Reise til utlandet gravid.

Isa

Krysser fingrene for 2015 baby.
Aprilbarna`15
Hei dere!
Jeg skal til Roma om en uke og til Malta i sommer. Har lest meg opp på hva en bør tenke på i forhold til mat, reiseforsikring og andre ting en bør være oppmerksom på. Likevel synes jeg det er litt skummelt. Lurer på om jeg skal ta med noe mat ned (knekkebrød, havregrøt osv). Er jeg helt gal? Flere som har tanker eller erfaringer på dette tema?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg hadde ikke stresset med det, bortsett fra å sjekke hva maten består av, om jeg var usikker. Mulig jeg ikke er klar over alle farene? Er det mange forhåndsregler å ta i 1. Trimester?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Når det kommer til mat så gjelder vel de samme "reglene" som hjemme, men man skal være enda mer forsiktig da faren for å få i seg disse farlige bakteriene er mange ganger høyere enn her. Men det gjelder for det meste i varme land.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg var i Spania da jeg var omtrent 12 uker på vei i første graviditet. Ingen problem. Det er de samme reglene som gjelder der som her hjemme, men jeg ville dog unngått kylling på restauranter, samt buffeer. Der vet man aldri hva man finner.. :)
Bortsett fra det må du kose deg masse på ferie! Jeg skal til Spania i august og gleder meg kjempemasse :D
 
  • Liker
Reactions: Isa
Jeg ville styrt unna salat! Er utrolig mange som ikke vasker salaten skikkelig, og når de bruker dyremøkk som gjødsel sier det seg selv at det finnes mye dritt (bokstavelig talt) i salaten.
Ellers er vel dårlig/lite stekt kjøtt og diverse melkeprodukter (sjekk om melk/ost osv er pasteurisert!) ting man skal holde seg borte fra i utlandet.

Skal ut og reise flere ganger som gravid selv, blant annet til Thailand, men er ikke bekymret for det. Gjelder jo bare å bruke hodet og ikke spise ting man er usikker på. Mopedmat styrer jeg glatt unna, f.eks. :D
 
  • Liker
Reactions: Isa
Jeg skal til USA å tenker litt i samme bane som deg. Men tror det skal gå fint :) Tenker at jeg følger de samme reglene som i Norge!
 
  • Liker
Reactions: Isa
Bar i Tyrkia når jeg var 26 uker sist svangerskap.. Å jeg spiste akuratt det samme som jeg bruker å gjøre, biff,kylling,salat,frukt osv:) men spiste ikke frukt som ikke hadde skall på seg.. Det eneste som var forskjell var at jeg sola meg under parasoll :) var så varmt, å ville ikke overopphete babyen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg skal faktisk på 5 uker sammenhengende ferie til Canada, Spania og Italia. Er veldig nervøs, spesielt for så mange flyturer på så kort tid. Har allerede kjøpt støttestrømpe og fått med meg det meste for sikker flyging, men man blir fortsatt engstlig

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Kan og nevne at jeg burde da være 9 uker på vei da og når jeg kommer hjem er jeg 14 uker på vei. Burde jeg sjekke meg i utlandet ellers med tanke på ordinære ul i uke 12?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Dette var god lesning for en litt skeptisk meg! :) Skal også til syden i sommer - da er jeg 13 uker på vei, og vi skal være der 2 uker. Begynner å glede meg litt! :)
 
Hei dere!
Jeg skal til Roma om en uke og til Malta i sommer. Har lest meg opp på hva en bør tenke på i forhold til mat, reiseforsikring og andre ting en bør være oppmerksom på. Likevel synes jeg det er litt skummelt. Lurer på om jeg skal ta med noe mat ned (knekkebrød, havregrøt osv). Er jeg helt gal? Flere som har tanker eller erfaringer på dette tema?


Sent from my iPhone using BV Forum
Skal til Malta jeg også nemlig :-D veit jo hva jeg går til siden jeg har vært der før ;) men lurer også på om jeg burde ta med noe ;-) tror ikke vi er gal, men om vi er det - kan vi være det sammen <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
  • Liker
Reactions: Isa
Det gikk veldig fint da jeg var utenlands i det forrige svangerskapet. Var ca tre måneder på vei



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hva slags "tiltak" gjorde dere mtp flyreiser? Brukte dere strømper, eller noe annet? Jeg husker bare at jeg reiste som vanlig.. Kanskje jeg ikke visste bedre? =P
 
Skal til Hawaii i oktober. Gruer meg til den lange reisen :/

<3Gutt&Jente 2005. Gutt 2008<3
Bonusbarna jente 2002&gutt 2006
<3 termin 06.01.15<3
 
