Rolf

Fantastisk
[emoji120][emoji173]️[emoji173]️
 
At hjernen ser frisk ut er på en måte det viktigste. Hjertet kan opereres, syn kan korrigeres. Det meste av kroppen kan trenes opp og/eller fikses på noe vis. Hjernen er ikke like grei å tukle med. Supert at alt ser bra ut:Heartred
 
14. August

7652825808_IMG_8184.JPG

Tirsdag. Jeg hadde valgt «riktig» nattskift i natt. Rolf plinget en god del etter jeg la meg. Og under måltidet bæsjet han sin oppsamlede dose. En sånn dose som gjør at man helst vil henge opp ungen etter armene, åpne knappene i bodyen, fjerne bleien og spyle katastrofeområdet. Vel vitende om at i det man legger ungen ned på rygg, kliner man bæsjen utover bleiens trygge grenser... [emoji13] Rolf er rar. Han kan ligge i dagesvis å presse. Sånn irriterende pressing som gjør ansiktet lillarosa, søvnen oppstykket, lyskebrokkene store og fremorovoserer gulp, men ingen bæsj. Så plutselig tar han frem er konsentrert rosalilla-ansikt, krøller seg sammen til en ball, krysser øynene og presser så det smeller i bleien, og alt tarminnhold i hele ungen forsvinner ut i en eksplosjon av lyd og fantastisk ille stank. Han vet jo åpenbart hvordan han skal få ut skiten. Lurer på når han skal innse at det kan lønne seg å dytte ut litt og litt hver dag [emoji38][emoji41].

7717899728_IMG_8186.JPG
(Melkerus)

Rolf har etter hjemkomst begynt å lage en klikkelyd når han pupper. Jeg har forsøkt å skifte stilling, få han til å gape himmelhøyt, brukt skjold og flaske, men Rolf klikker like mye. Akkurat som om han slipper vakuumet hvert andre eller tredje sugetak. Sammen med at han har gått litt dårlig opp i vekt, begynte jeg å bli bekymret for om han fikk i seg noe mat gjennom puppemåltidene i det hele tatt. Angsten tok overhånd, og i går kjøpte vi en vekt. Fant en på Finn, så ble nesten gratis. [emoji1303]. I kveld testet jeg måltidsveiing. 40 g opp etter 10 min amming på hver pupp. Da får han i seg godt med melk til tross for klikkelydene. Får bare late som om de ikke er der. Blir spennende å se nettovekt i morgen, for det har vi ikke testet i dag.

7717905488_IMG_8182.JPG

Rolfs fordel med liten og lett kropp, er at han er nokså mobil. Ikke alltid foreldrene er like fornøyd. Vi legger han på ryggen konsekvent. Vil absolutt ikke ha noe krybbedød... Men hva gjør Rampe-Rolf? Han snur seg på siden - hver gang! [emoji85] Greit nok nå som han overvåkes, men grrrr.

7522766912_IMG_8181.JPG

Ellers har Rolf hatt pappadag i dag, så ikke veldig mye å rapportere i dag. Jeg har hatt med meg Pysa1, Pysa2 og Mormor i klatreparken. Artig å få bevegd seg litt. Flau og litt irritert over at pysene gav seg etter babyløypene (lov fra 80 eller 90 cm eller noe sånt), så jeg måtte gå alene i løypene fra 110cm. [emoji850][emoji13][emoji85].
 
Fine Rolf ❤️

Dårlig frekvens er nok en prematurting. Dag 7 uten her med masse pressing og promp. Kommer vel imorgen.. Og ryggleie ja. Her har jeg tatt Leah på fersken i å snu seg helt rundt. Skikkelig skummelt. "Heldigvis" sover hun såpass lite alene at vi alltid er rett ved, og hun snur hodet raskt til siden om det havnet ned. Men akk så irriterende.
 
Nydelig familie du har [emoji170] å flotte oppdateringer om rampe-Rolf [emoji7]
 
I dag lo jeg godt. [emoji23][emoji23] Lurer på hva pyse1 og 2 synes om mammas syn på de, men ENDA bedre er at du tok løypa alene. Skikkelig sporty! Kjenner jeg skulle ønske vi også hadde klatrepark.

