Reise til Tyskland

Hassog

Flørter med forumet
Hei!
Vi skal ta 2-døgnscruise til Kiel (som en gave til storesøster) om tre uker men så leste jeg nettopp om meslingsutbruddet i Europa nå. Vi skal være i land i bare 4 timer. Hva tenker dere om dette? Skal vi stå over reisen? Hva ville dere gjort?
 
Jeg tok dette opp på helsestasjonen da vi skal 2 uker til danmark i sommer. Fikk beskjed om at det var ikke noe å bekymre seg for. Med tanke på hvor liten han er så skal han jo ikke leke med andre barn elle springer rondt å ta på alt mulig :) så liten sjangs for barnet blir smittet så lenge det kun er hos deg.
 
Jeg tok dette opp på helsestasjonen da vi skal 2 uker til danmark i sommer. Fikk beskjed om at det var ikke noe å bekymre seg for. Med tanke på hvor liten han er så skal han jo ikke leke med andre barn elle springer rondt å ta på alt mulig :) så liten sjangs for barnet blir smittet så lenge det kun er hos deg.

Vi har time på tirsdag skal da høre med HS. Danmark står ikke på den lista WHO har laget av land som er rammet. I Danmark har det vært bare ett tilfelle mens i Tyskland 203 bare i 2017. Og det er et av de "farlige" land.
 
Vi har time på tirsdag skal da høre med HS. Danmark står ikke på den lista WHO har laget av land som er rammet. I Danmark har det vært bare ett tilfelle mens i Tyskland 203 bare i 2017. Og det er et av de "farlige" land.
Va sa HS?
 

Hun sa at vi kan ta reisen og trenger ikke å være hysterisk siden det er bare en enkelt reise og kortvarig. Oh hvis noen er smittet så skal de sannsynligvis ikke på ferie. Men jeg er fortsatt litt bekymra. Samtidig så tenker jeg at sjansen kan være veldig liten. Colorline har jo daglige ruter og det ikke har blitt registrert en eneste tilfelle i Norge hittil nå.
 
Hun sa at vi kan ta reisen og trenger ikke å være hysterisk siden det er bare en enkelt reise og kortvarig. Oh hvis noen er smittet så skal de sannsynligvis ikke på ferie. Men jeg er fortsatt litt bekymra. Samtidig så tenker jeg at sjansen kan være veldig liten. Colorline har jo daglige ruter og det ikke har blitt registrert en eneste tilfelle i Norge hittil nå.

6 år gammel jente fikk påvist meslinger nå akkurat, fra Oppland. Sto om det i avisa i går. Kun to tilfeller i Norge i år.
 
Har ikke de små fortsatt antistoffene fra mor? Fikk forklaring fra barnelege om at antistoffene baby fikk fra morkaken varer i 3-6mnd etter fødsel. Så de er ikke i faresonen. Forutsetter selvfølgelig at mor har tatt sine vaksiner[emoji1]
 
Last edited:
Vi har akkurat tatt et valg om å ha hjemmeferie i år pga utbruddet. Vi skulle "bare" til Danmark, men vi ønsker ikke ta sjansen. Kan møte på smitten under reisen. Baby vil være nesten 5 mnd når vi har ferie, så de antistoffene han hadde er nok mest sannsynlig ute av kroppen.

Greit nok at han er baby og ikke gjør så mye ut av seg, men han har storesøsken som er høyt og lavt til enhver tid, og han putter alt han kommer over i munnen. Skumle saker, og synd det er sånn. Veldig trist man må være redd for babyen sin fordi enkelte ikke gidder å vaksinere barna/seg selv.
 
Siden aprilbabyen min ble marsbaby så svarer jeg på denne her:) Var på helsestasjonen denne uken og her fraråder de all reise utenfor Norge. Grunnen til det er at om sommeren så er det turister overalt og du vet aldri hvor de du møter på kommer fra eller om de er smittet. Og når man reiser så møter jo de fleste av oss på andre som reiser. Antistoffene babyene har fra svangerskapet avtar mellom 3-9 mnd, og man kan jo ikke vite akkurat når barnet ikke er beskyttet lenger. Har man større søsken og allikevel velger å reise så må man alltid passe på at søsken vasker hender før de tar på babyen og ikke driver innpå de små. Det blir ikke lett å kose seg da. Så hysterisk eller ei, her velger vi å følge de rådene vi får. Man skal tross alt leve med utfallet om man allikevel skulle være uheldig å få babyen sin smittet <3
 
Jøsses også Danmark? Det var jeg ikke klar over. Burde kanskje ikke gå ut døren her i Norge heller da[emoji1]Turistsesong og mange tilreisende turister og tiggere fra alle kanter. Får man igjen på reiseforsikringen om man avbestiller Danmarksturen pga det? Noen som vet?
 
Last edited:
Jøsses også Danmark? Det var jeg ikke klar over. Burde kanskje ikke gå ut døren her i Norge heller da[emoji1]Turistsesong og mange tilreisende turister og tiggere fra alle kanter. Får man igjen på reiseforsikringen om man avbestiller Danmarksturen pga det? Noen som vet?

Tyskland er en av de landene med flest utbrudd av meslinger, og tyskland ligger "vegg i vegg" med danmark. Og som ei over her skriver så farter jo folk mye mer nå på sommeren. Så vi dropper danmark i år, babyen får jeg ikke igjen om hun skulle være så uheldig og bli alvorlig syk.. du må vel kanskje ha avbestillingsforsikring for og få igjen? Men skader jo ikke og skjekke.
 
Har ikke de små fortsatt antistoffene fra mor? Fikk forklaring fra barnelege om at antistoffene baby fikk fra morkaken varer i 3-6mnd etter fødsel. Så de er ikke i faresonen. Forutsetter selvfølgelig at mor har tatt sine vaksiner[emoji1]

De antistoffene baby får fra morkake gir ikke full beskyttelse og hvor lenge det varer er veldig forskjellige.
 
Jøsses også Danmark? Det var jeg ikke klar over. Burde kanskje ikke gå ut døren her i Norge heller da[emoji1]Turistsesong og mange tilreisende turister og tiggere fra alle kanter. Får man igjen på reiseforsikringen om man avbestiller Danmarksturen pga det? Noen som vet?

Jeg ringte min reiseforsikring og sa at avbestillingen gjelder meslingutbruddet som ikke visste om ved bestilling. De sa at de dekker ikke det siden det var kjent lenge. Hadde jeg bestilt før januar i år hadde de dekket avbestillingen. De dekker bare akutte sykdommer. Du kan høre med din forsikring og del gjerne hva de sier hvis du vil[emoji4]
 
Back
Topp