Rottweiler / grand danois osv

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Rottweiler, grand danois og lignende raser, noen som har kjennskap til dem? :)
Vi har 3 småbarn under 9år og en liten hund fra før.
Støŕrelse på hunden er ikke noe problem sånn sett, men jeg tenker mer på hvordan disse typene trives i en småbarnsfamilie?
Hvordan er de med tanke på aktivitet? Vi er ganske bortskjemt med den lille vi har, som ikke liker å gå ut når det regner eller er kaldt.. vi har tid til turer da selvfølgelig, men er greit at de ikke river ned huset om det blir en dag eller to mdd mindre aktivitet!
Hvor mye røyter disse typene?

Har hatt flere forskjellige hunder opp igjennom årene, men mannen min takler ikke hundehår som ligger overalt! Så vi må finne en stor rase som ikke røyter så himla mye!
 
Mannen min vokste opp med grand danois
Herlige hundwr i grunn , de var rolige
Ikke problem til tross for huset var fullt av barn
 
Ikke for å være frekk, men jeg hadde ville søkt en annen informasjonskilde enn babyverden om det snakk om å finne en hund som passer familien. En hund krever mye og selvfølgelig vil en grand danois kreve mer enn en liten hund. De koster mye, de spiser mye og de tar mye plass på alle mulige måter. Les om hunderasene, oppsøk oppdrettere osv. Det er en stor avgjørelse.
 
Vi hadde grand danois for ikke lenge siden :) han var fantastisk. En enorm hund (mye større enn meg) som var så god og rolig som bare det. Med barna våre også, bare god og forsiktig :)
 
Ikke for å være frekk, men jeg hadde ville søkt en annen informasjonskilde enn babyverden om det snakk om å finne en hund som passer familien. En hund krever mye og selvfølgelig vil en grand danois kreve mer enn en liten hund. De koster mye, de spiser mye og de tar mye plass på alle mulige måter. Les om hunderasene, oppsøk oppdrettere osv. Det er en stor avgjørelse.
Det gjør jeg selvfølgelig :) men greit å spørre barnefamilier om hva som er deres erfaringer med slike "kjemper", og ikke kun oppdrettere og hundeleksikon!
 
Det gjør jeg selvfølgelig :) men greit å spørre barnefamilier om hva som er deres erfaringer med slike "kjemper", og ikke kun oppdrettere og hundeleksikon!

Selvsagt ikke noe i veien for å spørre. Opplevde at han kunne være noe overivrig som valp foresten (enorm valp) men ikke værre enn at man var litt ekstra påpasselig. Ingen farlige situasjoner
 
Ikke for å være frekk, men jeg hadde ville søkt en annen informasjonskilde enn babyverden om det snakk om å finne en hund som passer familien. En hund krever mye og selvfølgelig vil en grand danois kreve mer enn en liten hund. De koster mye, de spiser mye og de tar mye plass på alle mulige måter. Les om hunderasene, oppsøk oppdrettere osv. Det er en stor avgjørelse.
Det er da lurt å spørre her også så lemge det finnes noen med erfaringer
 
Det er da lurt å spørre her også så lemge det finnes noen med erfaringer

Jo, for all del. Bare ikke her jeg ville henvendt meg om jeg skulle tatt en så stor avgjørelse. Litt lei av å se hunder til omplassering pga uvitenhet og at folk tar litt for kjappe valg.
 
Selvsagt ikke noe i veien for å spørre. Opplevde at han kunne være noe overivrig som valp foresten (enorm valp) men ikke værre enn at man var litt ekstra påpasselig. Ingen farlige situasjoner
Hehe, ja det ser jeg for meg! Er jo veldig mye valp i en kropp! (Som heller ikke skjønner sin store størrelse)

Har hatt golden før, han ble en stor herremann på 40kg! Roet seg etterhvert når han bikket 2år :) er vel sånn med GD også, at de er lenge valp?
Hadde det ikke vært for den ekstreme røytingen, så hadde det blitt en golden til nå! Men har falt for GD og den elegante stilen de har!
 
Vi har rottis. :)
Veeeeeldig familiekjær, intelligent og lojal hund, men det har jo selvfølgelig mye med hvordan man oppdrar de, og de MÅ virkelig oppdras! Hun er SÅ tålmodig og skal gjerne kose 24/7. Skjønner ikke helt hvor stor hun er, men det er nå så. ;) Dette er jo en stor, sterk og tung rase, som trenger MYE stimuli (både trim for kropp og hjerne). Jeg må holde igjen med hele meg når vi er på tur, hun kunne nok gått litt penere i bånd. :) Hun er litt vimsete og klomsete, men tvers igjennom god. Hun elsker å leke, men siden de er så store så ser det nok litt voldsomt ut for utenforstående. Vår er rolig når vi ikke er hjemme, ser ut som om hun bare har sovet. Jeg vil ikke anbefale rottweiler om dere ikke er godt vant til hund. Kjenner en del som har skaffet seg rottweiler som har endt opp med å omplassere de fordi de ikke har skjønt hvor mye arbeid det er, dette er bare helt forferdelig.

