått at jeg må få skole og ppt til å lage dokumentasjon på hvordan situasjonen er.
Men er nav vanskelig?
 
Jeg har ikke gjort det selv, men kjenner noen som har gjort det. Tror de fant ganske greit hvordan de skulle gjøre det på hjemmesidene til NAV, men sikkert viktig å passe på at man har den dokumentasjonen man trenger så man slipper å få søknaden i retur.
 
Du må få skolen til å sende en henvisning til PPT for en utredning for dysleksi. Dersom gutten din har dysleksi, vil PPT gi deg nødvendig dokumentasjon som du kan sende til nav. Dersom PPT gir en bekreftelse på dysleksi skal ikke nav være vanskelige :)
 
Jeg har ikke gjort det selv, men kjenner noen som har gjort det. Tror de fant ganske greit hvordan de skulle gjøre det på hjemmesidene til NAV, men sikkert viktig å passe på at man har den dokumentasjonen man trenger så man slipper å få søknaden i retur.

Ring de gjerne og spør de! Men pass på at det som blir sagt skrives ned og dokumenteres. For eksempel kan du skrive ned det de sier, og lese det opp for de og få bekreftet at det stemmer. For jeg har opplevd mange ganger at det som står på nettsiden ikke kan tolkes bokstavelig, og at det de sier over telefon plutselig ikke stemmer likevel, og så får man avslag. Og har man først fått avslag, så nekter de plent å ta imot ny søknad eller gjøre om på vedtakene sine på tross av ny dokumentasjon.

Så holdt tunga rett i munnen når du har kontakt med NAV, og få alt du kan skriftlig og så detaljert som overhodet mulig. Jeg har opplevd å få søknader avslått pga manglende dokumentasjon, selv om jeg har ringt og sjekket at de hadde alt av dokumentasjon! Så pass på å få det skriftlig når de gir deg informasjon og råd. De kan føre notater på deg når du oppgir perssonnummer, så lagres samtalen på deg som bruker i systemet deres. Pass på å få ting ned der. For jeg har som sagt opplevd at de noen ganger fører notater fra samtaler, mens de andre ganger (og gjerne de gangene det ville vært i min favør) ikke har skrevet ned informasjon fra samtalen.
 
Back
Topp