Rosa til menn og gutter

CecilieR

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Stadig ser jeg at bruken av rosa blir igjen mer og mer normalt hos voksne menn, Og opplever ytterst sjelden at det er noe som kommenteres. Men hvorfor er det fortsatt slik at det er helt uaktuelt av guttebabyer og yngre gutter å bruke rosa?

Jeg vet at det er flere her inne som ikke bryr seg, Og jeg er en av de. Min gutt elsker det meste som er rosa, til og med så velger han filmer basert på cover fargen. Men jeg ser også mange som synes det er helt upassende, sier det er en jentefarge, gutter kan ikke bruke slikt osv.
Hvorfor? En farge er en farge, Og så fint som mannen min sier det:
Rosa er bare en bølgelengde, rettere sagt den fargen du blir igjen med når du fjerner de grønne bølgelengdene fra det synlige lysspekteret.
Så hvorfor er det slik at gutter ikke kan bruke eller like rosa? Det er bare en farge..
 
Jeg tenker folk får kle seg som de selv liker og vil [emoji4] Kommer ingen kommentar fra meg i værtfall, og jeg lærer også barna å ikke kommentere hva andre kler seg i, eller hvordan de ser ut.
 
Fordi jeg ikke gidder å fortelle om babyen i vogna er gutt eller jente[emoji23] så mine har farger etter kjønn.... men så klart når de er gamle nok til å si noe om det får de selvfølgelig velge men da maskuline rosa plagg til gutten[emoji5]
 
Rosa er en farge. Favorittfargen til min ni år gamle gutt, og den fargen han velger på det meste.

Lillebror er født i juni, det samme er storesøster på tre. Så her blir det rosagutt når vinteren kommer, for jeg gidder ikke kjøpe ny ullgarderobe når vi har en komplett en i rosa.
 
Jeg er av de som ikke bryr meg, og min toåring har noen rosa plagg. Ser virkelig ikke problemet. Har fått kommentaren om han er jente selv med blå og grå klær og, siden han har langt, blondt hår. Han har også en rosa drikkeflaske han valgte selv og liker bamser like godt som biler. På stranda tidligere i sommer gikk han i fine røde strandsko og lånte seg en hvit stråhatt av ei venninne sin datter - godt han gikk naken en stund så slapp folk å lure :p

Selv foretrekker jeg blå og grønne klær og har jo enda ikke grodd utovertiss, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for prepubertale småbarn. Er jo ikke mange år siden rosa var for guttebarn og blått for jentebarn, det handler jo bare om samfunnets forventninger, ikke det faktiske barnet.
 
Jeg bruker rosa på lillebror.
Ikke tyllskjørtene med glitter etter storesøster, men gulpekluter, ulltøy og bodyer kan fint være rosa.
Og jeg gleder meg til neste sommer når han er større og kan bruke rosa piquetrøyer for eksempel.
Nå er ungene totalt forskjellige i fasong og størrelse og født på ulike tider av året, så er ikke alt det er mulig å arve. Dessuten gidder jeg ikke ha loftet fullt av babyklær, så det meste etter storesøster ble solgt før lillebror var påtenkt [emoji23]
 
Back
Topp