De røyter MYE! Her støvsuges det hver eneste dag, blir gal av alt håret.
 
Begge hundene er snille. Men problemet med grand danois er at du må være forsiktig med aktiviteten på hunden. De er som små babyer med reflux. Etter mat så må de ha ro fordi magesekken ikke tåler det. Mange blir ikke gamle pga dette. En mastiff er forsovit bedre der. Pappa valgte heller mastiff som stor hund og de er også rolige og barnevennlige. Rottveiler er jo kjent for å være en snill familiehund.
 
Hehe, ja det ser jeg for meg! Er jo veldig mye valp i en kropp! (Som heller ikke skjønner sin store størrelse)

Har hatt golden før, han ble en stor herremann på 40kg! Roet seg etterhvert når han bikket 2år :) er vel sånn med GD også, at de er lenge valp?
Hadde det ikke vært for den ekstreme røytingen, så hadde det blitt en golden til nå! Men har falt for GD og den elegante stilen de har!

Åh Hehe vår herremann ble 80 kg. Nesten dobbelt så tung som matmor (45 kg) :smug: Enorm var han å helt fantstisk . Er et enormt savn. Ja han var lenge valp, veldig lenge og når han var noen få mndr var han 60 kg så :p han røytet mye men er små hår :p men det synes likevel Hehe
Ja veldig elegante og fine dyr. Har man først hatt en GD <3
 
Jeg har vokst opp med europas største rottweiler på den tiden som var nærmere 80kg og 75cm i skulderhøyde. Rottweilere er fantastiske familiehunder, men de krever sitt av aktivitet :) har så og si alltid hatt rottweilere, grander og labradorer i livet mitt fra fødsel og til nå. Aldri vært noe problem, og kan med hånden på hjertet si at de er de største kosegrisene. Men viktig å lese seg opp på rasene, for de krever sitt av stell og aktivitet :) noen raser følger med sykdommer som er normalt for den rasen og uvanlig for andre raser f.eks.
 
Begge hunderaser er herlige familiehunder. Problemet med gd er at de tror selv de er bitteliten og skjønner ikke konsekvenser av sin egen størrelse.
Problemet med rw er å finne en oppdretter som er heldig nøye på mente stabilitet.

Jeg hadde nok ventet til barna var eldre.
 
Jo større de er jo lenger er de valper og kortere lever de. Kan være greit å tenke på at store raser ofte ikke er voksne før de er nesten to år. Det kan være mye å ha en valp i to år. Det er både positive og negative sider med begge rasene du nevner, og hoved-punktet i begge nedsidene er at man må være konsekvent, og ting tar tid. Pass bare på at det ikke er hunden som går tur med deg, for det er utmattende.
 
Vi har rottweiler :) den snilleste, mest tålmodige og roligste rasen jeg har vært borti :) hun har et snev av labrador i seg da ;) hører bestandig etter og kan fint gå fritt ute :) så med rett oppdragelse av denne hunden, er det en fin familiehund. Hun røyter dog MYE 2 ganger i året når pelsen skiftes. Da kan jeg moppe gulv flere ganger om dagen uten at det merkes nevneverdig [emoji23]
 
Ikke for å være frekk, men jeg hadde ville søkt en annen informasjonskilde enn babyverden om det snakk om å finne en hund som passer familien. En hund krever mye og selvfølgelig vil en grand danois kreve mer enn en liten hund. De koster mye, de spiser mye og de tar mye plass på alle mulige måter. Les om hunderasene, oppsøk oppdrettere osv. Det er en stor avgjørelse.

Syns det er flott å spørre her! Her er det mange småbarnsfamilier (merkelig nok?;) og garantert noen som har hund
 
Du har allerede fått høre mye om gemyttene på rasene, men tenkte jeg skulle nevne en detalj om røytingen.
De har korte og strie hår, så når de røyter legger det seg som et teppe på gulvet, istedet for i dotter og hybelkaniner som enkelte andre raser gjør. I møblene så stikker hårene seg inn som små nåler, så de er ikke like lett å støvsuge bort som når det bare fester seg utenpå. Her i huset var det hår etter dobermann i sofa og bil i flere år etter hunden var død, for jeg satte meg aldri ned med pinsett for å plukke ut hvert enkelt hår :p
 
Du har allerede fått høre mye om gemyttene på rasene, men tenkte jeg skulle nevne en detalj om røytingen.
De har korte og strie hår, så når de røyter legger det seg som et teppe på gulvet, istedet for i dotter og hybelkaniner som enkelte andre raser gjør. I møblene så stikker hårene seg inn som små nåler, så de er ikke like lett å støvsuge bort som når det bare fester seg utenpå. Her i huset var det hår etter dobermann i sofa og bil i flere år etter hunden var død, for jeg satte meg aldri ned med pinsett for å plukke ut hvert enkelt hår :p

Her å fant vi hundehår sånn typ over alt lenge etter hunden var borte. Å da mener jeg absolutt over alt. I skuffer og skap å ja u name it :p
 
Back
Topp