Rotavirus vaksinen

Tilbakelent stilling? Vi har prøvd forskjellige. Vippestolen, newborn sete forskjellige vinkler i armen[emoji4]

Sorry, jeg trodde du ammet!! Det er en ammestilling som gjør taket lettere og bedre, det kalles også "naturlig stilling" (natural breast feeding) fordi det er den eneste stillingen der babyen finner puppen selv og får riktig tak uten hjelp. Som 30 minutter gamle krabber de selv opp på magen til mor mot brystet. Stillingen gir ikke ammeplager/problemer. Men det er jo ikke nødvendig å tenke på om du gir mme!! Da har jeg ingen anelse når det kommer til hvilken vinkel som gir minst luft. Hva sier helsesøster? Kanskje det finnes kolikkflasker som gir mindre luft?

https://www.babyverden.no/blogg/tilbakelent-amming-hva-er-det/
 
Sorry, jeg trodde du ammet!! Det er en ammestilling som gjør taket lettere og bedre, det kalles også "naturlig stilling" (natural breast feeding) fordi det er den eneste stillingen der babyen finner puppen selv og får riktig tak uten hjelp. Som 30 minutter gamle krabber de selv opp på magen til mor mot brystet. Stillingen gir ikke ammeplager/problemer. Men det er jo ikke nødvendig å tenke på om du gir mme!! Da har jeg ingen anelse når det kommer til hvilken vinkel som gir minst luft. Hva sier helsesøster? Kanskje det finnes kolikkflasker som gir mindre luft?

https://www.babyverden.no/blogg/tilbakelent-amming-hva-er-det/

Har prøvd det meste. Tenkte litt på Miniform om vi skal prøve det. Skal høre med legen idag[emoji4]
 
Vi tok den på storebror, visste ikke da at den var helt nyinført. Nå tenker jeg tilbake og lurer på om vaksinen er grunnen til alle mageproblemer han hadde. Jeg har nylig fått vite at man kan bli veldig dårlig i magen av vaksinen... Jeg er, som trådstarter, for hele vaksinasjonsprogrammet, men lurer litt på hvor smart det er å ta denne om man har ømfintlig mage.... vi skal egentlig ta den på torsdag.

Når det er sagt var jeg på sykehuset, barnepolyklinikken, for å sjekke opp med refluksen til Winter, og legen sa at nyere forskning viser at rotavaksinen kan være bra for å hindre utviklingen av cøliaki. Hun anbefalte den veldig.

Ok. Hvor lenge hadde han mageproblemer? Kjenner til to spedbarn som har tatt vaksinen men allikevel fått omgangssyken. Så sikret blir man ikke[emoji1]tror lillebror har ømfintlig mage så dette kan bli gøy. Hvis dette gir noe varig men på magen til min lillegutt skal jeg jammen melde det inn sånn at de får begynne å registrere andre bivirkninger. [emoji4]
 
Jeg opplevde bare at vesla ble litt mer urolig enn vanlig på kvelden og første del av natta (våkna med en gang puppen var ute av munnen), og så kom det noen voldsomme promp på morgenen og det var det :) det finnes jo flere forskjellige virus som gir omgangssyke, så de blir jo ikke immun mot dem, men rotaviruset er vel det mest utbredte og det som gir kraftigst diaré så vidt jeg har forstått.
 
Storesøster ble født to uker før rotavirusvaksinen ble innført i september 2014, så vi ba fastlegen om å få den på resept og betalte den av egen lomme, for oss var det et enkelt valg å vaksinere henne fremfor å risikere omgangssyke med dehydrering og mulig sykehusinnleggelse. Vi opplevde for øvrig ingen bivirkninger, feber eller andre plager av noen av vaksinene hos storesøster, så jeg krysser fingrene for at vi slipper like billig unna med lillesøsters vaksiner :)
 
Har prøvd det meste. Tenkte litt på Miniform om vi skal prøve det. Skal høre med legen idag[emoji4]
Her hadde vi veldig god effekt av minifom værtfall! Gir det ikke til alle ammingene da, selv om det står «til hvert måltid», for jeg la merke til når mini svelger mest luft.
Så jeg prøvde gi hovedsaklig på ammingene der han ikke var helt våken, for da var han ikke like ivrig på sugetaket.
Men helt tydelig at han lettere fikk ut den lufta som han tidligere lå og pressa på i søvne, så han ble mer stille når han sov, og prompet mye lettere i søvn også. Nå er han snart 10 uker og jeg bruker det kun på siste ammingen før jeg legger meg, for han er rett og slett blitt flinkere til å holde taket, og er blitt mer effektiv ved puppen så han ligger ikke i 40 minutter og spiser av og på lengre :)
 
Denne vaksinen var iallfall bare tull for vår del! Heftig runde med omgangssyke og diaré på minstemann. Viruset muterer bare til andre typer rotavirus så det er helt UMULIG å helgardere seg.
Babyer dør ikke av omgangssyken de dør av dehydrering! Viktig forskjell!
 