Og hvis RampeRolf skal leve opp til navnet, kan han jo ikke gi dere pene, små bæsjebleier hver dag. Så han vet nok hva han gjør. [emoji56][emoji6]
 
Lillemor på 9mnd hadd å en sånn klikkelyd som du beskreiv. Ble sjekka for stramt tungebånd men det va det ikke. Mora mi mene hu mulig har høy gane sånn som onkel’n sin å kanskje e det svaret. Men når hu va 3-4mnd ble lyden borte. Hu har dog gått bra opp i vekt hele veien.
Ellers må æ si at favorittlesinga mi i denne tråden e om rampe-Rolf. Han e hærlig [emoji813]️
 
I dag lo jeg godt. [emoji23][emoji23] Lurer på hva pyse1 og 2 synes om mammas syn på de, men ENDA bedre er at du tok løypa alene. Skikkelig sporty! Kjenner jeg skulle ønske vi også hadde klatrepark.

Og hvis RampeRolf skal leve opp til navnet, kan han jo ikke gi dere pene, små bæsjebleier hver dag. Så han vet nok hva han gjør. [emoji56][emoji6]

Pysene vet akkurat hva jeg mener om den saken. De skylder på gener fra sin far [emoji23].
 
Lillemor på 9mnd hadd å en sånn klikkelyd som du beskreiv. Ble sjekka for stramt tungebånd men det va det ikke. Mora mi mene hu mulig har høy gane sånn som onkel’n sin å kanskje e det svaret. Men når hu va 3-4mnd ble lyden borte. Hu har dog gått bra opp i vekt hele veien.
Ellers må æ si at favorittlesinga mi i denne tråden e om rampe-Rolf. Han e hærlig [emoji813]️

Stramt tungebånd har han definitivt ikke, for han kan sleike seg på hakespissen og nesetippen - på grensen til slangetunge [emoji85][emoji23]. Høy gane kan han ha... satser på at lyden blir borte om en stund.
 
Stramt tungebånd har han definitivt ikke, for han kan sleike seg på hakespissen og nesetippen - på grensen til slangetunge [emoji85][emoji23]. Høy gane kan han ha... satser på at lyden blir borte om en stund.

Han kan fortsatt ha dårlig løft i tungen selv om tungen kan stikkes langt ut. Har en sånn en selv, måtte klipp til før hun fikk tak på puppen uten skjold. Men da fikk hun bare tunga langt ut når haken var mot brystet, ikke når hodet var bøyd bakover som for diing.

Fikk han bukt med favorittsiden forresten?

Vanligste årsaken til klikkelyd er forøvrig at det svelges luft, enten fordi melka kommer fort eller taket er litt dårlig. Dier han også etter første utdrivningen, eller er det helst den han svelger unna enda? Om han ikke er sugesvak lengre så kan du forsøke å la utdrivningen gå i en flaske og så legge ham til. Hvis luften plager ham da, ellers er det null stress [emoji28]
 
Last edited:
Får håpe rampeRolf får et mindre eksplosivt bæsje-mønster etterhvert;) Man glemmer liksom hvordan de små kroppene kan produsere så himla mye gørr, gleder meg ikke til akkurat den biten:hilarious:
Men klatrepark er gøy!! Gleder meg til gjengen min blir så store at de kan være med utover barneløypene:smiley-bounce022
 
Han kan fortsatt ha dårlig løft i tungen selv om tungen kan stikkes langt ut. Har en sånn en selv, måtte klipp til før hun fikk tak på puppen uten skjold. Men da fikk hun bare tunga langt ut når haken var mot brystet, ikke når hodet var bøyd bakover som for diing.

Fikk han bukt med favorittsiden forresten?

Vanligste årsaken til klikkelyd er forøvrig at det svelges luft, enten fordi melka kommer fort eller taket er litt dårlig. Dier han også etter første utdrivningen, eller er det helst den han svelger unna enda? Om han ikke er sugesvak lengre så kan du forsøke å la utdrivningen gå i en flaske og så legge ham til. Hvis luften plager ham da, ellers er det null stress [emoji28]

(Jeg er ammehjelper [emoji4])

Jeg sjekket tungen hans nå, han har ikke noe synlig tungebånd, og han får definitivt løftet tungen når han skriker. Mulig melken kommer for raskt. Han spiser i rundt en halvtime. Har måltidsveid siden i går kveld, og han spiser 40-60 ml fra puppen, så jeg er fornøyd. Svelger en del luft, men er flink å rape. Han får bare klikke i vei...

Favorittsiden har vi fixet, såpass mye at vi nå må være bevisst på at han får brukt den tidligere favorittsiden også [emoji23].
 
