Sånn rhesus

Labbetussa

Glad i forumet
Himmelbarn
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei alle sammen

Jeg er temmelig dårlig på å skrive dagbok, jeg glemmer det ofte og gjør det mest i perioder. Men her er jeg. Jeg tror det kan bli fint å prate litt om graviditeten, så kan dere følge med om dere vil.

Jeg har termin 28.11 og er "sånn rhesus". Dvs rhesus negativ. Har en unge fra før, og under det svangerskapet dannet det seg antistoffer i blodet mitt. Jeg ble veldig lei meg da jeg fant ut at jeg hadde fått antistoffer fordi jeg visste at det ville kunne bli utfordringer hvis jeg skulle ha flere barn. For de antistoffene blir ikke borte. Det som skjer når man har fått antistoffer er at kroppen tror at den skal kjempe mot fosteret, hvis fosteret er rhesus positivt. Dette kan gi varierende grad av anemi hos fosteret, noe som kan være alt fra litt kjipt til livstruende.

Til slutt torde jeg likevel å ta risikoen og bli gravid igjen. Nå går jeg usikre tider i møte. Med mindre det skjer et mirakel og ungen er rhesus negativ, kommer dette til å bli et svangerskap sykehuset følger tett.

Så hva skjer fremover?

I neste uke skal jeg sjekke nivået av antistoffer i blodet mitt. Hvis det har steget fra forrige svangerskap vet jeg at fosteret er rhesus positivt. Hvis ikke det har steget kan fosteret være positivt eller negativt.

I uke 18 skal de ta blodprøve av meg for å finne ut fosterets blodtype (stilig at det går an!). Hvis fosteret er rhesus negativt får jeg et helt vanlig svangerskap videre og fosteret blir ikke plaget. Hvis fosteret derimot er rhesus positivt får jeg oppfølging deretter, men hvor ofte finner de ut underveis, tror jeg, det kommer an på hvor mye antistoffnivået stiger.

Og så får vi se.

Jeg vil også gjerne reklamere for den sprøyta (profylaksen) rhesus negative med rhesus positivt barn nå får tilbud om både under graviditeten og i forbindelse med fødselen. Hadde jeg fått den under graviditeten, hadde jeg ikke hatt antistoffer nå. Men da jeg var gravid hadde de ikke begynt å gi sprøyta under graviditeten. Hvis det gjelder deg så bare ta den sprøyta - det er ingenting å lure på.
 
Hei alle sammen

Jeg er temmelig dårlig på å skrive dagbok, jeg glemmer det ofte og gjør det mest i perioder. Men her er jeg. Jeg tror det kan bli fint å prate litt om graviditeten, så kan dere følge med om dere vil.

Jeg har termin 28.11 og er "sånn rhesus". Dvs rhesus negativ. Har en unge fra før, og under det svangerskapet dannet det seg antistoffer i blodet mitt. Jeg ble veldig lei meg da jeg fant ut at jeg hadde fått antistoffer fordi jeg visste at det ville kunne bli utfordringer hvis jeg skulle ha flere barn. For de antistoffene blir ikke borte. Det som skjer når man har fått antistoffer er at kroppen tror at den skal kjempe mot fosteret, hvis fosteret er rhesus positivt. Dette kan gi varierende grad av anemi hos fosteret, noe som kan være alt fra litt kjipt til livstruende.

Til slutt torde jeg likevel å ta risikoen og bli gravid igjen. Nå går jeg usikre tider i møte. Med mindre det skjer et mirakel og ungen er rhesus negativ, kommer dette til å bli et svangerskap sykehuset følger tett.

Så hva skjer fremover?

I neste uke skal jeg sjekke nivået av antistoffer i blodet mitt. Hvis det har steget fra forrige svangerskap vet jeg at fosteret er rhesus positivt. Hvis ikke det har steget kan fosteret være positivt eller negativt.

I uke 18 skal de ta blodprøve av meg for å finne ut fosterets blodtype (stilig at det går an!). Hvis fosteret er rhesus negativt får jeg et helt vanlig svangerskap videre og fosteret blir ikke plaget. Hvis fosteret derimot er rhesus positivt får jeg oppfølging deretter, men hvor ofte finner de ut underveis, tror jeg, det kommer an på hvor mye antistoffnivået stiger.

Og så får vi se.

Jeg vil også gjerne reklamere for den sprøyta (profylaksen) rhesus negative med rhesus positivt barn nå får tilbud om både under graviditeten og i forbindelse med fødselen. Hadde jeg fått den under graviditeten, hadde jeg ikke hatt antistoffer nå. Men da jeg var gravid hadde de ikke begynt å gi sprøyta under graviditeten. Hvis det gjelder deg så bare ta den sprøyta - det er ingenting å lure på.