Last edited:
Denne vaksinen var iallfall bare tull for vår del! Heftig runde med omgangssyke og diaré på minstemann. Viruset muterer bare til andre typer rotavirus så det er helt UMULIG å helgardere seg.
Babyer dør ikke av omgangssyken de dør av dehydrering! Viktig forskjell!
Det der blir vel litt som å si at det bare var tull å vaksinere mot meslinger fordi ungen fikk vannkopper.

Det finnes masse Virus som gir omgangssyke, vaksinen er ment å hindre sykdom for ett av dem.
 
Last edited:
Det der blir vel litt som å si at det bare var tull å vaksinere mot meslinger fordi ungen fikk vannkopper.

Det finnes masse Virus som gir omgangssyke, vaksinen er ment å hindre sykdom for ett av dem.

Det er absolutt ikke det samme. Det øvrige vaksinasjonsprogrammet er veldig viktig å følge og har definitivt sin misjon!
Når en vaksine blir innført med begrunnelse i det samfunnsøkonomiske aspektet så har det gått feil en plass... at folk går tom for syke barn dager på jobb bør ikke være grobunn. Det koster å ha barn og de er mye syke.
Og at en mor får slengt kommentarer etter seg av mammapolitiet som hentyder til at om en ønsker ungen død bare pga det stilles spm til rotavirus vaksinen blir galt.
 
Det er absolutt ikke det samme. Det øvrige vaksinasjonsprogrammet er veldig viktig å følge og har definitivt sin misjon!
Når en vaksine blir innført med begrunnelse i det samfunnsøkonomiske aspektet så har det gått feil en plass... at folk går tom for syke barn dager på jobb bør ikke være grobunn. Det koster å ha barn og de er mye syke.
Og at en mor får slengt kommentarer etter seg av mammapolitiet som hentyder til at om en ønsker ungen død bare pga det stilles spm til rotavirus vaksinen blir galt.

Jeg hentyder overhodet ikke at du ønsker ungen din død, men jeg reagerte på argumentet ditt "baby fikk omgangssyke, så vaksinen hjalp ikke". For det første så vet du ikke at ungen din hadde omgangssyke pga. Rotavirus, (og om det skyldtes Rotavirus, så vet du ikke om baby ville blitt mye sykere som uvaksinert).

Og til info, når de snakker om samfunnsøkonomi her, så dreier ikke det seg først og fremst om sykt- barn-dager. Før vaksinen ble innført ble rundt 900 barn under 5 år innlagt på sykehus årlig med Rotavirus-infeksjon. En sykehusinnleggelse over noen dager koster mye, og stjeler resurser fra andre som kanskje har en farligere sykdom som man ikke kan vaksinere seg mot.

https://www.fhi.no/publ/2013/anbefalinger-om-bruk-av-rotavirusva/
 
Last edited:
Denne vaksinen var iallfall bare tull for vår del! Heftig runde med omgangssyke og diaré på minstemann. Viruset muterer bare til andre typer rotavirus så det er helt UMULIG å helgardere seg.
Babyer dør ikke av omgangssyken de dør av dehydrering! Viktig forskjell!
Rotavirus muterer ikke. Derfor det finnes vaksine for den. Noroviruset derimot, som også gir omgangssyke muterer. Derfor har man ikke vaksine for den. Rotavirus er den hissigste formen. Den barn kan bli veldig dårlig av og havne på sykehuset for. Så godt det finnes en vaksine for det. Samfunnsøkonomisk nytte er faktisk et godt argument. Og om du ikke kjøper det argumentet må det da være kjekt å vite at barnet ditt har mindre sannsynlighet for å få omgangssyke da det er vaksinert mot en av typene. Ergo, færre/mindre lidelse for barnet.
 
Back
Topp