Jeg skal faktisk på 5 uker sammenhengende ferie til Canada, Spania og Italia. Er veldig nervøs, spesielt for så mange flyturer på så kort tid. Har allerede kjøpt støttestrømpe og fått med meg det meste for sikker flyging, men man blir fortsatt engstlig

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Jeg er også litt engstelig m.t.p flygninger nå, er ca 7 uker på vei om alt er vel, har nettopp vært på flytur og har en annen planlagt om bare ei uke... men jeg har spurt både fastlege og privat lege/gynekolog om dette, og begge sier det ikke er noe problem, fly i vei og god tur sier de. :) Vanskelig å slappe helt av allikevel - man blir jo så lett engstelig for tida! Anbefaler midtgang, masse å drikke og opp og gå av og til. :)
 
Til dere som er veldig beskymret anbefaler jeg å lese dette: http://altformamma.no/ekspertsvar/37536/expert_chat_message/item_normal#/
Man skal selvfølgelig være forsiktig, men det virker som det er veldig liten sjanse for at man blir smittet selv i utlandet(selv om den er større en i norge).

Jeg skal selv til Roma i september og er da 21 uker. Har prøvd å lese meg frem om å reise til utland som gravid som dere.. og var litt beskymret selv. Redd for for tidlig fødsel, maten,flyet osv. Folk er jo hysteriske på internett. Jeg har snakket med legen og jordmor nå og både lege og jordmor sier til meg at jeg fint kan reise ikke noe problem, og at jeg bare må passe litt ekstra på hva jeg spiser (vanlige regler for gravide som gjelder overalt) og at jeg holder meg unna katter. Må passe på og drikke mye vann og bevege beina en gang i blandt på flyet og ev bruke støttestrømper. Og skylle frukt og grønt. Ifølge jordmor er vist vannet i roma kjent for å være veldig bra så kunne fint skylle frukten i springvannet. Jeg har også veldig lyst til å spise is i roma, og leser at folk ikke anbefaler å spise is.. men når jeg leser nå at det er så liten sjanse som det står i den linken over, om at man får i seg noe, så tror jeg jammen jeg skal unne meg litt iskrem i Roma, bare se an stedet nøye før jeg kjøper noe.

Jeg vil liksom ikke være helt hysterisk heller denne gangen. Jeg er gravid for andre gang og var ekstremt nøye på alt i første svangerskap og lett engstelig. Tar det mer med ro nå. For når man tenker over det... så har ihvertfall jeg gått 27 år uten å ha hatt toxoplasmose i kroppen en eneste gang.. så vidt jeg vet.. og veldig mange andre nordmenn også. Og da må jo sjansen for å få noe være minimal. I denne linken står det at kun 10-20 prosent av den norske befolkningen har hatt toxoplasmose og har antistoffer mot dette : http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret.
Hva med de resterende 80 prosentene? :) Tror man skal være ganske uheldig om man får det i seg (eller veldig uforsiktig), selv om sjansene for å få det i utlandet er mye større. På den siste linken står også litt om hvor stor smitterisiko det er i de forkjellige landene nederst på siden.

Jeg virker kanskje veldig sløv med dette nå.. det er jeg ikke. jeg følger rådene for gravide og passer på.. jeg bare syns det er så dumt at mange bekymrer seg unødvendig mye under graviditeten.. og at internett skremmer en opp mer, det påvirker jo fosteret det også. Og man skal kunne nyte litt selv om man er gravid. Og leger virker det som ikke er like hysteriske på dette som de som skriver på nettet. Kunne fint spise litt røkelaks i forige svangerskap når jeg snakket med legen den gangen. Og reise til utland i svangerskapet hadde hun aboslutt gjort selv. (leste noe et sted om at man var egoistisk om man reiste til utlandet i svangerskapet). Det er så mye man kan få på samvittigheten om man skal høre alt som skrives på nettet. ;)

Kos dere=)


Men jeg er litt nysjerrig på hvordan det gikk med deg som skulle til roma? Hvordan var det?

=)
 
Vi skal til Kreta i to uker når jeg er kommet til uke 21,snakket med legen å hun sa jeg bare skulle følge det samme som jeg gjorde hjemme:)
Var ikke farlig å spise litt salat heller,var det jeg var mest bekymret for..

Så lenge formen holder seg like fint som til nå så tror jeg vi får en super tur:)


❤️️Termin 4.januar❤️
 
Jeg har lyst å ta en uke til Kanariøyene i oktober. Kjæresten og jeg har ikke vært på sydenferie enda.
Da vil jeg være 6 mndr.
 
Vi reiser til Kreta og har vært der før mens jeg gikk gravid! Spiste det samne som jeg gjør i norge og har ikke tenkt å la hysteri stoppe meg i å spise god mat denne gangen heller! Ba bare om godt stekt kjøtt ellers så fuglte jeg samme regler som hjemme...

Termin 4.januar ❤
 
Back
Topp