Renner melk fra ene puppen mens det dies fra andre puppen

Lillegull*2

Glad i forumet
Hei!
Jeg tror eg har overproduksjon av melk, og har prøvd tipsene som står på ammehjelpen.no, det vil si å først tømme brystet og deretter ha en pupp "fri" mens den andre er på "vakt".
Jeg tror produksjonen har stabilisert seg, redusert, seg litt, men det renner fortsatt ganske mye av den puppen som ikke blir diet fra. Er dette normalt? Om jeg bruker melkekopp, sånn som fanger opp melka, kan det fort bli 30 ml som renner ut fra andre puppen (får ikke målt mer, for da er det fullt og renner over, uten at jeg legger merke til det før jeg er klissvåt).
Jeg får i alle fall ikke spreng på puppene lenger mellom hver amming, og lurer på om jeg da kan gå tilbake til å amme fra hver pupp til hvert måltid, og slippe å tenke på hvilken pupp jeg gir fra?
 
Svarer jeg ;)

Er ganske vanlig å lekke fra den andre puppen under amming, for babyen setter jo igang utdrivningsrefleksen på begge bryst når den spiser. Men det er jo mye som kommer fra din da.
Håper du får et godt svar :)
 
Hei!
Så flott at du har fått regulert ned produksjonen din til et mer behagelig nivå. Ang at det lekker fra det ene brystet når du ammer på det andre så er det helt vanlig fordi det hormonet som setter igang utdrivningsrefleksen virker på begge brystene samtidig så du vil få utdrivning på begge bryst. Det du kan forsøke er å trykke mot brystknoppen på det brystet du ikke ammer på så vil utdrivningen kunne reduseres på det brystet. Hvis du har oppsamler på så vil det ikke være noe trykk mot brystknoppen og det renner da ekstra godt.

Om du kan gå tilbake til å amme på annenhver kommer litt an på hvor gammel babyen din er og hvor lenge du har hatt overproduksjon. Dersom du har hatt det lenge så kan det kreve lenger tid med intervaller. Men du kan gjerne forsøke å amme på annenhver igjen og bare være obs på om produksjonen øker på. Dersom den gjør det så går du over til intervaller igjen, evt med en ny fulltømming. Vi har ammehjelpere som er eksperter på dette med overproduksjon så hvis du vil ha litt mer veiledning i forhold til det så håper jeg du tar kontakt med oss enten på telefon eller på mail :) PS: du kan ringe hvem du vil på telefonlisten, det trenger ikke være en i ditt fylke.

Lykke til :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp