Rifter nedentil under fødsel

Hverken smurte eller tøyde før fødsel og snuppa kom i tillegg ganske fort, men fikk bare en knøttliten rift som lå sånn til at den ikke trengte å sys :)
 
Jeg brukte ikke noe og fikk en ytre rift og en dyp indre rift. Har egentlig ikke lagt merke til det da det aldri har gjort vondt eller vert ubehagelig.
 
Jeg gjorde ingenting, fikk 3 små rifter som egentlig ikke ville trengtes å bli sydd, men jm gjorde det tilfelle :)
 
Smurte meg med krem nedentil fra apoteket som liksom skulle hjelpe mot rifter -ble sydd 6 sting. Med andre smurte jeg ingenting og fikk ingen rift, så tror det har lite å si. Men er ikke noe galt i å smøre seg om man har lyst :)
 
Tror nok fødselsforløpet avgjør :) jeg fikk så alvorlig rift man kan få, tror ikke litt jordnøttolje hadde gjort noe fra eller til :p Men jeg er helt uten varige men, så alt gikk fint :)
 
Jeg er også førstegangs å livredd for å revne :-(
Med førstemann revnet jeg litt, og måtte sy noen sting. Sikkert fordi de brukte tang på slutten, og oljen hadde nok ikke påvirket noe på dette.. Min erfaring er at med litt tid og knipeøvelser var alt som normalt rimelig raskt..
 
Jeg måtte klippes og sys, hadde ingen smerter i ettertid og begynte også med knipeøvelser på sykehuset. Har derimot ingen tru på kremer[emoji85]
 
Dere som revnet, kjenner man det godt under fødsel? Er så redd for å revne [emoji51]
Jeg kan ikke svare for andre, men for meg så var det så hektisk og dramatisk med mye som skjedde at revningen fikk jeg ikke med meg. Det vondeste var å sette inn vakuumkoppen. Jeg fikk kategori 3a, så ganske alvorlig, men det var ikke det jeg tenker på i ettertid. Alt gikk bra til slutt. Ble sydd på operasjonssalen da morkaka måtte hentes ut, så sømmen ble topp:p Ble bedre så fort stingene forsvant, og ingen plager i ettertid. Har født en gang etter det uten nevneverdige rifter.
 
Jeg kan ikke svare for andre, men for meg så var det så hektisk og dramatisk med mye som skjedde at revningen fikk jeg ikke med meg. Det vondeste var å sette inn vakuumkoppen. Jeg fikk kategori 3a, så ganske alvorlig, men det var ikke det jeg tenker på i ettertid. Alt gikk bra til slutt. Ble sydd på operasjonssalen da morkaka måtte hentes ut, så sømmen ble topp:p Ble bedre så fort stingene forsvant, og ingen plager i ettertid. Har født en gang etter det uten nevneverdige rifter.

Uff hørtes traumatisk ut, men bra de andre fødslene har gitt deg bedre opplevelser :)
 
Uff hørtes traumatisk ut, men bra de andre fødslene har gitt deg bedre opplevelser :)
Var mye action under første fødsel, og fikk "full pakke" som man sier. Men jeg tok alt som det kom og lyttet til helsepersonellet. Sitter ikke igjen med traumer heldigvis. Det beste rådet jeg kan gi deg er å høre på de som jobber med deg, og får man noen rifter så går det stort sett greit det og, selv om det ikke er noe man ønsker seg. Ja, det er ikke allright, og det innebærer smerter og ubehag, men i det store og hele, med en god bebis og lykkehormoner, er det andre ting som går foran i køen for ting å tenke på. Dette er i allefall min erfaring og et forsøk på å berolige eventuelle nervøse sjeler.
 
Var mye action under første fødsel, og fikk "full pakke" som man sier. Men jeg tok alt som det kom og lyttet til helsepersonellet. Sitter ikke igjen med traumer heldigvis. Det beste rådet jeg kan gi deg er å høre på de som jobber med deg, og får man noen rifter så går det stort sett greit det og, selv om det ikke er noe man ønsker seg. Ja, det er ikke allright, og det innebærer smerter og ubehag, men i det store og hele, med en god bebis og lykkehormoner, er det andre ting som går foran i køen for ting å tenke på. Dette er i allefall min erfaring og et forsøk på å berolige eventuelle nervøse sjeler.

Smertene etter fødsel skal jeg takler, tenker mer på selve riftet når det skjer, syns tanken på at huden revner er så grusom [emoji28]
 
Jeg kan ikke svare for andre, men for meg så var det så hektisk og dramatisk med mye som skjedde at revningen fikk jeg ikke med meg. Det vondeste var å sette inn vakuumkoppen. Jeg fikk kategori 3a, så ganske alvorlig, men det var ikke det jeg tenker på i ettertid. Alt gikk bra til slutt. Ble sydd på operasjonssalen da morkaka måtte hentes ut, så sømmen ble topp:p Ble bedre så fort stingene forsvant, og ingen plager i ettertid. Har født en gang etter det uten nevneverdige rifter.

Høres akkurat ut som min fødsel for 18 dager siden. Det vondeste var uten tvil å sette på vakuumkoppen samt å sy etterpå (jeg sydde på fødestua)
Hvor lang tid tok det før du følte at underlivet var på bedringens veg?
Jeg kjenner ikke stingene lenger, så disse har kanskje gått men er fremdeles ganske hoven etter jeg har vært på beina en stund. Litt sprengende følelse i hele underlivet.
Når ble du bra igjen og kunne være i normal aktivitet?
 