Jeg fikk sprøyta etter fødsel sist. Hva er den godt for egentlig? Da er jo barnet allerede født. Eller går det da på neste svangerskap, altså dette?
 
Jeg fikk sprøyta etter fødsel sist. Hva er den godt for egentlig? Da er jo barnet allerede født. Eller går det da på neste svangerskap, altså dette?
Det er for at kroppen din ikke skal danne antistoffer etter fødselen, ja. Så du slipper problemer i neste svangerskap.
 
Det er for at kroppen din ikke skal danne antistoffer etter fødselen, ja. Så du slipper problemer i neste svangerskap.

Er den evig varende?:hilarious: Det er 10 år siden forrige fødsel....
 
Nå er det mange som vet! Puh... ikke minst fikk jeg endelig fortalt det til foreldrene mine i går. Vi har ikke sett dem så mye de siste mnd fordi vi har vært mye syke. De ble veldig overraska og glade :)
 
Jeg har vært hos legen i dag og tatt blodprøver (de man tar i uke 12). Det som er mest spennende for meg med disse er å finne ut om antistoffnivået har gått opp siden forrige prøve. I så fall vet jeg at fosteret er rhesus+, og at kroppen har fått det med seg og begynt å "forsvare seg" mot babyen.

Siden sist jeg skrev har jeg følt på at det er veldig lenge til uke 18 når vi får undersøkt blodtypen til fosteret. Seks uker. Noen mennesker vegrer seg for å teste fordi de slapper mer av når de ikke vet, men jeg er ikke av den typen. Siden jeg allerede er immunisert er det veldig stor forskjell på utfallene: hvis fosteret er rhesus negativt trenger jeg ikke noe ekstra oppfølging fordi det ikke er noen ekstra risiko (i så fall blir det kake!), men hvis fosteret er rhesus positivt er det viktig å følge med litt ekstra på dette svangerskapet. Jeg har full tillit til at helsesystemet passer på meg så godt de kan, men synes det er en ganske stor mental belastning å måtte vente når det er fullt mulig (og ikke mer kostbart) å finne ut av blodtypen nå.
 
Jeg er også rhesus negativ og jeg skal selvsagt ta sprøyta som jeg allerede har blitt fortalt om.
Fantastisk at man er så heldig ❤
Masse lykke til ❤❤
 
I dag er jeg 13+1. Jeg har ikke trent på lenge, så i dag drar jeg med meg en venninne opp på fjellet og prøver å få opp kondisen litt. Tror det kan være bra å få kommet seg litt ut, for jeg grubler mye. Som jeg har skrevet er det stor forskjell på om fosteret er rhesus positivt og rhesus negativt og jeg klarer ikke å legge det fra meg. Jeg har en jobb der jeg sitter mye ved datamaskinen og skriver, og da blir det altfor mye tid til å tenke.

Vi får forresten kanskje noen svar om ca en uke. Da får vi vite om antistoffnivået har gått opp i løpet av de siste fem ukene. Har det det, er det synonymt med rhesus positiv baby og risikosvangerskap. Har det ikke gått opp, kan babyen være rhesus negativ, men det vet vi ikke sikkert før vi har fått svar på blodtypen.
 
14+1 i dag.

Etter fjellturen i forrige uke og etter noe husarbeid senere i uka fikk jeg problemer i bekkenet. Det kan hende det bare er forbigående, mente jordmor, vi får se det an en stund.

Legen og jeg spurte om ikke de kunne sjekke blodtypen nå (det er fysisk sett fullt mulig å finne det ut). Fikk tilbakemelding i dag om at de ikke ville det. Siden jeg skal ta ny blodprøve i slutten av juni og det tar to uker å få svar har jeg 6-7 nye uker i uvisshet foran meg. Jeg blir sprø av det og sliter veldig med konsentrasjonen. Det er verst når jeg jobber, da er jeg kjempestressa. Venter fremdeles på titerverdiene som kan fortelle meg om antistoffnivået har gått opp, håper jeg får dem snart.

Jeg prøver ellers å ikke bli for egosentrisk. Jeg vet at det er mange som opplever komplikasjoner av alle mulige slag under svangerskapet og at det går bra med noen og mindre bra med andre. Det kan gå dårlig med meg/babyen også, og det er ikke mindre rettferdig enn om det skulle skjedd med noen andre.

Når det er sagt tror jeg det er vanskelig å forstå hvordan det er å ha antistoffer og være gravid. Jeg tror ikke alle blir stressa av det, men jeg blir, for antistoffene kan gjøre så stor skade på fosteret (hvis fosteret er rh+). Og det er jo babyen min... Det finnes ingen prognoser, ingen statistikker over hvordan det går, siden det ikke er så ofte det skjer, så vi immuniserte har lite å forholde oss til, bare historier om hvordan det har gått med andre.
 
Back
Topp