Får håpe rampeRolf får et mindre eksplosivt bæsje-mønster etterhvert;) Man glemmer liksom hvordan de små kroppene kan produsere så himla mye gørr, gleder meg ikke til akkurat den biten:hilarious:
Men klatrepark er gøy!! Gleder meg til gjengen min blir så store at de kan være med utover barneløypene:smiley-bounce022

Håper for din del at du får en mindre pysete gjeng enn meg [emoji85]
 
Jeg sjekket tungen hans nå, han har ikke noe synlig tungebånd, og han får definitivt løftet tungen når han skriker. Mulig melken kommer for raskt. Han spiser i rundt en halvtime. Har måltidsveid siden i går kveld, og han spiser 40-60 ml fra puppen, så jeg er fornøyd. Svelger en del luft, men er flink å rape. Han får bare klikke i vei...

Favorittsiden har vi fixet, såpass mye at vi nå må være bevisst på at han får brukt den tidligere favorittsiden også [emoji23].


Neppe tungebåndet da nei! Alt annet høres jo bra ut, og så lenge han får opp luften er det jo greit. Flinke rapegutten!
 
Håper for din del at du får en mindre pysete gjeng enn meg [emoji85]
Er nok ingen fare, de to eldste har null sperrer:bored: Begge gikk glatt gjennom barneløypene ifjor (da 2 og 4 år), og 5åringen var med pappa’n sin på både 100 og 110 nå i sommer. Han var egentlig for liten for 110 da, er jo bare 100 høy, men de hadde blingset på skiltene:rolleyes:
 
Så fin vettu! :love017

Høres slitsomt ut for en liten plutt å ikke kunne fordele den bæsjingen litt utover på flere dager fremfor å komme med en sprengladning i uken. Håper han finner ut av det snart. Den rødlilla fargen er meget gjenkjennelig i alle fall. Jeg ler meg fort skakk av «bæsjefjes» her, det er noe eget.

Her er vi også konsekvente på ryggleie, men har ei som fort vrir seg i sideleie (og står pinnestiv på fanget allerede), så begynner å lure på om jeg har fått en sånn unge som skal være tidlig ute med det meste. o_O Jeg håper ikke det, jo lengre hun kan ligge stille, jo bedre! :p
 
Hurra for termindato og MR resultat!!
 
15. August

Onsdag. Nå som vi vet at Rolf spiser ok mengder fra puppen, tross klikkelydene, har han fått bare pupp gjennom dagen. Rundt middagstider ble han kavete og urolig, og gikk liksom til angrep på puppen mens han spiste. Fektet med armene og viftet med de sylskarpe klørne sine, så mor ble vettskremt. Beina syklet i løse luften. Hodet virret, munnen var vidåpen og koblet seg av og på puppen hvert 5-6. sugetak. Og frekvensen og kraften på sugetakene var så heftig at jeg trodde brystknoppen skulle falle av. Holdt Rolf opp og inntil meg for å få han til å rape, men han fortsatte å kave, og i tillegg ble han til hakkehakkespett og slafset seg fra ytterst på skulderen og helt inn i halsgropen hvor han forsøkte å gi sin mor sugemerke. Jeg ble jo usikker på om han hadde fått i seg noe som helst, og tilbød pupp nr 2. Vanligvis er én pupp mer enn nok. Rolf fortsatte i samme aggressive modus. Til slutt ga jeg opp og ville veie han, for å se om han trengte ekstra pumpet melk på flaske. Ferden ned til vekten gikk med hodet lavere enn kroppen. I samme sekund kom det en megagulp. Jeg lar bildene tale for seg...

7650755968_IMG_8190.JPG
7518610816_IMG_8187.JPG

Visste seriøst ikke om jeg skulle le eller grine. Endte med å ta bilde [emoji23][emoji56].

Helsesøster var på nytt hjemmebesøk i dag. Et kort besøk som egentlig bare var veiing. 2950g. 200g opp siste 8 dager. Helt supert! Mulig vi er veldig naive og egentlig burde ha en million spørsmål til helsesøster, men akkurat nå har vi det bare fint [emoji1303]

Ellers har vi hatt tre episoder i dag hvor Rolf ut av intet har begynt å gråte helt hysterisk og utrøstelig. Tydelig smerteskrik, omtrent av samme type som da han ble vaksinert. Pulsen spretter opp til 220/min og gutten blir pinnestiv. Det virker som om problemet sitter i lyskebrokkene. De har vært knallharde ved alle episodene, tydelig smertefulle når vi dytter på dem for å få tarmen tilbake i magehulen. Og umiddelbar slutt på gråten idet siste brokket smetter tilbake. Håper dagen i dag var en unntaksdag. Hvis det skjer flere ganger nå, tror jeg vi må ta kontakt med legene på NFI. Ikke artig hvis Rolf skal plages sånn i 1-2 måneder til.

IMG_5431.JPG
 
Hurra for vektoppgang! [emoji1377]
Fin fyr [emoji170]
 
Back
Topp