Høres akkurat ut som min fødsel for 18 dager siden. Det vondeste var uten tvil å sette på vakuumkoppen samt å sy etterpå (jeg sydde på fødestua)
Hvor lang tid tok det før du følte at underlivet var på bedringens veg?
Jeg kjenner ikke stingene lenger, så disse har kanskje gått men er fremdeles ganske hoven etter jeg har vært på beina en stund. Litt sprengende følelse i hele underlivet.
Når ble du bra igjen og kunne være i normal aktivitet?
Jeg haddenoen sting som ikke hadde løst seg opp helt etter fem uker. Var på sykehuset og plukket dem ut. Når det var gjort gikk det ganske kjapt bedre. Tror jeg trente for første gang etter to mnd.
 
Har ikke noe tro på at olje eller kremer gjør noen forskjell. Her måtte gutten ut raskt og det ble sugekopp, ingen rifter. Har heller ikke strekkmerker (annet enn noen helt lyse på puppene) og bruker ikke fuktighetskrem engang...
Er nok i hovedsak genetisk og et spørsmål om elastisitet i huden.
 
Dere som revnet, kjenner man det godt under fødsel? Er så redd for å revne [emoji51]

Nei, det kjennes ikke ut som et rift. Alt er så vondt og intenst fra før av, at det er ikke noen "skille" på smerten.
Men du overlever, og får verdens fineste premie som gjør alt verdt det. :)
 
Kremer og smøring gjør ingen forskjell, for de når ikke ned under overhuden, så ikke bruk tid og krefter på å drive og fikle nedi der.
Jeg kjente ikke revningen, ikke syingen, og tiden etterpå gikk helt fint. :)
 
Dere som revnet, kjenner man det godt under fødsel? Er så redd for å revne [emoji51]

Jeg kjente ingenting, og jeg fikk grad 3/4 :p Jeg merket ingenting idet han kom ut, og når jordmor undersøkte var jeg mer opptatt av sønnen min jeg hadde fått opp på brystet. Hun sa at det så ut som det ble en stor rift her og at hun lot det være for nå, men tilkaller lege, og jeg bare "åja, jammen da så" ellernoe :p Legen kom etter en times tid, jeg fikk noe stikkpiller for smertelindring, også ble jeg operert noen timer etterpå, da i narkose. Det gikk også helt fint, absolutt ikke vondt. Hadde ikke vondt overhodet etter at siste pressria var ferdig for å si det sånn :) Har inntrykk av at de blir stadig flinkere både til å unngå alvorlige rifter, men også flinkere til å fikse de i ettertid. Eneste "plagen" jeg hadde første uka var at det var stramt, og det var jo fordi jeg var mye hoven. Også var det knot å tørke seg etter nummer to i en-to uker etterpå, men det finner man løsninger på (dusj er kjekt :p ). Men jeg dusjet i litt kjølig vann for hevelsen så ofte jeg kunne, pluss at jeg var oppe og gikk samme dag og begynte smått å gå tur dagen etter, det hjelper også på å få bedre blodsirkulasjon i området og få ned hevelsen. Var på skogstur allerede 10 dager etter fødselen. Joda, den første uka var det vagging og "korte skritt", men det gikk fint! Fikk treningsopplegg av fysioterapeut allerede på barsel, og har hatt timer til spesialfysioterapeut på kvinnehelse 6 og 7 måneder etter fødselen, har mulighet til å komme tilbake ved behov (nå er det 16 måneder siden fødsel her). I mellomtida har jeg trent normalt, men såklart med fokus på kniping, og gått mye turer. Har ingen senplager. Og - dette var en svært alvorlig rift, de aller færreste opplever det, og heldigvis trenger det ikke å bli noe stort problem. Har inntrykk av at slike rifter var verre før når de kanskje måtte prøve å sy flere ganger for å få det til skikkelig. Når man blir sydd i narkose av gynekolog kontra med lokalbedøvelse på fødestua er det mye større sjanse for at de får det rett første gangen, og på de store riftene er jo det viktig :)

Jeg kan fritt velge keisersnitt neste gang jeg blir gravid, men jeg heller mot å føde vaginalt. Til tross for alvorlig fødselskade syns jeg at jeg hadde en tipp topp fødsel og vil gjerne oppleve det igjen, minus riften :p
 
Dere som revnet, kjenner man det godt under fødsel? Er så redd for å revne [emoji51]
Jeg revnet så mye man kan revne (grad 4) og jeg kjente ingenting da det skjedde. Men jeg hadde spinalbedøvelse så det hadde sikkert betydning. I ettertid derimot kjente jeg det aaaltfor godt. Men du trenger ikke bekymre deg så mye for det, for det er sjeldent man revner så mye. Du kan også ta det opp med jordmor, så vil hun kanskje ha ekstra fokus på det under fødselen. :)
 
Jeg gjorde ingen tiltak der nede. Jordmor kalte det jeg fikk små skrubbsår, fikk tre sting som jeg ikke kjente så mye til. Kunne sitte på en stol, dog litt på skrått [emoji23]
 
Back
Topp